Afgelopen maandag was bij mij op de groep de finale van onze eigen escaperoom activiteit. Acht maandagmiddagen kregen mijn kinderen een uur de tijd om de opdracht van die dag op te lossen en een codewoord te verzamelen. Met die codewoorden konden ze achterhalen waar de ontvoerde professor Bubblegum gevangen gehouden werd. Zowel de kinderen als ik hebben volop genoten van deze activiteit. Vandaar dat ik graag met jullie een aantal tips deel om op je eigen groep een escaperoom activiteit te organiseren.

Hoe pakte ik het aan?

De escaperoom activiteit heb ik alleen met de oudste kinderen gedaan. Hoe kleiner het leeftijdsverschil hoe beter je de opdrachten af kunt stemmen op wat de kinderen aan kunnen. Zo voorkom je dat opdrachten voor de oudsten in de groep te makkelijk zijn. Of dat de jongsten voor spek en bonen meedoen omdat ze de opdracht niet snappen. Je kunt de activiteit over een aantal weken te spreiden, maar een escaperoom leent zich ook prima om eenmalig een uurtje te spelen of juist op een vakantiedag heel de dag mee bezig te zijn.

Met de hele groep of in groepen tegen elkaar

Bij mij deden er 10 kinderen met de activiteit mee. Om ervoor te zorgen dat alle kinderen de kans kregen actief mee te doen liet ik de kinderen in twee groepen tegen elkaar spelen. De kinderen maakten twee groepen, waarbij ze rekening hielden met de leeftijden zodat de groepen ongeveer even sterk waren. Iedere groep verzon een team naam en kreeg een schoenendoos met aanwijzingen.

Lekker puzzelen

Een groot deel van de opdrachten bij een escaperoom draaien om lekker puzzelen. Van het oplossen van een woordzoeker, het vertalen van geheimschrift tot het maken van een puzzel met daarop rekenopdrachten. Een van de leukste puzzelopdrachten vond ik het lego-alfabet. De kinderen kregen na het oplossen van een andere opdracht een foto van 26 verschillende legoblokjes. In rijtjes van links naar rechts stelden deze het alfabet voor (maar dat wisten de kinderen niet). In de groep lagen twee verschillend gekleurde grondplaten met daarop het codewoord van die dag in lego. Al snel hadden de kinderen door dat ze iets met die lego moesten maar wat……. Na en minuut of vijf hadden ze door dat er 26 blokjes op de foto stonden en legden ze de link met de letters van het alfabet. Opdracht volbracht!

Allerhande slotjes

Bij een escaperoom horen natuurlijk slotjes, sleutels en het oplossen van codes. Het is superleuk om voor deze activiteit een aantal goedkope cijferslotjes aan te schaffen en deze te gebruiken. Zo verstopte ik een aanwijzing in een notitieboekje, maakte daar met een perforator een gat in en zette daar een cijferslot op. Om bij de aanwijzing te komen moesten de kinderen dus eerst de code van het slot kraken. Ook houten kistjes, een schoenendoos of desnoods een wc-rolletje kun je beveiligen met een of meerdere cijfersloten.

Codes kraken

Er zijn heel wat manieren waarop je kinderen de codes van bijvoorbeeld zo’n cijferslot kunt laten kraken. Ik gebruikte onder andere de volgende manieren. Zo gaf ik de kinderen een Donald Duck, van verschillende pagina’s uit het boek had ik een zin opgeschreven. Het paginanummer waarop de zin stond kon je gebruiken om een slot te openen. Ook kregen ze een zakje verschillend gekleurde snoepjes met drie gekleurde stippen op het zakje. Telde je de snoepjes per kleur op dan had je de code. Verder liet ik de kinderen sommen oplossen of stond de code verborgen op een stukje papier.

In beweging

Bij iedere activiteit die ik in deze cyclus bedacht zorgde ik ervoor dat er naast puzzelen en nadenken ook bewogen moet worden. Voor veel kinderen is dit best een spannende activiteit en is het erg fijn als een beetje van de spanning weg kan door te bewegen. Het bewegen varieerde van buiten sleutels zoeken, een binnen speurtocht en verstopte puzzelstukjes zoeken tot het uitvoeren van bewegingsopdrachten in het park.

Mijn rol

Het meest lastige van deze activiteit was voor mij om niet teveel te helpen en uit te leggen. Het idee van een escaperoom is dat de kinderen zelf uitzoeken wat de opdracht is en wat ze moeten doen. Ik was vooral aan het kijken en observeren. Komen ze hier zelf uit of hebben ze nu een beetje hulp nodig? Maar ik heb vooral genoten. Genoten van het enthousiasme van de kinderen en al hun creatieve oplossingen en invallen. Hebben jullie ook al eens een escaperoom van je BSO gemaakt?

Tot mijn volgende blog

 

Geef een reactie op dit artikel

Marielle Zee

Welkom op mijn blog. Mijn naam is Mariëlle, ik ben 40 jaar oud en woon in het mooie Eindhoven. Sinds de zomer van 2000 werk ik in de kinderopvang. De eerste 15 jaar heb ik bij een grote kinderopvangorganisatie in Eindhoven gewerkt als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als overblijfcoördinator op een grote basisschool. Sinds kort werk ik op een particulier kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als invalskracht op de dagopvang. Naast mijn werk in de kinderopvang ben ik coach bij Petje Af (een weekendschool voor kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar), huiswerkmaatje van een 13-jarige jongen, voorlezer bij de Voorleesexpress, ik blog en ik studeer HBO Pedagogiek.
Ik ben een echte BSO-leidster, ik kan daar al mijn enthousiasme en energie in kwijt en vind de afwisseling die het biedt heerlijk. Samen met ze spelen, kletsen en lachen en daarnaast kinderen die iets extra’s nodig hebben begeleiden, ik vind het heerlijk en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De oudste BSO kinderen (vanaf 9 jaar) hebben een speciaal plekje in mijn hart. Die prépubers die enerzijds al heel groot zijn en anderzijds nog heerlijk ‘kind’ zijn vind ik echt geweldig, ik geniet volop van de gesprekken die ik met ze heb en vind het een leuke uitdaging om met hen vorm te geven aan de groep en de activiteiten.
In mijn blog laat ik jullie meekijken op mijn BSO, deel ik tips en adviezen voor de omgang met de oudste kinderen, deel ik succeservaringen en mislukkingen en geef ik ideeën voor leuke activiteiten voor de 9plus.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn blog vinden, reacties, ideeën en tips zijn altijd welkom. Veel leesplezier en tot snel!

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Andere berichten

Marielle Zee 2018-03-27T13:40:17+00:00