Terwijl ik dit blog schrijf is het in Brabant de laatste week van de zomervakantie en zijn we op de BSO druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar. Een nieuw schooljaar met veel ‘nieuwe’ kinderen; kinderen die nieuw op de BSO komen maar ook kinderen die al wel op de BSO zitten maar naar een nieuwe groep gaan. Al die nieuwe kinderen hebben in het begin van het schooljaar net wat extra aandacht nodig zodat zij zich snel op hun gemak voelen in hun nieuwe groep.

Basisbehoeften nieuwe kinderen

Naast duidelijkheid over op welke groep je zit, waar die groep is en welke leidsters er werken hebben kinderen in een groep verschillende basisbehoeften. De drie belangrijkste hiervan zijn; erbij horen, invloed uit kunnen oefenen en vrienden in de groep hebben. Pas wanneer aan deze drie basisbehoeften voldaan is voelen kinderen zich veilig en op hun gemak en kunnen zij volop spelen en ontdekken op de BSO. De moeite waard dus om in die eerste weken extra op deze basisbehoeften te letten.

Erbij horen

Een kind dat nieuw in de groep komt kijkt op welke manier hij erbij kan horen. Hij observeert de gang van zaken en zal zich in het bestaande patroon voegen. Hij wil bijvoorbeeld dezelfde kleding als anderen aan of wil net zo grappig of sportief zijn als de anderen. Een nieuw kind wil ook weten hoe het op de BSO werkt, wat gaan we doen, wat mag wel en niet en welk gedrag vindt de rest van de groep normaal. De meeste kinderen kunnen al deze zaken prima zelf uitvogelen, sommige kinderen zijn sociaal wat minder handig en hebben hier wat hulp bij nodig, iets om als PM-er goed op te letten.

Invloed uitoefenen

Voor ieder kind is het belangrijk om gezien en gehoord te worden en om te ervaren dat je mening er toe doet. Een kind wil dan ook graag meedenken en meebeslissen in de groep bijvoorbeeld over activiteiten. Moedig ‘nieuwe’ kinderen actief aan om hun mening te geven, neem ze serieus en moedig de andere kinderen in de groep aan naar nieuwe kinderen te luisteren en zet af en toe hun ideeën extra in het zonnetje, je ziet ‘nieuwe’ kinderen dan groeien.

Vrienden

Een eigen vriend op de BSO maakt de groep veiliger en overzichtelijker, vormt een beschermende factor tegen ruzie en versterkt het zelfvertrouwen. Vaak kennen kinderen die nieuw op de BSO zijn al andere kinderen in de groep, omdat ze op dezelfde school zitten. Door als PM-er over die connectie te praten zullen kinderen zich sneller vertrouwd voelen, heb het bijvoorbeeld eens over welke juf of meester iedereen heeft. Het kan ook helpen om nieuwe kinderen een maatje te geven; dit maatje maakt het nieuwe kind wegwijs op de groep. Soms leidt dit ook echt tot vriendschap maar in ieder geval leert een ‘nieuw’ kind zo snel andere kinderen kennen en heeft hij de eerste dagen een extra houvast.

Meer weten?

Meer weten over groepsvorming, veiligheid in een groep en welke rol jij als pm-er daarin kunt spelen? Kijk dan eens in het dossier ‘Werken met groepen’ van het NJI 

Geef een reactie op dit artikel

Marielle Zee

Welkom op mijn blog. Mijn naam is Mariëlle, ik ben 40 jaar oud en woon in het mooie Eindhoven. Sinds de zomer van 2000 werk ik in de kinderopvang. De eerste 15 jaar heb ik bij een grote kinderopvangorganisatie in Eindhoven gewerkt als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als overblijfcoördinator op een grote basisschool. Sinds kort werk ik op een particulier kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als invalskracht op de dagopvang. Naast mijn werk in de kinderopvang ben ik coach bij Petje Af (een weekendschool voor kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar), huiswerkmaatje van een 13-jarige jongen, voorlezer bij de Voorleesexpress, ik blog en ik studeer HBO Pedagogiek.
Ik ben een echte BSO-leidster, ik kan daar al mijn enthousiasme en energie in kwijt en vind de afwisseling die het biedt heerlijk. Samen met ze spelen, kletsen en lachen en daarnaast kinderen die iets extra’s nodig hebben begeleiden, ik vind het heerlijk en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De oudste BSO kinderen (vanaf 9 jaar) hebben een speciaal plekje in mijn hart. Die prépubers die enerzijds al heel groot zijn en anderzijds nog heerlijk ‘kind’ zijn vind ik echt geweldig, ik geniet volop van de gesprekken die ik met ze heb en vind het een leuke uitdaging om met hen vorm te geven aan de groep en de activiteiten.
In mijn blog laat ik jullie meekijken op mijn BSO, deel ik tips en adviezen voor de omgang met de oudste kinderen, deel ik succeservaringen en mislukkingen en geef ik ideeën voor leuke activiteiten voor de 9plus.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn blog vinden, reacties, ideeën en tips zijn altijd welkom. Veel leesplezier en tot snel!

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Met schrik vernemen we bij de Inspectie Kinderopvang (GGD Amsterdam) dat sommige eigenaren en pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven de inspectie ...
Lees meer
Beurstip: NOT

Beurstip: NOT

Volgende week vindt van 22 t/m 26 januari de grootste onderwijsbeurs van Nederland weer plaats in de jaarbeurs Utrecht.  De Nationale ...
Lees meer
Bomen klimmen

Bomen klimmen

In het park zie ik een jongen in een lage boom klimmen. Ik schat hem een jaar of 7. De ...
Lees meer
Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal ...
Lees meer

Andere berichten

'Vroeg signaleren taalachterstand van groot belang'

‘Vroeg signaleren taalachterstand van groot belang’

Hoewel het signaleren van haperingen in de taalontwikkeling niet zo eenvoudig is, is het wel van belang om bij een ...
Lees meer
Plots weer schreeuwend tekort aan personeel kinderopvang: hoe kan dat?

Plots weer schreeuwend tekort aan personeel kinderopvang: hoe kan dat?

In september maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat Nederlandse ouders van alle Europese landen het vaakst gebruikmaken ...
Lees meer
Bloemkool, leef jij? Filosoferen met kleuters

Kleuters stellen vragen aan een bloemkool

Leg een bloemkool in de kring en voor je het weet ben je met kinderen aan het filosoferen. Zoals deze ...
Lees meer
Tekort aan pm’ers komt vooral door mismatch

Tekort aan pm’ers komt vooral door mismatch

Dat er in sommige steden een tekort is aan goede pedagogisch medewerkers, wordt nu ook door landelijke media opgepakt. De ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]