“Op de buitenschoolse opvang waar ik werk waren twee oudere jongens  van ongeveer 9 jaar. Ze speelden in de verkleedhoek en op een gegeven moment kwamen ze volledig als ‘dame’ verkleedt hieruit en liepen ze een rondje door de BSO ruimte.”
Hoe reageerden de pedagogisch medewerkers? Wat deden de andere kinderen? Het zegt allemaal iets over de diversiteit binnen de kinderopvang. Voordat ik begin met dit blog over diversiteit is het natuurlijk belangrijk om te weten wat diversiteit is.
Wat is diversiteit
Om een goede definitie van diversiteit te krijgen heb ik de betekenis  in het woordenboek opgezocht:
De verschillen in waarden, attitudes, cultuur, overtuigingen, etnische achtergrond, seksuele geaardheid, kennis, vaardigheden en levenservaring tussen de individuen binnen een groep.
De vraag die ik mezelf gesteld heb is: hoe zorg je ervoor dat diversiteit bespreekbaar wordt gemaakt, hoe kun je diversiteit verwerken in het activiteitenaanbod en wat is je eigen houding sta jij open voor de diversiteit die er is binnen de groep?
Hieronder staat mijn eerste deel: ‘omgaan met diversiteit begint bij jezelf’.
Jezelf zijn
Op de BSO en op het kinderdagverblijf is het belangrijk dat je jezelf kan en mag zijn. Dit geldt zowel voor de kinderen als de pedagogisch medewerkers.
Als pedagogisch medewerker kun je laten zien aan de kinderen op de groep dat niet iedereen hetzelfde is. Je houding is hierbij heel belangrijk: hoe kijk je zelf aan tegen de diversiteit die er is binnen de groep?
Als pedagogisch medewerker moet je zoveel mogelijk op één lijn te zitten met je collega’s en met het bedrijf waar je voor werkt.  Maar dat is geen reden om niet open te zijn over jezelf weten de kinderen bijvoorbeeld wat  je favoriete kleur is, of je een vriend of vriendin hebt en weten ze wat je hobby’s zijn. Door hier open over te zijn leer je kinderen dat niet iedereen hetzelfde is.
Heb je er wel eens over nagedacht wat jij weet over de kinderen, wat zij weten over jou en wat ze over elkaar weten? Door hiermee aan de slag te gaan met de kinderen leren ze wat de verschillen én wat de overeenkomsten zijn binnen de groep.
Een voorbeeld van een activiteit die je zou kunnen aanbieden op de peutergroepen en op de BSO tijdens een tafelmoment om dit bespreekbaar te maken zou kunnen zijn:
Vraag aan ieder kind wat zijn/haar favoriete kleur is. Zodra de kinderen vier jaar of ouder zijn kun je ze ook zelf vragen laten stellen aan hun groepsgenoten. Je zou dit ook met bijv. eten, sport en muziek kunnen doen.
Als kinderen plagerig doen over iemands antwoord is het belangrijk om het kind hierop aan te spreken. Door zelf een normale reactie op de reacties van de kinderen te hebben creëer je respect.
Nog benieuwd hoe het is afgelopen met de twee verkleedde jongens? De personeelsleden reageerden enthousiast en… de kinderen volgden. Zo zie je maar: je eigen houding tegenover diversiteit op de groep, maakt het verschil!
Hoe zorg jij ervoor dat kinderen bij jou op de groep zichzelf kunnen zijn?

Over Thijs Werkman

Eén van de leuke dingen van een groep in de kinderopvang vind ik de diversiteit. Bijv. de verschillende culturen, gewoontes, en karakters. Ik ga in mijn blog op zoek naar de verschillende manieren hoe we in de kinderopvang met diversiteit omgaan en ook de manier waarop we hiermee aan de slag kunnen gaan.

Veel leesplezier,
Thijs

Gerelateerde berichten