Naast gesprekken over verkering en zoenen gebeurt het bij de oudste BSO regelmatig dat kinderen vragen hebben die net een stukje verder gaan. Zeker in periodes dat ze in de klas bezig zijn met seksuele voorlichting of meedoen aan een project als week van de lentekriebels. Welke vragen ik zoal krijg en hoe ik daarmee omga lees je in dit blog.

Lastig

Vragen over relaties, veranderende prepuberlichamen en seks zijn soms lastig te beantwoorden. Je hebt te maken met je eigen normen en waarden. Hebt niet altijd een antwoord paraat of twijfelt of de kinderen op jouw groep er wel aan toe zijn. Dat maakt dat je als PM-er je soms erg ongemakkelijk voelt.

Zijn ze er wel aan toe?

Wanneer zijn kinderen eraan toe? Hier kun je achter komen door het initiatief bij het kind te laten en goed te observeren. Meestal zie je meteen of een vraag serieus is of dat het een kwestie is van stoer doen. Mijn ervaring is dat de kinderen met vragen er aan toe zijn om meer te weten over het onderwerp waarover ze vragen stellen. Neem deze vragen serieus en check of het kind je antwoord kan volgen. Maak je niet te druk over jongere kinderen in de groep die meeluisteren. Kinderen die nog niet aan het onderwerp toe zijn zullen vanzelf afhaken en iets anders gaan doen.

Moet je dan ook vaker naar de wc?

In de meivakantie vroeg de bijna 9-jarige Fabian; ‘Als ik straks een puber ben moet ik dan ook vaker naar de wc?’. Hij had ergens gehoord over zaadjes en had bedacht dat je daardoor dan vast vaker naar de wc moest want die zaadjes moeten nu eenmaal je piemel uit. Met prepubers op de groep krijg ik vaker vragen over de lichamelijke veranderingen in de puberteit. Waar ik uit eigen ervaring kan praten over groeiende borsten en ongesteld zijn heb ik met jongenszaken geen ervaring. Om ook de vragen van de jongens te kunnen beantwoorden pak ik regelmatig mijn boek ontwikkelingspsychologie erbij. Door me in te lezen weet ik wat er bij de jongens gebeurt en kan ik hun vragen beantwoorden.

Heb jij weleens seks gehad?

Dat ik niet getrouwd ben of samenwoon levert vaak vragen op. Kinderen willen weten of ik verkering heb maar vragen bijvoorbeeld ook of ik weleens seks heb gehad. Vragen van kinderen die uit interesse gesteld worden beantwoord ik altijd. Wel beantwoord ik dit soort vragen to the point, ik geef geen details. Vind ik een vraag te persoonlijk dan leg ik dit aan het kind uit. Ik zeg dan bijvoorbeeld dat ik over dat onderwerp alleen met vriendinnen praat. Kinderen snappen vaak heel goed dat je niet alles met iedereen bespreekt.

Open sfeer

Omgaan met vragen over relaties, lichamelijke veranderingen en seks hoort bij het werken op de oudste BSO. Dat wil niet zeggen dat je alle ins en outs van de puberteit moet weten of dat jij jezelf volledig bloot moet geven. Wel is het belangrijk dat er een open sfeer in de groep is. Een sfeer waarin kinderen deze vragen durven te stellen. Zij zich serieus genomen voelen en jij je als PM-er op je gemak voelt. Laat het initiatief voor dit soort gesprekken bij de kinderen liggen en stem je antwoord af op de leeftijd en ontwikkelingsfase van het kind. Krijg je een vraag die je niet kunt of wilt beantwoorden, leg dit dan aan het kind uit zonder het kind af te wijzen.

Veel praatplezier en tot mijn volgende blog!

Geef een reactie op dit artikel

Marielle Zee

Welkom op mijn blog. Mijn naam is Mariëlle, ik ben 40 jaar oud en woon in het mooie Eindhoven. Sinds de zomer van 2000 werk ik in de kinderopvang. De eerste 15 jaar heb ik bij een grote kinderopvangorganisatie in Eindhoven gewerkt als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als overblijfcoördinator op een grote basisschool. Sinds kort werk ik op een particulier kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als invalskracht op de dagopvang. Naast mijn werk in de kinderopvang ben ik coach bij Petje Af (een weekendschool voor kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar), huiswerkmaatje van een 13-jarige jongen, voorlezer bij de Voorleesexpress, ik blog en ik studeer HBO Pedagogiek.
Ik ben een echte BSO-leidster, ik kan daar al mijn enthousiasme en energie in kwijt en vind de afwisseling die het biedt heerlijk. Samen met ze spelen, kletsen en lachen en daarnaast kinderen die iets extra’s nodig hebben begeleiden, ik vind het heerlijk en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De oudste BSO kinderen (vanaf 9 jaar) hebben een speciaal plekje in mijn hart. Die prépubers die enerzijds al heel groot zijn en anderzijds nog heerlijk ‘kind’ zijn vind ik echt geweldig, ik geniet volop van de gesprekken die ik met ze heb en vind het een leuke uitdaging om met hen vorm te geven aan de groep en de activiteiten.
In mijn blog laat ik jullie meekijken op mijn BSO, deel ik tips en adviezen voor de omgang met de oudste kinderen, deel ik succeservaringen en mislukkingen en geef ik ideeën voor leuke activiteiten voor de 9plus.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn blog vinden, reacties, ideeën en tips zijn altijd welkom. Veel leesplezier en tot snel!

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen warm te maken voor lezen. Kinderen die moeite met taal hebben bijvoorbeeld, waarvoor ...
Lees meer
Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen? Dan bedoel ik dus het feit dat je je alleen voelt staan, o.a ...
Lees meer
Druk, druk, druk

Druk, druk, druk

‘Het probleem van zelfsturende teams is dat ze allemaal een andere kant op sturen’ meldde een afdelingsdirecteur vorige week. ‘dat ...
Lees meer
De wereld ontdekken en begrijpen

De wereld ontdekken en begrijpen

Als ouder wil je je kind de beste ontwikkelingskansen geven. Dat je kind gezien wordt en er aandacht voor hem ...
Lees meer

Andere berichten

Kosteloos materiaal is waardevol. 5x inspiratie.

Kosteloos materiaal is waardevol. 5x inspiratie.

Tijdens mijn reizen ben ik altijd gefascineerd hoe objecten en materialen een nieuwe functie krijgen. In tropische landen zie je ...
Lees meer
'Tikkie jij bent m'

‘Tikkie jij bent m’

'Tikkie, jij bent 'm', en hij rent hard weg. Ik ren als een monster achter hem aan. Hij lacht zo ...
Lees meer
Hoe pedagogisch bewust ben jij?

Hoe pedagogisch bewust ben jij?

In de kinderopvang zijn wij dagelijks bezig met het begeleiden van ‘onze’ kinderen. We willen hen het beste meegeven. We ...
Lees meer
IJs en ijskoud

IJs en ijskoud

Op het moment dat ik dit blog schrijf is het koud. Nou ja, koud... Het vriest een beetje en het ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]