In de zomervakantie wordt er dagelijks op de BSO brood gegeten, iets wat bij ons normaal alleen op woensdagmiddag gebeurd.  Na het ochtendprogramma wordt er snel even de tafel gedekt en gegeten zodat we op tijd aan de pauzes kunnen beginnen. Zonde want het eetmoment biedt zoveel mogelijkheden.

Oefenen van vaardigheden

Allereerst is de broodmaaltijd een uitgelezen moment om op een ongedwongen manier verschillende vaardigheden te oefenen. Zelf smeren en snijden vergroot de motorische vaardigheden. Daarnaast leren kinderen door zelf te smeren en melk in te schenken hoeveelheden in te schatten. Door op elkaar te wachten, dingen aan anderen te vragen en aan elkaar door te geven bevorder je de sociale vaardigheden.

Rust en gezelligheid

Daarnaast is het broodmoment een moment waarop kinderen even niet in beweging zijn en tot rust kunnen komen. Aan tafel kunnen kinderen hun verhaal kwijt. Ze kunnen vertellen wat ze gedaan hebben of wat hen op dat moment bezig houdt. Vaak zijn dit vooral de leuke dingen, zoals vakanties en uitstapjes, maar ik heb ook vaak juist tijdens het eten hele gesprekken over ruzies, pesten, scheiden en andere serieuze onderwerpen.

Terug- en vooruitkijken

Zeker met de oudste kinderen biedt het eetmoment de gelegenheid om kinderen mee te laten denken aan praten. Je kunt met de kinderen de gedane activiteit bespreken en wat ze daar van vonden. Zo kun je laagdrempelig het activiteitenprogramma met de kinderen evalueren. Natuurlijk kun je ook vooruitkijken en de kinderen mee laten denken over wat je de rest van de dag, week of vakantie gaat doen. Hier is ieder eetmoment trouwens geschikt voor. Op de oudste BSO hebben we in vakanties de gewoonte rond tien uur met alle kinderen aan tafel fruit te eten en dan te bespreken wat we die dag gaan doen. De kinderen hebben genoeg uitvoerbare ideeën en leren te overleggen met elkaar.

Zelf doen

Om het beste uit het eetmoment te halen is het vooral belangrijk om er de tijd voor te nemen. Laat kinderen zoveel mogelijk zelf doen. En ja wanneer je kinderen zelf melk in laat schenken wordt er weleens geknoeid en ook het zelf smeren leidt nog weleens tot puinhoop maar kinderen leren er zoveel van. Zeker wanneer je de kinderen ook nog eens zelf laat opruimen en afwassen. Dit gaat wellicht niet altijd naar je eigen niveau van schoonheid maar kinderen leren hier veel van en je ziet dat kinderen ervan groeien. Een jaar of twee geleden vochten de jongens bij mij op de groep bijna om wie er mocht afwassen. Onze keuken zat boven in het gebouw en ze vonden het zo stoer dat ze dan alleen in de keuken waren en alles helemaal zelf mochten doen. Heerlijk om te zien.

Gezelligheid en goede gesprekken

Maak het eten gezellig en zorg dat er gepraat wordt. Zeker wanneer de eerste kinderen klaar zijn met eten is er volop ruimte voor een gesprek. Vaak beginnen kinderen automatisch met vertellen, als pm-er kun je dit stimuleren door vragen te stellen. Ga in op wat kinderen vertellen en betrek andere kinderen bij het gesprek. Bij mij aan tafel komen de meest uiteenlopende onderwerpen aan bod. Van “wat er gebeurt als de bliksem inslaat”, “ga je zomaar met iemand mee die je kent” en nog veel meer onderwerpen zijn allemaal aan bod gekomen en uitgebreid besproken.
Wat mij betreft reden genoeg om de tijd te nemen voor het eetmoment. Hoe vullen jullie het eetmoment op de BSO in? Tot mijn volgende blog!

Over Marielle Zee

Welkom op mijn blog. Mijn naam is Mariëlle, ik ben 40 jaar oud en woon in het mooie Eindhoven. Sinds de zomer van 2000 werk ik in de kinderopvang. De eerste 15 jaar heb ik bij een grote kinderopvangorganisatie in Eindhoven gewerkt als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als overblijfcoördinator op een grote basisschool. Sinds kort werk ik op een particulier kinderdagverblijf als pedagogisch medewerker BSO en daarnaast als invalskracht op de dagopvang. Naast mijn werk in de kinderopvang ben ik coach bij Petje Af (een weekendschool voor kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar), huiswerkmaatje van een 13-jarige jongen, voorlezer bij de Voorleesexpress, ik blog en ik studeer HBO Pedagogiek.
Ik ben een echte BSO-leidster, ik kan daar al mijn enthousiasme en energie in kwijt en vind de afwisseling die het biedt heerlijk. Samen met ze spelen, kletsen en lachen en daarnaast kinderen die iets extra’s nodig hebben begeleiden, ik vind het heerlijk en ga iedere dag met plezier naar mijn werk. De oudste BSO kinderen (vanaf 9 jaar) hebben een speciaal plekje in mijn hart. Die prépubers die enerzijds al heel groot zijn en anderzijds nog heerlijk ‘kind’ zijn vind ik echt geweldig, ik geniet volop van de gesprekken die ik met ze heb en vind het een leuke uitdaging om met hen vorm te geven aan de groep en de activiteiten.
In mijn blog laat ik jullie meekijken op mijn BSO, deel ik tips en adviezen voor de omgang met de oudste kinderen, deel ik succeservaringen en mislukkingen en geef ik ideeën voor leuke activiteiten voor de 9plus.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn blog vinden, reacties, ideeën en tips zijn altijd welkom. Veel leesplezier en tot snel!

Gerelateerde berichten