Veilig?

“Ze mogen zich bij ons niet eens een blauwe plek vallen,” heb ik wel eens verzucht als ik weer eens de RIE in moest vullen. Toch is het uitblijven van ongelukjes voor mij niet het summum van veiligheid. Kinderen veiligheid bieden op sociaal en emotioneel niveau, dat is waar mijn passie ligt. Riksen-Walraven noemt veiligheid niet voor niets een van de meest basale basisbehoefte van een kind. We willen allemaal dat een kind zich optimaal kan ontwikkelen op zijn of haar eigen tempo en manier. Als we dat werkelijk willen, moeten we er ook voor zorgen dat de omgeving optimaal is. Om te beginnen moet ieder kind zich veilig voelen, anders sta je 1-0 achter.

Stel je voor, je bent altijd samen met je ouders thuis. Deze omgeving is bekend, de mensen die langs komen, komen vaker en begin je ook al langzaam te leren kennen en papa en mama zijn altijd in de buurt. Maar dan, op een dag ga je met mama op de fiets ergens heen waar je nog nooit geweest bent. Mama probeert opgewekt te klinken, maar je voelt haar spanning. Jullie komen aan bij een gebouw en gaan ergens naar binnen waar heel veel andere kinderen door elkaar lopen, een baby huilt, er zijn zoveel geluiden en een onbekende komt naar je toe om te vertellen dat zij het zo leuk vindt dat jij nu ook komt spelen. SPELEN? Als mama weggaat, zwaait zij met een traan in haar ooghoek en lacht zenuwachtig. “Veel plezier”, lacht zij onzeker.

Nikkie komt die ochtend niet tot spelen. Ze huilt niet, maar blijft dicht bij de vreemde mevrouw in de buurt en kijkt. Aan tafel worden er liedjes gezongen, maar Nikkie zingt niet mee. Later komen de puzzels uit de kast, Nikkie kijkt, maar doet niet mee. Samen met de mevrouw kijkt ze en loopt langs de andere kinderen. De vreemde mevrouw blijkt Linde te heten en doet heel lief. Samen lezen ze boekjes en daar komen soms ook andere kinderen bij zitten. Nikkie kijkt dan met grote ogen naar de andere kinderen en schuift nog eens extra dicht naar Linde toe, die een arm om haar heen slaat.

Komt het jullie bekend voor? Een wenmoment van een peuter. Waarom komt dit meisje niet tot spel? Omdat zij zich nog niet veilig voelt in deze nieuwe omgeving met al die kinderen en vreemde mensen, andere geuren en geluiden. Al haar energie gaat zitten in het ontwarren van dit hele gebeuren. Wat zijn de patronen, wie doet wat, en wat is haar plek in deze groep? Langzaam zal zij gaan wennen en degene die daar de sleutelpositie heeft, is Linde. Als pedagogisch medewerkers zijn wij degenen die het wennen regisseren en de veiligheid voor ieder kind zullen moeten scheppen. Ik vind het dan ook zorgelijk om te zien dat op sommige dagverblijven veel wisselende gezichten zijn en pedagogisch medewerkers vaak met invallers op een groep staan. Hoe moeten deze kinderen zich optimaal ontwikkelen als zij iedere keer opnieuw moeten aftasten waar zij aan toe zijn?

Sta jij als vaste medewerker vaak met een invaller op de groep? Denk dan alsjeblieft aan jouw belangrijke taak. Zie de kinderen, geef ze het vertrouwen dat zij altijd bij jou terecht kunnen als zij het zelf niet weten en overleg met je collega hoe jullie deze groep het beste kunnen begeleiden.

Veiligheid is het belangrijkste voor een kind om tot ontwikkeling te komen. Ben je benieuwd welke factoren bij kunnen dragen aan gevoel van veiligheid? Ik moedig je aan om je hier verder in te verdiepen en kritisch te kijken naar je eigen groep en handelen. Meer tips en tricks nodig? Laat een bericht achter in de comments!

Liefs, Doortje

Geef een reactie op dit artikel

Doortje

Mijn naam is Doortje en vanaf deze maand mag ik gaan bloggen voor To Be Kinderopvang. Super leuk! Het idee van een platform voor en door de kinderopvang spreekt mij heel erg aan. Situaties en visies met elkaar delen en zodoende van elkaar leren en elkaar inspireren.

Ik werk inmiddels 12 jaar in de kinderopvang op een kleinschalig kinderdagverblijf, met maar twee groepen. Ik werk op een verticale groep en daar beleef ik van alles.
Ik ben mij de afgelopen jaren gaan verdiepen en verrijken met kennis en vaardigheden waarmee ik mijn beroep nog beter en leuker wil kunnen uitvoeren. Zo studeer ik jeugd en ontwikkelingspsychologie en ben ik opgeleid als docent peuter en kleuteryoga. Ook doe ik veel met muziek.

Iedere maand zal ik een blog schrijven over mijn belevenissen of visie op bepaalde situaties in de kinderopvang. Ik hoop dat jullie ze met plezier lezen.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw berich wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal ...
Lees meer
Het waxinelichtje

Het waxinelichtje

Werken in het islamitische onderwijs laat mij veel van de christelijke tradities zien. Sint Maarten en Sinterklaas reden onze school ...
Lees meer
No Pasar!

No Pasar!

Treedt niet binnen, zegt de tekst in koeienletters op de vloer. Ik maak toch dat extra stapje en stuit op ...
Lees meer
Stress

Stress

Stress is hot, althans we worden er veel mee geconfronteerd. Te veel stress van werk is een bekend gegeven, maar ...
Lees meer

Andere berichten

Het spelend babybrein

Het spelend babybrein

De hersenontwikkeling van baby’s gaat in het eerste levensjaar razendsnel. Het babybrein wordt in het eerste halfjaar wel twee keer ...
Lees meer
Vakantiegevoel in de hectiek van de babyopvang

Vakantiegevoel in de hectiek van de babyopvang

Ben jij, net zoals wij, ook weer aan het werk? Ondanks je goede voornemen, om het ultieme vakantiegevoel vast te ...
Lees meer
Hebben jullie al een beweeghoek?

Hebben jullie al een beweeghoek?

Wiebelkonten in de groep? We kennen het allemaal. Jonge kinderen willen hun beweegkriebels graag kwijt. En het mooie is; jonge ...
Lees meer
Themapagina

Themapagina

Wij bieden je ook de gelegenheid voor een themapagina. Dit is een pagina waarop alle berichten zijn gepubliceerd vanuit personen ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]