Sinterklaas is geweest en Kerst staat alweer voor de deur. Er zijn vast een boel cadeautjes ontvangen! Valt jou ook op hoe leuk kinderen uitpakken vinden, en spelen met lege dozen? Ze zetten een doos op hun hoofd, doen hem eindeloos open en dicht, en proberen bij een grote doos of ze erin passen. Ze pakken hun eigen speelgoed opnieuw in met ‘oud’ cadeaupapier, om het vervolgens verrast weer uit te pakken.

Motoriek en ruimtelijk inzicht

Als kinderoefentherapeut kijk ik extra geïnteresseerd naar dit spel van de kinderen om me heen. Vaak denken we bij de motorische ontwikkeling aan de mijlpalen omrollen, kruipen, lopen en fietsen. Belangrijk, maar je oriënteren in de ruimte, is net zo belangrijk! Dat je weet hoe groot je bent, of je onder de stoel door kunt kruipen en of ronde pakjes op elkaar kunt stapelen. Hoe beter het ‘plaatje’ is van de wereld om je heen, hoe beter je je in deze wereld kunt bewegen. Bovendien zorgt het vertrouwd zijn met een ruimte ervoor dat kinderen vervolgens op verkenning durven gaan.

Advertentie

Medewerker P&O (vervanging zwangerschapsverlof) Medewerker P&O (vervanging zwangerschapsverlof) Als medewerker P&O ben jij op de afdeling een vaste en stabiele factor. Voor onze medewerkers en leidinggevenden ben je een vraagbaak. Je werkt in een klein en hecht team MEER INFO ALLE VACATURES Lelystad Sensitieve pedagogisch medewerker die graag buiten is KDV en/of BSO Sensitieve pedagogisch medewerker die graag buiten is KDV en/of BSO Wij zoeken voor ons kindercentrum medewerkers met natuurlijk allereerst een passie voor kinderen maar ook mensen die graag veel buiten zijn en de kinderen betrekken in natuurlijke activiteiten!

Op de BSO
MEER INFO ALLE VACATURES Almere

Verschillende ruimtes

Met het verkennen van de ruimte starten kinderen met het ontwikkelen van wiskundig inzicht. In ieder geval met ruimtelijk inzicht, zoals dat bij vakken als rekenen en aardrijkskunde aan bod komt. Daar heeft de dreumes gelukkig nog geen weet van. Die banjert lekker rond op het kinderdagverblijf, wat op dat moment de werkelijke ruimte is voor hem. Misschien komt hij een poppenhuis of garage tegen, wat de verkleinde ruimte is. Dat is een driedimentionale weergave van de werkelijkheid.

Een perfecte omgeving om ervaring op te doen, bijvoorbeeld of de grote knuffelhond in het kleine poppenbed past. Als je kinderen dan ook nog verbaal begeleidt bij al dat stapelen en ordenen, zullen ze steeds meer taalbegrip krijgen bij de verschillende ruimtes.
Een volgende stap in de ruimtelijke oriëntatie is het begrijpen van de afgebeelde ruimte, zoals een illustratie of foto. Om de link te kunnen leggen van de tweedimentionale foto naar de driedimentionale ruimte die erop staat, is heel wat inzicht nodig! Dus heb je nog lege dozen van sinterklaassurprises? Of komen er mooie kerstpakjes aan? Gebruik ze in de groep! Laat de kinderen ze ontdekken, leg ze op grootte of laat er mee bouwen. En leg het vooral op foto vast, zodat je er later nog eens over kunt praten.

BLOGGER

| Website | + berichten

Hallo, ik ben Marieke. Ik ben eigenaar van Bureau Didactiek waar ik scholing geef over de motorische ontwikkeling aan kinderdagverblijven. Ook geef ik trainingen over gezond werken voor de pedagogisch medewerkers. Belangrijk, want zij zijn het kapitaal! Ik ben opgeleid als kinderoefentherapeut Cesar en heb 8 jaar met veel plezier in een grote fysiotherapiepraktijk gewerkt. Daar heb ik veel kinderen behandeld met een sensomotorische achterstand. Vaak zat daar ook nog een gedragsstoornis als ADHD of autisme bij. Werk dat veel voldoening gaf!
Maar na een tijdje begon het te kriebelen en wilde ik mijn kennis doorgeven; ik ben cursussen gaan geven aan paramedici zoals fysiotherapeuten, logopedisten en oefentherapeuten. Op deze manier kwam ik in contact met pedagoog Ingrid Nagtzaam en samen hebben we SLIM bewegen ontwikkeld. We zijn cursus gaan geven binnen de kinderopvang, wat een leuke wereld!
Als ik op kinderdagverblijven kom zie ik met hoeveel liefde en energie pedagogisch medewerkers werken. Maar ik zie ook dat het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling als een pittige klus ervaren wordt. Moet een kind nu wel of niet kruipen? Hoe jong mag je een kind al laten tekenen met potlood? En wat te doen als een kind ’s ochtends al overprikkeld binnen komt?
Ik geloof dat wanneer er meer kennis is over de motorische ontwikkeling, je echt vanuit de kinderen kunt werken. Dan blijkt namelijk dat je geen losse ‘lesjes’ nodig hebt, maar dat je de (motorische) ontwikkeling de hele dag door kunt stimuleren! Met dit blog hoop ik mensen uit de kinderopvang te kunnen informeren en inspireren. En wie weet zie ik je terug in één van mijn cursussen!
Ik werk vaak en graag samen met:
Het Kan! www.hetkanvoorhetkind.nl
Kinderopvangacademie www.kinderopvangacademie.nl

contact opnemen

Gerelateerde berichten