De zomervakantie staat voor de deur en in een gedeelte van Nederland is deze al gestart. In de media zie ik steeds weer voorbij komen wat voor tekort aan pedagogisch professionals er is. Een tekort aan pedagogisch professionals en een vakantieperiode. Gaan deze twee samen? En de vraag is hoe gaan deze twee samen? Hoe is dat bij jou op locatie? Werk jij met vaste invallers (de invalkracht die de organisatie en de werkwijze kent) of zijn er komende zomer ook meerdere onbekende invallers aanwezig? Zien jullie op tegen deze periode of ga jij deze vol enthousiasme tegemoet? Hoe kan jij zorgen dat dit geen overleefperiode is, maar een genietperiode? Aan de hand van een praktijkvoorbeeld geef ik een aantal tips:

Ik spreek in onderstaande stuk in de zij-vorm, met stiekem de hoop dat velen van jullie ook mannen als invallers hebben. Maar helaas zijn die nog sterk in de minderheid.

Praktijkvoorbeeld:

Vandaag sta jij met een nieuwe invalkracht. Zij heeft nog nooit bij jullie op locatie gewerkt en ook niet binnen de organisatie. Zij heeft de late dienst en kan ieder moment binnen komen. Jouw collega is twee weken op vakantie en dit is de eerste dag. Komende twee weken kom jij met vier verschillende invalkrachten te werken. Je merkt dat je daar onrustig van wordt. Je weet dat de organisatie het liefst ook één invalkracht heeft voor de vakantie van jouw collega, maar het tekort aan pedagogisch professionals maakt dit niet mogelijk. Hoe kan jij de komende twee weken gaan genieten in plaats van overleven?

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Dreumesgroep 1-2 jaar. Pedagogisch Medewerkster Dreumesgroep 1-2 jaar. Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 1 tot en met 2 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam
  1. Stem af wat jullie krachten en kwaliteiten zijn

Dat klinkt wel zwaar? Nee hoor, dat is het helemaal niet. Bij krachten en kwaliteiten zijn wij geneigd om heel groot te denken maar het is eigenlijk heel klein. Vraag de invalkracht als zij binnenkomt eens welke activiteiten en werkzaamheden zij leuk vindt. Houdt zij van het verzorgen van baby’s? Heeft zij de rust hiervoor? Vindt zij het fijn om huishoudelijke taken uit te voeren? Of ligt haar kwaliteit en kracht meer bij het uitvoeren van activiteiten met de oudere kinderen? En vergeet ook zeker niet jouw kwaliteiten en krachten te benoemen. Welke werkzaamheden vind jij leuk? Waar word jij blij van? Houd jij ervan om persoonlijke momenten te hebben tijdens het verschonen van de kinderen? Of houd jij ervan om liedjes te zingen met de kinderen voor het eten? Belangrijk om dit gelijk met elkaar te bespreken. Zo kunnen jullie beiden werken vanuit jullie kracht!

  1. Vraag hulp en vertel elkaar wat je nodig hebt.

Je sterkste punt is je zwakte benoemen. Hulp vragen is o zo moeilijk, maar ook o zo belangrijk. Hebben jullie een dag met veel enthousiaste jongens en merk jij dat de overgangsmomenten voor jou moeizaam verlopen? Vertel dit en vraag om hulp. Invalkrachten komen op veel verschillende plekken en hebben daardoor veel situaties gezien. En al die kennis kunnen zij met jou delen. Door jezelf kwetsbaar op te stellen zal de invalkracht ook ruimte voelen om haar leerpunt met jou te delen. Zo kunnen jullie elkaar ondersteunen.

Vertel ook de stappen die jij en jouw collega al ondernomen hebben. Was het moment voor het slapengaan heel onrustig en hebben jij en jouw vaste collega daar een ritueel voor bedacht, waardoor het stukken rustiger verloopt? Deel dit met de invalkracht en vertel haar dat jij het fijn vindt als zij op dat moment tussen de kinderen gaat zitten of juist de kinderen naar bed brengt. Wees duidelijk naar elkaar en spreek verwachtingen uit. Dit is fijn voor beiden en ook heel fijn voor de kinderen.

  1. Vertel waar de invalkracht alle informatie kan vinden.

Hebben jullie een lijst waarop staat welke allergieën de kinderen hebben? Hebben jullie een plek waar staat of de kinderen uit een (tuit)beker drinken? Welke kinderen slapen, hoe vaak zij slapen en waarmee? Allemaal informatie die relevant is voor de invalkracht. Maar dit elke dag herhalen aan de invalkracht kost jou veel tijd. En laten we eerlijk zijn, je bent een knappe invalkracht als je deze informatie allemaal kan onthouden. Vertel de invalkracht daarom waar zij deze informatie kan vinden. Dit geeft de haar ook de mogelijkheid om zelfstandig te werken. Zij kan zelf het initiatief nemen om de tafel te dekken en dergelijke, want zij weet waar ze de informatie kan vinden. Dit geeft jullie beiden rust.

  1. Ga genieten en leer van elkaar!

Geniet van de nieuwe input die de invalkracht jou brengt en geniet ervan hoe de kinderen daarop reageren. Vraag haar aan het eind van de dag naar haar supermoment bij jou op de groep en vertel haar ook het jouwe. Bespreek ook samen jullie ontwikkelmoment, wat voor moois van de invalkracht neem jij mee in de samenwerking met jouw vaste collega? En welk ontwikkelmoment neemt de invalkracht van jouw groep mee in haar invalwerkzaamheden op andere locaties? Zo sluit je de dag positief en leerzaam af!

Ter afsluiting

Laten wij met elkaar positief de zomer doorgaan. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Laten wij elkaar inspireren en deel jouw super- en ontwikkelmoment op Instagram. Tag mij erin (@liannevanviisas.nl) en ik deel jouw super- en ontwikkelmoment met alle pedagogisch professionals.

Voor nu een hele fijne zomer!

BLOGGER

zzp / externe pedagogisch coach bij | 0615135633 | Lianne@viisas.nl | Website | + berichten

Ik ben eigenaar van Viisas // Pedagogisch coaching. Viisas betekent wijs in het Fins, deze Finse wijsheid haal ik graag naar Nederland.

Via Viisas werk ik als externe/zzp pedagogisch coach binnen kleine kinderopvangorganisaties. Viisas biedt jaartrajecten met daarin ieder kwartaal een filmfragment en een werkboek (incl. 0-meting, werkvormen, ontwikkelplan, evaluatie en borging). De jaartrajecten zijn gericht op de onderwerpen 'sociale vaardigheden voor de allerkleinsten' en 'spelenderwijs de dag door'. Naast de jaartrajecten bied ik met Viisas ook videointeractiebegeleiding, coaching on the job, persoonlijke gesprekken, teamcoaching en trainingen/train de trainer voor 'Timemanagement kinderopvang'.

Gerelateerde berichten