Handjes op je rug! Niet aankomen. Kijken doe je met je ogen… Bij deze sensomotorische activiteit moet dat NIET!

Ik ben samen met de kinderen zang- en dansactiviteiten aan het doen via de liedjesmand. Bij het laatste liedje Ik heb een brilletje voor mijn ogen vertel ik de kinderen dat ze in een kringetje op de grond mogen zitten en hun oogjes dicht moeten doen. Ik loop naar de kast en haal daar de beroemde zilveren activiteitentas uit en zet deze in het midden van de kring neer. “Jullie mogen weer kijken”, zeg ik. Normaal gesproken moet je even aan het daglicht wennen als je je ogen een tijdje hebt dicht gehouden. Deze kinderen niet. Boefjes, hebben ze toch stiekem zitten gluren?

Ik schud met de tas. Je hoort alleen de belletjes die op de tas zitten. Ik laat de kinderen de tas voelen. “Voelt de tas hard of zacht?” “HARD” roepen de kinderen. “Wat denken jullie dat erin zit? Wat voelt hard?” “Een bal,” zegt een jongetje. “Nee, nee, een fiets,” zegt een meisje. Ik doe de rits open en haal er een voel- en ontdeklijstje uit. “Wat is dit?” vraag ik. “Sjildejeitje” zegt een meisje. Dat heeft ze goed gezien. “Heel goed, dat is een schilderijtje. Dit schilderijtje is heel bijzonder. Je mag er namelijk aankomen!”.

Op dit voel- en ontdeklijstje heb ik pompoms geplakt. Ik geef het voel-en ontdeklijstje door aan de kinderen. Eén voor één voelen ze eraan. Het ene kind voorzichtig, het andere kind houdt het tegen zijn wangetje, de ander geeft er een tik op en zegt “WAHHH”. Leuk te zien hoe verschillend de kinderen reageren. In de tas zitten nog meer voel-en ontdeklijstjes; ik geef ze één voor één aan de kinderen. Ik geniet van hun reactie op wat ze voelen en ontdekken, en van het feit dat ze zo geconcentreerd blijven.

Dit heb ik allemaal nog meer op de voel-en ontdeklijstjes geplakt. Gebruik sterke lijm, want ze mogen het er natuurlijk niet vanaf trekken.

  • Zilverkleurig papier/karton
  • Schuurpapier
  • Stof
  • Knopen
  • Ziplockzakje gevuld met behangerslijm en wiebeloogjes
  • 3D stickers
  • Bootje met schelpen

Dit kun je ook op een voel- en ontdeklijstje plakken:

  • Stenen, stokjes en andere natuurlijke materialen
  • Voorkant van een oude bloesje waarvan ze de knopen open en dicht kunnen maken
  • Voorkant van een oude broek waarvan ze de rits open en dicht kunnen trekken
  • Bubbelplastic
  • IJslollystokjes
  • Veertjes
  • Een klein stukje van een dweil

Uiteraard ben ik benieuwd hoe onze baby’s erop reageren. Ik neem een baby op schoot en laat hem voelen aan het lijstje waarop zachte stof geplakt is. Hij legt meteen zijn hand erop en trekt die ook weer snel weg. Ik pak zijn handje en zet zijn vingertopjes voorzichtig op de stof. Hij voelt weer en probeert nu de stof te pakken. Hij lijkt het prettig te vinden. Ik geef hem daarna één voor één de andere lijstjes. Die worden ook aandachtig gevoeld en bekeken. Een zeer geslaagde activiteit en ook erg leuk om te maken.

Je kunt de lijstjes los aanbieden, maar je kunt ze natuurlijk ook aan de muur op kinderhoogte hangen. Maar zorg dat er altijd toezicht op de voel-en ontdeklijstjes is, dus haal ze weg zodra de activiteit afgelopen is!

Dit zijn ook sensomotorische activiteiten:

  • Naai en/of plak op een keukenschort bijvoorbeeld gordijnringen, linten, spons, grote knopen enz. zodat de baby’s deze kunnen bekijken en eraan kunnen voelen, als je ze op schoot neemt.
  • Blote voetenpad
  • Ontdekflesjes

Dit zijn ook sensopathische activiteiten:

De lijstjes heb ik gekocht bij IKEA en het materiaal op de voel-en ontdeklijstjes komt merendeels van de Action.

Schaf geen diepe lijstjes aan. De kinderen kunnen namelijk op de lijstjes duwen en duwen alles naar beneden. Schaf daarom zo plat mogelijke lijstjes aan.

Wat zal er de volgende keer in mijn tas zitten?

Gerelateerde berichten