Handjes op je rug! Niet aankomen. Kijken doe je met je ogen…Bij deze sensomotorische activiteit moet dat NIET!
Ik ben samen met de kinderen zang- en dansactiviteiten aan het doen via de liedjesmand. Bij het laatste liedje “Ik heb een brilletje voor mijn ogen” vertel ik de kinderen dat ze in een kringetje op de grond mogen zitten en hun oogjes dicht moeten doen. Ik loop naar de kast en haal daar de beroemde zilveren activiteiten tas uit en zet deze in het midden van de “kring” neer. “Jullie mogen weer kijken” zeg ik. Normaal gesproken moet je even aan het daglicht wennen als je je ogen een tijdje hebt dicht gehouden. Deze kinderen niet. Boefjes, hebben ze toch stiekem zitten gluren?

Ik schud met de tas. Je hoort alleen de belletjes die op de tas zitten. Ik laat de kinderen de tas voelen. “Voelt de tas hard of zacht.” “HARD” roepen de kinderen. “Wat denken jullie dat erin zit? Wat voelt hard?” “Een bal” zegt een jongetje. “Nee, nee, een fiets” zegt een meisje. Ik doe de rits open en haal er een voel- en ontdeklijstje uit. “Wat is dit?” vraag ik. “Sjildejeitje” zegt een meisje. Dat heeft ze goed gezien. “Heel goed, dat is een schilderijtje. Dit schilderijtje is heel bijzonder. Je mag er namelijk aankomen!”. Op dit voel- en ontdeklijstje heb ik pompommen geplakt. Ik geef het voel-en ontdeklijstje door aan de kinderen. Eén voor één voelen ze eraan. Het ene kind voorzichtig, het andere kind houdt het tegen zijn wangetje, de ander geeft er een tik op en zegt “WAHHH”. Leuk te zien hoe de kinderen hierop verschillend reageren. In de tas zitten nog meer voel-en ontdeklijstjes en geef ze één voor één aan de kinderen. Ik geniet van hun reactie op wat ze voelen en ontdekken en dat ze zo geconcentreerd blijven.
Dit heb ik allemaal nog meer op de voel-en ontdeklijstjes geplakt. Gebruik sterke lijm, want ze mogen het er natuurlijk niet vanaf trekken.

  • Zilver kleurig papier/karton
  • Schuurpapier
  • Stof
  • Knopen
  • Ziplock zakje gevuld met behangerslijm en wiebeloogjes
  • 3D stickers
  • Bootje met schelpen

Dit kun je ook op een voel- en ontdeklijstje plakken:

  • Stenen, stokjes en andere natuurlijke materialen
  • Voorkant van een oude bloesje waarvan ze de knopen open en dicht kunnen maken
  • Voorkant van een oude broek waarvan ze de rits open en dicht kunnen trekken
  • Bubbelplastic
  • IJslollystokjes
  • Veertjes
  • Stof van een dweil


 
 
 
 
Uiteraard ben ik benieuwd hoe onze baby’s erop reageren. Ik neem een baby op schoot en laat hem voelen aan het lijstje waarop zachte stof geplakt is. Hup, meteen die hand erop en trekt het ook weer snel weg. Ik pak zijn handje en zet zijn vingertjestopjes voorzichtig op het stof. Hij voelt weer en probeert nu het stof te pakken. Hij lijkt het prettig te vinden. Ik geef hem daarna één voor één de andere lijstjes. Die worden ook aandachtig gevoeld en bekeken. Een zeer geslaagde activiteit en ook erg leuk om te maken.
Je kunt de lijstjes los aanbieden, maar je kunt ze natuurlijk ook aan de muur op kinderhoogte hangen.
Zorg dat er altijd toezicht op de voel-en ontdeklijstjes is!
Dit zijn ook sensomotorische activiteiten:

  • Naai en/of plak op een keukenschort bijvoorbeeld gordijnringen, linten, spons, grote knopen enz. zodat de baby’s deze kunnen bekijken en eraan kunnen voelen, als je ze op schoot neemt.
  • Blote voetenpad
  • Ontdekflesjes

Dit zijn ook sensopathische activiteiten:

De lijstjes zijn gekocht bij de Ikea en het materiaal op de voel-en ontdeklijstjes komen merendeels af van de Action.
Schaf geen diepe lijstjes aan. De kinderen kunnen namelijk op de lijstjes duwen en duwen alles naar beneden. Schaf daarom zo plat mogelijke lijstjes aan.
Wat zal er de volgende keer in mijn tas zitten?

Over Yvonne Lohman

Mijn naam is Yvonne Lohman. Educatief auteur en eigenaar van Peuteractiviteitenweb. DE activiteitenbank voor professionals die werkzaam zijn in de Kinderopvang/Gastouderopvang. Daarnaast ben ik 26 jaar werkzaam als pedagogisch medewerkster op een Kinderdagverblijf. De combinatie is ontzettend leuk en afwisselend.

Bekijk mijn website

Gerelateerde berichten