Ik heb een tas. Niets bijzonders zul je denken. Maar deze tas is heel aantrekkelijk en bijzonder voor mijn kindjes op het Kinderdagverblijf waar ik werkzaam ben. De tas ziet er namelijk spiegelachtig uit (hoogglanzend zilver) en is versiert met belletjes, strikjes, diamantjes en andere *bling* *blingetjes*. De kinderen weten dat in deze tas sport-en spelactiviteiten zitten. Maar het kan ook knutselmateriaal zijn of dat de tas is omgetoverd tot liedjestas. Daar meer over in mijn volgende blog.
Wat zit er deze keer in mijn tas?
Na het fruit eten zet ik de tas op tafel. Natuurlijk maak ik het verhaal eromheen een beetje spannend:
“Wat zal er toch inzitten? Hmmmm, het voelt best wel zwaar.” Ik doe net alsof de tas mega zwaar is en vraag aan een kindje of hij de tas ook wilt optillen. Hoe kan dat nou! Hij tilt de tas zo omhoog! “Wat ben je sterk.” zeg ik. “Mijn papa is ook sterk.” zegt hij. Langzaam trek ik de rits open. Ik kijk erin en trek de rits weer snel dicht. Ik kijk geschrokken, verbaast en eindig met een “ohhhh wauw” gezicht. Je kent dat wel. “Jongens, weten jullie wat er in de tas zit?”  De opwinding is van ze af te lezen. M.a.w. of ik op wil schieten. Ik doe mijn tas open en haal er ontdekflesjes uit. Gemaakt via een opdracht:
Sensomotorisch spel is de benaming voor prikkels die via de zintuigen binnenkomen en die motorische reacties opwekken. Daarbij moet het sensorisch spelen voor elke leeftijd mogelijk gemaakt worden.
Een leuke opdracht om hier activiteiten voor te bedenken. Ik dacht eigenlijk direct aan ontdekflesjes. Het is veilig, geschikt voor alle leeftijden en je kunt de flesje vullen met allerlei materialen die aantrekkelijk voor kinderen zijn. Spelenderwijs kan het kind er van alles aan ontdekken en gebruikt daarbij verschillende zintuigen. Zelfs hele kleine kinderen kunnen op deze manier leren en ontdekken van verschillende materialen die eigenlijk veel te klein voor ze zijn, zoals knikkers en kleine belletjes. De ontdekkingen zijn eindeloos afhangend waarmee je ze vult. Inderdaad, wat doe je erin?
Mijn doelgroep zijn kinderen van 0 tot 4 jaar. Baby’s vinden het heerlijk om naar bijvoorbeeld zachte geluidjes te luisteren. Dat bracht mij op het idee om kleine belletjes in een flesje te stoppen. Door het flesje heen en weer te bewegen hoor je tringeltjes en de verschillende kleurtjes maken het ook aantrekkelijk. Zou dat ook kunnen met knikkers? Is het geluid hetzelfde als je deze over de grond laat rollen? Voelt de fles lichter of zwaarder dan de belletjes. Ook daar maakte ik een ontdekfles van; een andere ervaring met weer andere mogelijkheden en dus vele nieuwe ontdekkingen.
De lente komt eraan: groei + bloei= lente! Daar kan ik wel wat mee. Ik kocht gekleurde bloemen en sneed de steel eraf. Ik vulde een fles met water en stopte de bloemetjes erbij. Wat een gezellig kleurrijk geheel. Dat vinden mijn kindjes op het Kinderdagverblijf ook vast prachtig.
Ook vulde ik een fles met water en waterplantjes. Zou dat niet te simpel zijn? We zullen het zien. Bij de Action stuitte ik op lege kwarteleitjes en kleine decoratie kuikentjes. Thuis had ik nog vogelzand en gekleurde veertjes. Ook dat is lente. Ik stopte alles in een fles. Ik kon niet wachten om dit alles aan de kinderen te laten zien. Voor extra veiligheid smeer je lijm op de schroefdraad van alle ontdekflesjes en draai de dop stevig vast.
Ze hebben er zo heerlijk mee gespeeld. De baby’s en dreumesen vonden het ontdekflesje met de belletjes erg leuk. Ik merkte dat de oudere kinderen dit ook interessant vinden maar na 3x schudden en 5x heen en weer gerold te hebben hadden ze het wel gezien. Dat gaf mij de uitdaging om daar iets anders voor te verzinnen. Ik maakte samen met de kinderen een ontdekflesje gevuld met water en belletjes en gaf ze daarbij een magneet. Dat was een schot in de roos. Heel behendig zetten ze de magneet op de fles en de belletjes werden er vanzelf naartoe getrokken. Vol verwondering en bewondering ontdekten ze de mogelijkheden. Want als je de magneet wegtrok dwarrelden de belletjes naar beneden. Oneindig veel plezier en spelenderwijs wordt ook de fijne motoriek ontwikkeld.
Ook het ontdekflesje met het waterplantje werd nauwkeurig bestudeerd. Er ontstonden namelijk luchtbelletjes en ze leerden spelenderwijs de kleur groen. Eén kindje kwam tijdens het spelen van dit ontdekflesje op een nieuw idee: een flesje vullen met aarde met zaadjes. Dat vond ik een goed plan. Dat gaan we doen. Maar niet om mee te spelen maar om te kijken naar de groei en bloei van een ongekookte bruine boon, sterrenkers of zonnebloempitten. Als we er elke dag een foto van maken dan is het proces van zaadje naar plant of bloem helemaal goed te zien. Leuk voor bij het thema Groei en Bloei.
Het was ontzettend leuk te zien hoe de kinderen groot en klein de flessen aan het ontdekken waren. De opdracht was meer dan geslaagd.
De kinderen kunnen niet wachten wat er de volgende keer in mijn tas zit! Wordt vervolgt….
 
Wat ik nog meer in de ontdekflesjes stopte:

Wat kinderen ook leuk vinden:

  • Geurflesjes. Vul flesjes met bijvoorbeeld citroensap, jam, pindakaas, e.d. De kinderen mogen zonder te kijken ruiken aan het flesje. Wat ruiken ze?
  • Voel-en ontdekborden.
  • Blote voetenpad. Vul bakken met verschillende materialen, zoals: veren, aarde, bladeren, meel en water, die de kinderen met hun blote voetjes kunnen voelen.
  • Ziplock zakjes vullen met bijvoorbeeld verf of behanglijm met glitters. Sluit het zakje. De kinderen kunnen met hun vingertjes in de zakjes drukken of vegen.

Over Yvonne Lohman

Mijn naam is Yvonne Lohman. Educatief auteur en eigenaar van Peuteractiviteitenweb. DE activiteitenbank voor professionals die werkzaam zijn in de Kinderopvang/Gastouderopvang. Daarnaast ben ik 26 jaar werkzaam als pedagogisch medewerkster op een Kinderdagverblijf. De combinatie is ontzettend leuk en afwisselend.

Bekijk mijn website

Gerelateerde berichten