Het is fascinerend om te zien hoe mensen kunnen communiceren zonder taal. Afgelopen twee jaar in China en nu in Vietnam merk ik dat het gesproken woord heel prettig is als communicatiemiddel, maar dat ook het creatieve handen en voetenwerk heel veel oplevert. Het is spelen met taal, universele taal.

Zo was mijn haar toe aan een verfbeurtje. Ik probeerde de vrouw van het hostel duidelijk te maken wat ik wilde. Zij leek het direct te begrijpen en kwam met een föhn aan. Ik dacht een seconde na over mijn gebaren en begreep de verwarring. Ik probeerde iets anders, met als gevolg dat ik een flesje shampoo kreeg aangeboden.

Na een derde poging pakte ik de vertaalapp op mijn telefoon. Ik had deze natuurlijk vanaf het begin kunnen kiezen, maar het maakt het gesprek ook onpersoonlijk. Twee mensen kijken enkel naar een scherm en niet naar elkaar. Toen duidelijk was wat ik vroeg, moesten wij beide lachen om de misverstanden en ik werd naar de kapper gebracht.

Wanneer ik de taal had gesproken was er geen misverstand ontstaan, maar had het ook geen lach en een moment van verbondenheid opgeleverd. Dat is waar communiceren naar mijn mening over gaat, verbinding maken met een ander.

In de kinderopvang gebruik je uiteraard gesproken taal, maar ook gebaren, je gezichtsuitdrukking en houding om jouw boodschap over te brengen.

Wat zal er gebeuren wanneer je gaat spelen met taal. Je schudt de boel eens lekker in de war. Je mag even niet meer spreken, enkel gebaren, houding en gezichtsuitdrukking zijn toegestaan. Of juist enkel gesproken taal. Geen mimiek! Ga eens met de kinderen van de BSO op onderzoek uit. De volgende spelletjes kunnen je helpen bij het onderzoek.

Hoe zeg je….
Hoe maak je iets duidelijk zonder gesproken taal? Hoe kun je een drankje bestellen? Hoe verklaar je de liefde? Hoe vertel je dat je boos bent? Ga zo maar door. Hoe belangrijk is omgeving? Stel ik bestel in gebaren een drankje bij de dokter. Zal deze boodschap dan net zo overkomen als op een terras?

Zeg het met Jabbertalk
Vier kinderen spelen het spel. Twee kinderen hebben een kort gesprek in een verzonnen gesproken taal. De andere twee kinderen vertalen de klanken naar vrije keuze in verstaanbare taal in de tweede ronde. Het gesprek wordt dus twee keer gespeeld. Om te beginnen is het wellicht nodig om de eerste twee kinderen een onderwerp/uitgangssituatie mee te geven als houvast. Zijn zij bekend met het spel, dan kunnen zij zelf een onderwerp van gesprek bedenken.

Bekijk het fragment van de Lama’s als voorbeeld – https://youtu.be/s6D_WU6cAok

Geen toon
Het fragment laat ook een voorbeeld zien van het tweede spel. Wat gebeurt er wanneer je te laat bent op school en je leraar spreekt je aan. Je kunt de verklaring afleggen met verschillende emoties Wat als je huilt tijdens de uitleg of juist overdreven vrolijk bent. Wat als je het heel boos doet of je praat heel zachtjes omdat je wil dat niemand het hoort. Hoe wordt zo’n gesprek ontvangen door de leraar? Het is leuk wanneer de leraar niet weet wat hem/haar te wachten staat.

Ook kun je spelen met taal door de houding aan te passen. Wat is de reactie van de leraar wanneer je hem/haar niet aankijkt. Wat gebeurt er wanneer je het uitlegt terwijl je danst of springt? Wat is het verschil tussen hele lange pauzes in de zinnen of wanneer je heel snel praat? Alles kan.

Hints
Het spelletje hints is bij de meeste bekend. Hoe maak je duidelijk welke beroep je uitoefent zonder woorden en klanken te gebruiken. Je kunt teams maken. Geef kinderen een beroep op, zodat zij niet steeds dezelfde laten zien. Je kunt het spel ingewikkelder maken door hele zinnen of titels van films uit te laten beelden. Kinderen moeten dan wel bekend zijn met de algemene gebaren van Hints.

Nabespreken

Deze spelvormen zijn behalve leuk, ook heel leerzaam. Nabespreken is dan ook echt aan te raden. Wat wilde jij vertellen tijdens het Jabbertalk gesprek en kwam dat overeen met het gesprek van de anderen. Waarom kozen de anderen twee juist voor die vertaling? Welke gebaren of klanken waren misschien wel de reden.

Hoe komt het over wanneer je al huilend een gesprek start. Wat was de reactie van de leraar? Wat zou jouw reactie zijn op de emotie? Welke manier zou jij kiezen om het uit te leggen aan de leraar? Is het erg wanneer er verwarring ontstaat in een gesprek? Wanneer wel en wanneer niet?

Hebben kinderen wel eens in een situatie gezeten waarbij zij niet begrepen werden. Je kunt de nabespreking zo oppervlakkig of diepgaand maken als je zelf wil of de tijd het toelaat.

Leuk en leerzaam

Je geeft kinderen mee dat communicatie niet enkel uit gesproken taal bestaat. Gebaren, houding en gezichtsuitdrukking spelen een grote rol in het communiceren met elkaar. En zelfs woorden kunnen anders worden geïnterpreteerd en kunnen daardoor voor verwarring zorgen. Het spelen met taal maakt hen de verschillen duidelijk, omdat het juist heel overdreven is. Je leert kinderen kijken naar zichzelf, naar elkaar en nadenken over hun eigen gebaren en handelen. Je laat hen ervaren dat lichaamstaal heel veel zegt over hoe je overkomt.

Veel speelplezier!

Geef een reactie op dit artikel

Nicole de Beer

Hallo, mijn naam is Nicole de Beer. Als invalkracht, manager en vanuit een eigen bedrijf heb ik mij altijd proberen in te zetten om meer creatieve activiteiten op het programma te krijgen binnen de kinderopvang.
Twee jaar China heeft mij heel duidelijk gemaakt dat het beschikken over een sterk ontwikkeld creatief vermogen van groot belang is. En niet enkel in Azië, mijn huidige woonplaats, maar ook in Nederland. Nederlandse kinderen krijgen steeds meer kant en klaar activiteiten aangeboden en moeten succesvol zijn binnen de aangegeven maatschappelijke kaders. Onze benadering van kinderen belemmert het ontwikkelen van creatief vermogen. En dat is zorgelijk.
Mijn blog gaat dan ook over creativiteit in de breedste zin van het woord. Creativiteit is experimenteren, fouten maken, nadenken over mogelijke processen en ruimte krijgen. Het plezier ervaren om te mogen verkennen en te ontdekken.
Groet Nicole

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Sinds een maand ben ik weer in Nederland. Afgelopen tijd heb ik grappige en ook ontroerende voorbeelden gezien van creatief ...
Lees meer
Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Vandaag geen recensie over een boek, maar iets anders… Werk jij ook met groepen? Waarbij de communicatie misschien niet altijd ...
Lees meer
'Moet je zien!' prikkelt de fantasie!

‘Moet je zien!’ prikkelt de fantasie!

Moet je zien! Ik weet zeker dat jullie net als ik weten wat een tomeloze fantasie onze peuters hebben! Heerlijk ...
Lees meer
Knutselen maar!

Knutselen maar!

Ik heb al eens eerder een blog geschreven over knutselen met jonge kinderen.  Het blijkt dat volwassenen het soms best ...
Lees meer

Andere berichten

De dag van de leidster, volstaat dat?!

De dag van de leidster, volstaat dat?!

Vandaag is het de dag van de leidster. Terecht worden alle leid(st)ers in het zonnetje gezet. Geeft die ene dag ...
Lees meer
Praktische ideeën voor het werken met openeindmateriaal

Praktische ideeën voor het werken met openeindmateriaal

In de groepsruimte staat een grote bak met houten schijfjes, kurken, houten ijsstokjes, dopjes en wat lege potjes. Nieuwsgierig komen ...
Lees meer
De meest gestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek

De meest gestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek

Wanneer je wordt uitgenodigd om op gesprek te komen is het van belang dat je jezelf goed voorbereid. Uiteraard zal ...
Lees meer
Word blogger

Word blogger

Heb jij wat te vertellen over de Kinderopvang in de breedste zin van het woord? Of het nu over je ...
Lees meer