In mijn blogs schrijf ik graag over waarom zingen met kinderen zo belangrijk is. En ook tijdens mijn werk op een ROC benadruk ik vaak bij de leerlingen wat het belang van muziek is voor deze bijzondere doelgroep. Pas geleden kreeg ik deze vraag bij mijn blog over taalontwikkeling en muziek, en ik moest er stiekem om lachen: wat als ze met geen mogelijkheid mee willen zingen? Wat doe je dan?

Want ja, dat kan natuurlijk ook. Sta jij daar je stinkende best te doen om een liedje leuk uit te voeren, krijg je geen reactie uit de groep. En dan? Stoppen? De vrouw die me dit vroeg, was gelukkig erg gemotiveerd om door te gaan. En ik hoop dat de meesten dit wel zullen doen! Maar misschien denk jij wel bij jezelf: zo, ik sta voor schut hier, ik houd er wel mee op, zingen daar begin ik niet meer aan. En dat zou ik jammer vinden! Want, of ze meezingen of niet, zingen doet iets bij die kleintjes en ik hoop je te kunnen inspireren vooral door te gaan met zingen voor deze lieve doelgroep.

Er gebeurt meer dan je denkt
Het zingen is vooral vanuit de begeleider belangrijk, kinderen in deze jonge leeftijd vinden meezingen soms nog erg eng. Maar door het vaak voor te doen (en soms ook overdreven voor te doen) raken de kinderen gewend aan de liedjes en de momenten waarop je dit doet. Het geeft vanzelf vertrouwen en uiteindelijk zullen ze tijdens het spelen of later met de andere kinderen erbij, gaan zingen en actief meedoen. Wat een stap in hun zelfvertrouwen!

Ook is het ‘alleen maar’ luisteren naar een liedje niet erg: de hersenen doen actief mee (alleen zien wij dat niet van de buitenkant). In dit filmpje wordt op een leuke manier uitgelegd hoe er vuurwerk ontstaat in de hersenen, terwijl je luistert naar muziek.

Dus veel blijven zingen?
JA! Blijf alsjeblieft veel zingen met jonge kinderen, het is zo belangrijk voor hun taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling en zo veel meer! Er gebeurt meer dan je denkt, ook al doen ze aan de buitenkant nog niet zo actief mee, voor je gevoel.

Mocht je zelf het vaak zingen van hetzelfde liedje een beetje saai vinden, kijk dan eens wat je nog meer met een liedje kunt doen (beperk je niet tot 1 creatieve activiteit, maar probeer breed te zoeken). Bijvoorbeeld:

  • maak een tekening of schilderij die goed bij het liedje past
  • maak van het liedje een toneelstukje met handpoppen of andere attributen
  • dans bij het lied, kunnen de kinderen zelf iets verzinnen?
  • zoek plaatjes om het liedje uit te beelden en hussel ze als een puzzel door elkaar: in welke volgorde moeten we nu de plaatjes leggen?
  • welk instrument past bij het lied: kun je bijvoorbeeld met de trommel iets toevoegen?
  • zoek een leuk boek, waarin het liedje mooi past en lees deze voor en zing het lied in het verhaal
  • of maak zelf een verhaal bij het liedje

Genoeg ideeën om uit te werken, ik hoop je hiermee een beetje geïnspireerd te hebben om veel te zingen met kleine kinderen!

 

Geef een reactie op dit artikel

Fabrina Willemse

Mijn naam is Fabrina Willemse en op dit moment ben ik werkzaam als muziekdocente op ROC de Leijgraaf in Veghel/Oss. Daar inspireer ik de studenten PW/OA hun eigen creativiteit te vergroten en om invulling te geven aan muziekactiviteiten op hun stage en later in hun werkveld. Ook houd ik sinds een paar maanden een eigen blog bij, waar ik o.a. gedichtjes schrijf en muzikale spelletjes en liedjes deel. Hier vind je wat meer informatie over wat ik doe en heb gedaan: https://creatieflevenblog.wordpress.com/fabrina/

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

[/wpw_follow_author_me

Gerelateerde berichten

Mijn grote reis om de wereld DINOSAURUS

Mijn grote reis om de wereld DINOSAURUS

Heb jij een kleintje dat van dino's houdt? Of heb je een peuter die minutenlang naar plaatjes kan kijken? Dan ...
Lees meer
Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Sinds een maand ben ik weer in Nederland. Afgelopen tijd heb ik grappige en ook ontroerende voorbeelden gezien van creatief ...
Lees meer
Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Vandaag geen recensie over een boek, maar iets anders… Werk jij ook met groepen? Waarbij de communicatie misschien niet altijd ...
Lees meer
'Moet je zien!' prikkelt de fantasie!

‘Moet je zien!’ prikkelt de fantasie!

Moet je zien! Ik weet zeker dat jullie net als ik weten wat een tomeloze fantasie onze peuters hebben! Heerlijk ...
Lees meer

Andere berichten

Veiligheid? Die ligt in jouw handen!

Veiligheid? Die ligt in jouw handen!

Veilig? "Ze mogen zich bij ons niet eens een blauwe plek vallen," heb ik wel eens verzucht als ik weer ...
Lees meer
Hoe Kindstart zo'n mooie beurs voor de kinderopvang werd. Een korte historie.

Hoe Kindstart zo’n mooie beurs voor de kinderopvang werd. Een korte historie.

Toen enige jaren geleden een grote beurs in de Brabanthallen tot een einde kwam, omdat er crisis was, omdat het ...
Lees meer
Wat kost kinderopvang?

Wat kost kinderopvang?

De eerste of de tweede vraag die je jezelf stelt als je overweegt een product aan te schaffen is vaak: ...
Lees meer
Klein, klein kleutertje, wat doe je in mijn hof?

Klein, klein kleutertje, wat doe je in mijn hof?

‘Juf! Juf!’ Lachende kindjes verzamelen zich. Ik begin de gezichtjes te herkennen. Een ander kindje komt aangelopen: ‘Juf, plantje? Zo ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]