In mijn blogs schrijf ik graag over waarom zingen met kinderen zo belangrijk is. En ook tijdens mijn werk op een ROC benadruk ik vaak bij de leerlingen wat het belang van muziek is voor deze bijzondere doelgroep. Pas geleden kreeg ik deze vraag bij mijn blog over taalontwikkeling en muziek, en ik moest er stiekem om lachen: wat als ze met geen mogelijkheid mee willen zingen? Wat doe je dan?

Want ja, dat kan natuurlijk ook. Sta jij daar je stinkende best te doen om een liedje leuk uit te voeren, krijg je geen reactie uit de groep. En dan? Stoppen? De vrouw die me dit vroeg, was gelukkig erg gemotiveerd om door te gaan. En ik hoop dat de meesten dit wel zullen doen! Maar misschien denk jij wel bij jezelf: zo, ik sta voor schut hier, ik houd er wel mee op, zingen daar begin ik niet meer aan. En dat zou ik jammer vinden! Want, of ze meezingen of niet, zingen doet iets bij die kleintjes en ik hoop je te kunnen inspireren vooral door te gaan met zingen voor deze lieve doelgroep.

Er gebeurt meer dan je denkt
Het zingen is vooral vanuit de begeleider belangrijk, kinderen in deze jonge leeftijd vinden meezingen soms nog erg eng. Maar door het vaak voor te doen (en soms ook overdreven voor te doen) raken de kinderen gewend aan de liedjes en de momenten waarop je dit doet. Het geeft vanzelf vertrouwen en uiteindelijk zullen ze tijdens het spelen of later met de andere kinderen erbij, gaan zingen en actief meedoen. Wat een stap in hun zelfvertrouwen!

Ook is het ‘alleen maar’ luisteren naar een liedje niet erg: de hersenen doen actief mee (alleen zien wij dat niet van de buitenkant). In dit filmpje wordt op een leuke manier uitgelegd hoe er vuurwerk ontstaat in de hersenen, terwijl je luistert naar muziek.

Dus veel blijven zingen?
JA! Blijf alsjeblieft veel zingen met jonge kinderen, het is zo belangrijk voor hun taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling en zo veel meer! Er gebeurt meer dan je denkt, ook al doen ze aan de buitenkant nog niet zo actief mee, voor je gevoel.

Mocht je zelf het vaak zingen van hetzelfde liedje een beetje saai vinden, kijk dan eens wat je nog meer met een liedje kunt doen (beperk je niet tot 1 creatieve activiteit, maar probeer breed te zoeken). Bijvoorbeeld:

  • maak een tekening of schilderij die goed bij het liedje past
  • maak van het liedje een toneelstukje met handpoppen of andere attributen
  • dans bij het lied, kunnen de kinderen zelf iets verzinnen?
  • zoek plaatjes om het liedje uit te beelden en hussel ze als een puzzel door elkaar: in welke volgorde moeten we nu de plaatjes leggen?
  • welk instrument past bij het lied: kun je bijvoorbeeld met de trommel iets toevoegen?
  • zoek een leuk boek, waarin het liedje mooi past en lees deze voor en zing het lied in het verhaal
  • of maak zelf een verhaal bij het liedje

Genoeg ideeën om uit te werken, ik hoop je hiermee een beetje geïnspireerd te hebben om veel te zingen met kleine kinderen!

 

Geef een reactie op dit artikel

Fabrina Willemse

Mijn naam is Fabrina Willemse en op dit moment ben ik werkzaam als muziekdocente op ROC de Leijgraaf in Veghel/Oss. Daar inspireer ik de studenten PW/OA hun eigen creativiteit te vergroten en om invulling te geven aan muziekactiviteiten op hun stage en later in hun werkveld. Ook houd ik sinds een paar maanden een eigen blog bij, waar ik o.a. gedichtjes schrijf en muzikale spelletjes en liedjes deel. Hier vind je wat meer informatie over wat ik doe en heb gedaan: https://creatieflevenblog.wordpress.com/fabrina/

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

[/wpw_follow_author_me

Gerelateerde berichten

En dan schrik je van je eigen gedachte.....

En dan schrik je van je eigen gedachte…..

Het is mooi weer en de terrassen zitten behoorlijk vol. Ik was blijkbaar niet de enige die een strandwandeling had ...
Lees meer
Ouderwets buitenspelen vandaag: tikkertje

Ouderwets buitenspelen vandaag: tikkertje

Met de BSO-kinderen zijn we in een boomgaard aan het spelen. Tijdens het limonade drinken horen we een bijzonder geluid ...
Lees meer
Plan(t)tijd

Plan(t)tijd

Tja, ik kan het niet ontkennen. Ik snap het en ik begrijp het. Als ik zelf binnen bij de kachel ...
Lees meer
IJs en ijskoud

IJs en ijskoud

Op het moment dat ik dit blog schrijf is het koud. Nou ja, koud... Het vriest een beetje en het ...
Lees meer

Andere berichten

Smakelijk eten

Smakelijk eten

In de zomervakantie wordt er dagelijks op de BSO brood gegeten, iets wat bij ons normaal alleen op woensdagmiddag gebeurd ...
Lees meer
Omgaan met overbezorgde ouders

Omgaan met overbezorgde ouders

Ik loop langs de bosrand en mij valt iets op. Als kind speelde ik veel buiten. Wij bouwden hutten. In ...
Lees meer
"Buiten de lijntjes"

“Buiten de lijntjes”

"Buiten de lijntjes" is dit jaar het thema van de week van de opvoeding in oktober. Maar wat is dat ...
Lees meer
Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

“Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering”. Een quote die ik ergens heb gelezen en mij sindsdien ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]