In mijn blogs schrijf ik graag over waarom zingen met kinderen zo belangrijk is. En ook tijdens mijn werk op een ROC benadruk ik vaak bij de leerlingen wat het belang van muziek is voor deze bijzondere doelgroep. Pas geleden kreeg ik deze vraag bij mijn blog over taalontwikkeling en muziek, en ik moest er stiekem om lachen: ‘Wat als ze met geen mogelijkheid mee willen zingen? Wat doe je dan?’

Want ja, dat kan natuurlijk ook. Sta jij daar je stinkende best te doen om een liedje leuk uit te voeren, krijg je geen reactie uit de groep. En dan? Stoppen? De vrouw die me dit vroeg, was gelukkig erg gemotiveerd om door te gaan. En ik hoop dat de meesten dit wel zullen doen! Maar misschien denk jij wel bij jezelf: zo, ik sta voor schut hier, ik houd er wel mee op, zingen, daar begin ik niet meer aan. En dat zou ik jammer vinden! Want, of ze meezingen of niet, zingen doet iets bij die kleintjes en ik hoop je te kunnen inspireren vooral door te gaan met zingen voor deze lieve doelgroep.

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 2 t/m 3 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt inleven in MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam

Er gebeurt meer dan je denkt

Jonge kinderen vinden meezingen soms nog erg eng. Maar door het als pedagogisch medewerker vaak voor te doen (en soms ook overdreven voor te doen) raken de kinderen gewend aan de liedjes en de momenten waarop je dit doet. Het geeft vanzelf vertrouwen en uiteindelijk zullen ze tijdens het spelen of later met de andere kinderen erbij, gaan zingen en actief meedoen. Wat een stap in hun zelfvertrouwen!

Ook is het ‘alleen maar’ luisteren naar een liedje niet erg: de hersenen doen actief mee (alleen zien wij dat niet van de buitenkant). In het YouTube-filmpje Hoe musiceren je hersenen ten goede komt wordt op een leuke manier uitgelegd hoe er vuurwerk ontstaat in de hersenen, terwijl je luistert naar muziek.

Dus veel blijven zingen?

JA! Blijf alsjeblieft veel zingen met jonge kinderen, het is zo belangrijk voor hun taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling en zo veel meer! Er gebeurt meer dan je denkt, ook al doen ze aan de buitenkant voor je gevoel nog niet zo actief mee.

Vind je zelf het vaak zingen van hetzelfde liedje een beetje saai , kijk dan eens wat je nog meer met een liedje kunt doen (beperk je niet tot één creatieve activiteit, maar probeer breed te zoeken). Bijvoorbeeld:

  • maak een tekening (of schilderij) die goed bij het liedje past
  • maak van het liedje een toneelstukje met handpoppen of andere attributen
  • dans bij het lied, kunnen de kinderen zelf iets verzinnen?
  • zoek plaatjes om het liedje uit te beelden en hussel ze als een puzzel door elkaar: in welke volgorde moeten we nu de plaatjes leggen?
  • welk instrument past bij het lied: kun je bijvoorbeeld met de trommel iets toevoegen?
  • zoek een leuk boek, waarin het liedje mooi past en lees dit voor en zing het lied in het verhaal
  • of maak zelf een verhaal bij het liedje

Genoeg ideeën om uit te werken, toch? Ik hoop je hiermee een beetje geïnspireerd te hebben om veel te zingen met kleine kinderen!

BLOGGER

+ berichten

Mijn naam is Fabrina Willemse en op dit moment ben ik werkzaam als muziekdocente op ROC de Leijgraaf in Veghel/Oss. Daar inspireer ik de studenten PW/OA hun eigen creativiteit te vergroten en om invulling te geven aan muziekactiviteiten op hun stage en later in hun werkveld. Ook houd ik sinds een paar maanden een eigen blog bij, waar ik o.a. gedichtjes schrijf en muzikale spelletjes en liedjes deel. Hier vind je wat meer informatie over wat ik doe en heb gedaan: https://creatieflevenblog.wordpress.com/fabrina/

Gerelateerde berichten