Zingen en musiceren is ontzettend leuk, maar ook goed voor de ontwikkeling van kinderen. Het maakt bijvoorbeeld sociaal, vergroot de fantasie en creativiteit, en stimuleert de taalontwikkeling. In mijn vorige blogs kun je lezen waarom ik zingen met kinderen zo belangrijk vind. En hoe je dan zou kunnen zingen met kleine kinderen.

Dat zingen goed is voor de taalontwikkeling weet iedereen. Door het zingen van liedjes leren kinderen nieuwe woordjes,. Ze horen hoe zinnen zijn opgebouwd en door de rijm wordt een tekst voorspelbaar en kunnen ze deze al snel zelf aanvullen. Wat niet veel mensen weten, is dat er  door het ritme van de muziek meer activiteit plaatsvindt in de hersengebieden die zorgen voor het detecteren van patronen. En deze vaardigheid speelt een belangrijke rol bij het leren van een taal.  Daarom is het – naast zingen – ook goed om ritmische spelletjes met (kleine) kinderen te spelen.

Advertentie

Sensitieve pedagogisch medewerker die graag buiten is KDV en/of BSO Sensitieve pedagogisch medewerker die graag buiten is KDV en/of BSO Wij zoeken voor ons kindercentrum medewerkers met natuurlijk allereerst een passie voor kinderen maar ook mensen die graag veel buiten zijn en de kinderen betrekken in natuurlijke activiteiten!

Op de BSO
MEER INFO ALLE VACATURES Almere
Medewerker P&O (vervanging zwangerschapsverlof) Medewerker P&O (vervanging zwangerschapsverlof) Als medewerker P&O ben jij op de afdeling een vaste en stabiele factor. Voor onze medewerkers en leidinggevenden ben je een vraagbaak. Je werkt in een klein en hecht team MEER INFO ALLE VACATURES Lelystad

Voorbeelden van ritme-spelletjes

Baby’s vanaf 9 maanden kun je met een trommel mee laten spelen met een kinderliedje. Speel zelf ook leuke ritmes en laat de kleintjes op hun manier meespelen. Door gericht te luisteren naar een ritme leren ze te focussen op wat ze ‘moeten’ en willen horen. Ze filteren als het ware de achtergrondruis uit, om zo de relevante informatie uit alle geluiden om zich heen te halen.

Met dreumesen en peuters kun je leuke klap-spelletjes spelen, zoals:

  • speel 3 verschillende muziekfragmenten af (filmmuziek leent zich hier heel goed voor) en klap, stamp of spring bij elk fragment zo goed mogelijk in de maat.
  • zeg de woorden ‘pannenkoek, pannenkoek, pannenkoek met stroop’ en klap erbij: de kinderen kunnen meeklappen of met een instrument meedoen. Zeg de woorden steeds zachter en zachter, zodat uiteindelijk alleen het klappen of het spelen op instrumenten overblijft.
  • werk (met de oudere peuters) met plaatjes: leg verschillende plaatjes op de grond met daarop 1, 2, 3 of 4 stippen/kikkers/vlaggetjes/enz. Het aantal stippen staat voor het aantal keer klappen/spelen op instrument. Oefen een paar keer, zodat je weet dat iedereen het heeft begrepen. Leg nu de plaatjes in een bepaalde volgorde; kunnen de kinderen de volgorde klappen? Wie wil nu een nieuwe volgorde maken?

Ik hoop dat je veel plezier beleeft aan deze spelletjes!

Groetjes,
Fabrina

BLOGGER

+ berichten

Mijn naam is Fabrina Willemse en op dit moment ben ik werkzaam als muziekdocente op ROC de Leijgraaf in Veghel/Oss. Daar inspireer ik de studenten PW/OA hun eigen creativiteit te vergroten en om invulling te geven aan muziekactiviteiten op hun stage en later in hun werkveld. Ook houd ik sinds een paar maanden een eigen blog bij, waar ik o.a. gedichtjes schrijf en muzikale spelletjes en liedjes deel. Hier vind je wat meer informatie over wat ik doe en heb gedaan: https://creatieflevenblog.wordpress.com/fabrina/

Gerelateerde berichten