Sinds december 2015 geef ik Engelse les in China. Mijn klas gaat beginnen en de studentjes komen binnen. Een meisje en een jongen van 7 jaar oud. Vorige les hebben wij de lichaamsdelen (woordenlijst) behandeld en nu is de grammatica aan de beurt.
Do you have two legs?
Yes I do.
No, I don’t.

Ik heb bedacht om hen onder andere een monster te laten tekenen. Zo verschijnen er rare wezens met 8 benen, 5 ogen en wellicht zonder mond. De studentjes kunnen elkaar vragen stellen en op speelse manier de grammatica eigen maken. Ik heb er zin in.
Het Engelse woord voor monster is mijn leerlingen onbekend. Via een tekening maak ik het begrip helder. Ik veeg mijn monster snel uit, want de opdracht is duidelijk. Ik wil hun fantasie niet beïnvloeden met mijn voorbeeld. Ik geef hen viltstiften en papier, zodat zij ook de kleuren kunnen meenemen.
Do you have ten green eyes? Do you have a purple tummy? Do you have pink hair?
Zij gaan enthousiast te werk. Twee kopietjes van mijn monster verschijnen op het papier. Enkel de kleur is anders.
Voor de opdracht maakt het allemaal niet uit, dus ik zeg niets. Toch ervaar ik het als een gemiste kans. Ik had hen graag via deze opdracht de lijnen buiten de kaders willen laten ontdekken. Ook al gaat het maar om een heel dun lijntje fantasie. Met die achterliggende gedachte had ik voor monsters gekozen. Los kunnen gaan op aantallen, kleuren en vormen.

De copy-paste monsters van mijn studentjes zijn niet typisch Chinees. Ik zie met grote regelmaat gelijksoortige knutselwerken van kinderen binnen de kinderopvang in Nederland. Tien bijna identieke paddenstoelen aan de wand. Een paar hebben het hoedje ondersteboven op de stam geplaatst en een aantal stippen zijn buiten de paddenstoel geraakt. De begeleiders stoten elkaar aan en glimlachen om het resultaat. Zij hadden nog wel zo’n duidelijk voorbeeld gemaakt.

Geef een reactie op dit artikel

Nicole de Beer

Hallo, mijn naam is Nicole de Beer. Als invalkracht, manager en vanuit een eigen bedrijf heb ik mij altijd proberen in te zetten om meer creatieve activiteiten op het programma te krijgen binnen de kinderopvang.
Twee jaar China heeft mij heel duidelijk gemaakt dat het beschikken over een sterk ontwikkeld creatief vermogen van groot belang is. En niet enkel in Azië, mijn huidige woonplaats, maar ook in Nederland. Nederlandse kinderen krijgen steeds meer kant en klaar activiteiten aangeboden en moeten succesvol zijn binnen de aangegeven maatschappelijke kaders. Onze benadering van kinderen belemmert het ontwikkelen van creatief vermogen. En dat is zorgelijk.
Mijn blog gaat dan ook over creativiteit in de breedste zin van het woord. Creativiteit is experimenteren, fouten maken, nadenken over mogelijke processen en ruimte krijgen. Het plezier ervaren om te mogen verkennen en te ontdekken.
Groet Nicole

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Plan(t)tijd

Plan(t)tijd

Tja, ik kan het niet ontkennen. Ik snap het en ik begrijp het. Als ik zelf binnen bij de kachel ...
Lees meer
IJs en ijskoud

IJs en ijskoud

Op het moment dat ik dit blog schrijf is het koud. Nou ja, koud... Het vriest een beetje en het ...
Lees meer
Mijn grote reis om de wereld DINOSAURUS

Mijn grote reis om de wereld DINOSAURUS

Heb jij een kleintje dat van dino's houdt? Of heb je een peuter die minutenlang naar plaatjes kan kijken? Dan ...
Lees meer
Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Sinds een maand ben ik weer in Nederland. Afgelopen tijd heb ik grappige en ook ontroerende voorbeelden gezien van creatief ...
Lees meer

Andere berichten

Muzikaal samenwerken

Muzikaal samenwerken

Mensen zijn van nature sociale dieren, we leven graag in groepen en krijgen meer voor elkaar als we samenwerken met ...
Lees meer
Ieder huisje heeft zijn kleurtje

Ieder huisje heeft zijn kleurtje

Welke kleur heeft het huisje op woensdag? Ach, het is nog niet nodig dat de peuters de dagen van de ...
Lees meer
Emoties? Wat doe je ermee?

Emoties? Wat doe je ermee?

"Niet huilen, is niet nodig!” Dit hoor ik regelmatig om mij heen. Ook ik heb dat in het verleden wel ...
Lees meer
Doe mee met de Kleine Koningsspelen

Doe mee met de Kleine Koningsspelen

Op vrijdag 21 april 2017 vieren we voor de vijfde keer de Koningsspelen, een landelijke sportdag voor scholieren van het ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]