In mijn werk als trainer kom in heel veel kinderdagverblijven en spreek veel pedagogisch medewerkers. We hebben het dan over (oplopende) werkdruk, steeds meer kinderen met een rugzakje, ‘lastige’ ouders of ouders die helemaal niet betrokken lijken, leuke uitspraken van kinderen, geslaagde en minder geslaagde activiteiten, het plezier dat je krijgt van het werken met kinderen, dat kinderen zo heerlijk open en onbevangen kunnen zijn, alles komt voorbij. “Wat doen jullie aan het bevorderen van de creatieve ontwikkeling van kinderen?” vraag ik dan. En vervolgens komt er een opsomming van allerlei gemaakte voorwerpen, al dan niet vanuit thematisch werken of werken met een VVE-methode. Het gaat vooral over knutselen in al zijn verschijningsvormen…

Hoe bevorderen jullie de creatieve ontwikkeling?

“Oh wat leuk” zeg ik dan… en herhaal nog eens mijn vraag. Veel pedagogisch medewerkers raken dan in verwarring en ik zie ze denken: ”Waar wil ze naar toe?” Het gesprek neemt een andere wending als ik vertel dat maatschappelijk gezien er steeds meer vraag komt naar mensen die innovatief zijn, zelfbewust, zelfredzaam, onafhankelijk, authentiek, die andere paden durven te bewandelen, die lef hebben, die anders durven zijn… ‘creatief’ dus :-).

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 2 t/m 3 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt inleven in MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam

Dan stel ik nogmaals mijn vraag en vervolg: “Leg mij eens uit: waar zit het verband tussen de behoeften aan al die opgesomde vaardigheden en de voorbewerkte/voorbedachte ‘knutsels’, het speelgoed dat maar één ding kan, dat kinderen geen (spel-)regels mogen bedenken maar dat de pm’er voor ze doet, dat de kinderen hun boterham niet zelf mogen smeren omdat dat te lang duurt of dat je wel een voorbeeld moet laten zien ‘omdat ze anders niet weten wat de bedoeling is’?!

Maar ook als we het hebben over hun recht op autonomie – dat kinderen zelf hun eigen talenten mogen ontdekken en ontwikkelen. Zij zelf; dat vinden we toch zo belangrijk? Hoe help jij de kinderen zich te ontwikkelen in de vaardigheden die ze later als volwassene nodig hebben? Waar ze ‘recht’ op hebben?

JIJ maakt het verschil

BLOGGER

Website | + berichten

Jonge Kind Centrum. Al jaren help en leer ik professionals in de kinderopvang en het basisonderwijs om nog beter aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Dit doe ik op een professionele, gepassioneerde wijze door middel van trainingen en individuele videocoaching op de werkvloer. Voor de gesubsidieerde trainingen "Oog voor Interactie" en "TINK" kun je bij mij terecht. Daarnaast ben ik gecertificeerd Ko-totaal trainer waaronder Uk & Puk, Peuterplein en vierVVE, (A.I.T.) en gecertificeerd VIB-er (Video Interactie Begeleider). Binnen het Jonge Kind Centrum hebben we de training 'Babyclub® Excellente Beroepskracht' ontwikkelt en deze werd in 2017 IKKproof bevonden.

Als projectmedewerker van Stichting BKK (Bureau Kwaliteit Kinderopvang) ben ik betrokken bij diverse projecten van BKK; "pilot Betrokkenheid", studiedag Peuterwerk op 6 juni 2018 en de Masterclass met Annerieke Boland op 25 juni 2018.

Als vrijwilliger ben ik de initiator van het congres voor professionals in de Week van het Jonge Kind Almere.

Naast mijn werkzaamheden voor professionals ben ik directeur van de Stichting Jonge Kind Centrum waarbinnen onze, zelf ontwikkelde, ouder-kind programma's; Babyclub, Dreumesfun en Peutersteps plaatsvinden.

Gerelateerde berichten