Ik heb al eens eerder een blog geschreven over knutselen met jonge kinderen.  Het blijkt dat volwassenen het soms best lastig vinden om te ervaren dat het werkje er iets anders uit ziet dan men zelf in gedachte had. Zij ervaren het meer als een hoop geklieder van lijm op het papier. Ook is het kind altijd zo snel klaar en wie mag dan weer de rotzooi opruimen? Herkenbaar?

Ik begrijp dat het niet heel aantrekkelijk klinkt en dat spelen met ander speelgoed je wellicht gemakkelijker afgaat. Toch heeft knutselen veel waardevolle elementen voor een kind. Meer dan je misschien denkt.

Contact

Samen met iets bezig zijn, schept een band. Het geeft je ruimte om in gesprek te gaan, ook over andere zaken. En je richt je samen op hetzelfde ding. Dat niet hetzelfde is als resultaat. Je spreekt misschien wel over de lijm die niet zo goed plakt en probeert er samen een oplossing voor te zoeken. Je vraagt bijvoorbeeld waar die lijn/streep op het papier naar toe gaat? Heeft het huisje ook een raam aan de achterkant? Je leert elkaar beter kennen door samen iets te ondernemen. Het kind voelt dat jij betrokken bent en om hem/haar geeft.

Ontwikkeling versterken

Knutselen ondersteunt kinderen ook bij hun algehele ontwikkeling. De creatieve ontwikkeling is natuurlijk een inkoppertje. Wanneer je iets maakt/doet vraagt dat om verbeeldingskracht. Wanneer je onderzoekt, zul je geduld moeten hebben en doorzettingskracht. Dingen lukken niet altijd in één keer. Het kind zal beetje bij beetje een steeds rondere bal kunnen tekenen.

Knutselen in de breedste zin vergt dan ook hand-oogcoördinatie en het kind oefent haar/zijn motorische vaardigheden. Het  draagt ook bij aan de emotionele ontwikkeling. Wat een kind verbaal wellicht (nog) niet kan vertellen, kan hij/zij wel uiten met verf, potloden of klei.

Denk bij knutselen ook aan het sociale aspect. Het delen van krijtjes en daarmee op je beurt (leren) wachten. Je kunt kinderen ook betrekken bij het opruimen en daarmee verantwoordelijkheid meegeven voor het geheel. Via gesprekken tijdens de activiteit doet het kind een beroep op de taalontwikkeling. Het vragen om een kwast, het benoemen van wat er gebeurt op zijn/haar knutselwerk.

Als ik later groot ben

Alle gebeurtenissen en ervaringen in het leven vormen je referentiekader. Hoe groter en breder dit kader is, hoe meer gereedschap je hebt om later, waar nodig, in te kunnen zetten. Wanneer kinderen mogen experimenteren leren zij o.a vaardigheden als doorzetten, omgaan met teleurstellingen, keuzes maken en onderzoeken. Het kan een kind veerkrachtiger maken en vindingrijker wanneer het later tegen dagelijkse en complexe problemen aanloopt.

Waarom niet?

Knutselen met jonge kinderen is dan misschien soms een hoop gedoe, maar, zoals je leest, is het ook heel belangrijk. Houd daarom  dit blog in gedachte, bij het aanbieden van een knutselactiviteit. Knutselen levert tenslotte meer op voor kinderen dan enkel een knutselwerkje.

 

Geef een reactie op dit artikel

Nicole de Beer

Hallo, mijn naam is Nicole de Beer. Als invalkracht, manager en vanuit een eigen bedrijf heb ik mij altijd proberen in te zetten om meer creatieve activiteiten op het programma te krijgen binnen de kinderopvang.
Twee jaar China heeft mij heel duidelijk gemaakt dat het beschikken over een sterk ontwikkeld creatief vermogen van groot belang is. En niet enkel in Azië, mijn huidige woonplaats, maar ook in Nederland. Nederlandse kinderen krijgen steeds meer kant en klaar activiteiten aangeboden en moeten succesvol zijn binnen de aangegeven maatschappelijke kaders. Onze benadering van kinderen belemmert het ontwikkelen van creatief vermogen. En dat is zorgelijk.
Mijn blog gaat dan ook over creativiteit in de breedste zin van het woord. Creativiteit is experimenteren, fouten maken, nadenken over mogelijke processen en ruimte krijgen. Het plezier ervaren om te mogen verkennen en te ontdekken.
Groet Nicole

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Sinds een maand ben ik weer in Nederland. Afgelopen tijd heb ik grappige en ook ontroerende voorbeelden gezien van creatief ...
Lees meer
Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Vandaag geen recensie over een boek, maar iets anders… Werk jij ook met groepen? Waarbij de communicatie misschien niet altijd ...
Lees meer
'Moet je zien!' prikkelt de fantasie!

‘Moet je zien!’ prikkelt de fantasie!

Moet je zien! Ik weet zeker dat jullie net als ik weten wat een tomeloze fantasie onze peuters hebben! Heerlijk ...
Lees meer
Kiekeboe!

Kiekeboe!

KIEKEBOE! Wedden dat jij dit spelletje meerdere keren per dag speelt? Kiekeboe hoort bij de ontwikkeling van kinderen. Ouders en ...
Lees meer

Andere berichten

Restjesdag

Restjesdag

Je kent het wel: wortels en een komkommer die bijna hun houdbaarheid verliezen en wat boterhammetjes die oud liggen te ...
Lees meer
Hoe jouw overtuigingen de pedagogische groei bevorderen

Hoe jouw overtuigingen de pedagogische groei bevorderen

We willen allemaal dat baby’s zich zo veilig en ontspannen mogelijk voelen, zodat ze optimaal tot ontwikkeling komen. Daarvoor is ...
Lees meer
Muzikaal samenwerken

Muzikaal samenwerken

Mensen zijn van nature sociale dieren, we leven graag in groepen en krijgen meer voor elkaar als we samenwerken met ...
Lees meer
Huiskamers

Huiskamers

Wanneer jouw visie in de inrichting zichtbaar en voelbaar wordt, bereik je de hoogst haalbare (pedagogische) doelen in de dagelijkse ...
Lees meer