Lezen vergroot de woordenschat en de taalvaardigheid van kinderen. Maar het is niet alleen goed voor de taalontwikkeling. Lezen stimuleert ook de sociale en emotionele ontwikkeling. En jongeren die goed en veel lezen hebben betere kansen in de maatschappij. Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van lezen en naar hoe je lezen kunt stimuleren. Lees erover in dit blog.

Lezen bevordert de sociale en emotionele ontwikkeling

Kinderen die fictie-boeken lezen kunnen zich beter inleven, meer begrip opbrengen voor anderen en gemakkelijker nieuwe contacten leggen. Het hersengebied dat ze daarvoor gebruiken, wordt namelijk gestimuleerd door ervaringen waar ze over lezen. Dus niet alleen door wat ze zelf echt meemaken. Dat is te zien op mrsi-scans: dezelfde hersengebieden worden actief bij eigen ervaringen als bij ervaringen waarover je leest.

Advertentie

Ben jij de leukste en liefste BSO-medewerker die er is? Ben jij de leukste en liefste BSO-medewerker die er is? Ben jij een pedagogisch medewerker BSO en krijg jij energie van het bedenken van inspirerende activiteiten voor kinderen van 4 - 12 jaar? Dan hebben wij wellicht een droombaan voor MEER INFO ALLE VACATURES Kesteren Gezocht: ervaren en vrolijke pedagogisch medewerker voor ons kinderdagverblijf/ BSO Gezocht: ervaren en vrolijke pedagogisch medewerker voor ons kinderdagverblijf/ BSO We hebben 2 baby en 2 peutergroepen  waar veel tijd en aandacht voor de kinderen is. We werken gestructureerd en bieden  activiteiten aan volgens de Uk&Puk methode. Je werkt op MEER INFO ALLE VACATURES Almere 3 vacatures voor pedagogisch medewerker van ca. 18 uur 3 vacatures voor pedagogisch medewerker van ca. 18 uur Als pedagogisch medewerker ben je verantwoordelijk voor de verzorging van de kinderen en het stimuleren van hun ontwikkeling op eigen niveau. Je creeert een gezellige sfeer waarin de kinderen zich MEER INFO ALLE VACATURES Edam Starten als freelancer in de kinderopvang Starten als freelancer in de kinderopvang Via het onlineplatform Tadaah kun je als freelance pedagogisch medewerker aan de slag bij tal van opdrachtgevers in de randstad.  Je kunt gaan werken bij BSO, kinderdagverblijven, voorscholen, naschoolse opvang MEER INFO ALLE VACATURES Randstad, Amsterdam Ervaren BSO medewerker Ervaren BSO medewerker Op onze leuke en gezellige BSO doe je alle werkzaamheden die horen bij een BSO. Daarnaast ben je met je ervaring al snel iemand die minder ervaren medewerkers goed kan MEER INFO ALLE VACATURES Almere Poort

Goed kunnen lezen vergroot de maatschappelijke kansen van kinderen

Jongeren die goed kunnen lezen, vinden makkelijker een baan, verdienen een hoger salaris en hebben betere uitzichten op een succesvolle loopbaan.

Wat je kunt doen om lezen te bevorderen

Genoeg redenen om lezen te bevorderen in je gastgezin, peuteropvang, kinderdagverblijf of bso. Ons doel is tenslotte om kinderen de beste start in het leven te geven.

Positieve of negatieve spiraal – plezier in lezen

Kinderen die veel lezen, kunnen steeds beter lezen, krijgen er steeds meer plezier in en gaan daardoor steeds vaker lezen. Andersom geldt het omgekeerde. Kinderen die weinig lezen, vinden lezen lastig en daardoor niet leuk, en zij gaan dus steeds minder lezen.

De positieve spiraal bereik je door kinderen te stimuleren om vaak te lezen. Voor hun plezier en niet omdat het moet. En dat doe je door:

  • Veel voor te lezen en met de kinderen te praten over het verhaal. Interactie is heel belangrijk. Stel bijvoorbeeld vragen over de illustraties, de personages en de gebeurtenissen in het verhaal.
  • Te zorgen voor veel boeken op de groep of in je gastgezin.
  • Ouders voor te lichten over het belang van lezen. In tussendoorgesprekjes bij de overdracht, door een workshop of ouderavond over dit onderwerp te organiseren of bijvoorbeeld een ouderthematafel in te richten. Als (groot)ouders vaak zelf een boek lezen, waar de kinderen bij zijn, zullen ze dat imiteren. Ook een goed gevulde boekenkast en regelmatige bezoekjes aan de bibliotheek helpen mee aan de positieve spiraal.

Een paar interessante leesweetjes:

Baby’s die, als ze 9 maanden oud zijn, meer dan 10 minuten per dag worden voorgelezen, hebben een 2,5 keer zo grote kans om met een voldoende woordenschat aan school te beginnen.

In voorleesboekjes voor baby’s en peuters staan gemiddeld 129 woorden en in prentenboeken gemiddeld zo’n 214 woorden. Als ouders of medewerkers in de kinderopvang dagelijks één boekje voorlezen, komen kinderen in hun eerste 5 levensjaren met 296.660 extra woorden in aanraking. En hierbij is alleen nog maar de taal uit het boekje meegerekend en niet de gesprekjes die je tijdens het voorlezen voert. Het aantal woorden dat tijdens het voorlezen wordt aangereikt, ligt dus nog een stuk hoger.

Het taalgebruik in boeken is vaak rijker, veelzijdiger en ingewikkelder dan spreektaal. In prentenboeken komen zelfs bijna evenveel weinig gebruikte woorden voor als in gesprekken tussen twee hoogopgeleide volwassenen.

Het positieve resultaat van voorlezen groeit als er vormen van herhaling zijn. Als je bijvoorbeeld hetzelfde verhaal meerdere keren voorleest, of als dezelfde woorden vaker voorkomen in het verhaal. Dan leren kinderen niet alleen meer woorden, maar snappen ze ze ook beter.

Heb je nog ruimte in je boekenkast op de groep? Bestel een boekenpakket bij ons!

In onze webwinkel presenteren wij drie boekenpakketten, verzorgd door de Verhalenwinkel. Een pakket voor baby’s en dreumesen (0 – 1,5 jaar), een pakket voor peuters (1,5 – 4 jaar) en een pakket voor op de bso (4 – 12 jaar). Je kunt bij elk pakket aangeven of je een boek zelf al hebt; daarvoor in de plaats krijg je een andere titel.

Je kunt ook je wensen opgeven (leeftijd, soort boek, thema) en de Verhalenwinkel een prachtig boekenpakket op maat laten samenstellen.

 

BLOGGER

Website | + berichten

Ruim 30 jaar ervaring in de kinderopvang en gek op taal. In mijn rol als redacteur van TO BE Kinderopvang komen deze twee prachtig samen. Ik redigeer alle blogs en samen met eigenaar Jeroen beheer ik de website en socialmediakanalen, en onderhoud ik het contact met bloggers.

Gestart in de kinderopvang als gastouder

Toen onze oudste zoon geboren werd, had ik geen vaste baan. Hem laten opvangen op een kinderdagverblijf lag daarom niet voor de hand. Maar omdat ik het voor zijn ontwikkeling heel belangrijk vond dat hij met andere kinderen speelde, werd ik gastouder. Dat ben ik een jaar of 6 met heel veel plezier geweest, tot de jongste naar de basisschool ging.

Pedagogisch medewerker kdv

Ik ging bij een kinderopvangorganisatie werken en ben daar uiteindelijk 25 jaar gebleven. De eerste 12 jaar werkte ik op verschillende kinderdagverblijven. Als pedagogisch medewerker met een vaste groep en als invalkracht.

Communicatiemedewerker

Nadat ik een verhalenwedstrijd voor pedagogisch medewerkers won, vroeg de directeur van de kinderopvangorganisatie mij om de teksten voor de promotiefolders te schrijven. Van het een kwam het ander en uiteindelijk heb ik ruim 13 jaar als allround communicatiemedewerker gewerkt.

En nu: locatie-onafhankelijk freelancer

In 2019 – ik was toen 57 jaar - heb ik ontslag genomen en ben zzp’er geworden. Samen met mijn man die met vervroegd pensioen is, reis ik nu een groot deel van het jaar. Onderweg werk ik als webredacteur en tekstredacteur. ‘Living the laptoplife’.

Gerelateerde berichten