Het zijn de Nationale Voorleesdagen! Jullie zijn vast extra veel prentenboeken met de kinderen aan het lezen. Een ‘uitgelezen’ kans om eens te kijken hoe je muziek kunt combineren met voorlezen.

Waarom is lezen met kinderen belangrijk?

Voorlezen speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Ze ontdekken namelijk nieuwe woorden tijdens het voorlezen en daarbij leren ze hoe een zin is opgebouwd. Dat helpt hen later om goede zinnen te maken. Voor de taalontwikkeling en daarmee de communicatie, is voorlezen dus een erg leuk middel om in te zetten. Net als het zingen van liedjes.

Advertentie

3 vacatures voor pedagogisch medewerker van ca. 18 uur 3 vacatures voor pedagogisch medewerker van ca. 18 uur Als pedagogisch medewerker ben je verantwoordelijk voor de verzorging van de kinderen en het stimuleren van hun ontwikkeling op eigen niveau. Je creeert een gezellige sfeer waarin de kinderen zich MEER INFO ALLE VACATURES Edam Ben jij de leukste en liefste BSO-medewerker die er is? Ben jij de leukste en liefste BSO-medewerker die er is? Ben jij een pedagogisch medewerker BSO en krijg jij energie van het bedenken van inspirerende activiteiten voor kinderen van 4 - 12 jaar? Dan hebben wij wellicht een droombaan voor MEER INFO ALLE VACATURES Kesteren Ervaren BSO medewerker Ervaren BSO medewerker Op onze leuke en gezellige BSO doe je alle werkzaamheden die horen bij een BSO. Daarnaast ben je met je ervaring al snel iemand die minder ervaren medewerkers goed kan MEER INFO ALLE VACATURES Almere Poort Starten als freelancer in de kinderopvang Starten als freelancer in de kinderopvang Via het onlineplatform Tadaah kun je als freelance pedagogisch medewerker aan de slag bij tal van opdrachtgevers in de randstad.  Je kunt gaan werken bij BSO, kinderdagverblijven, voorscholen, naschoolse opvang MEER INFO ALLE VACATURES Randstad, Amsterdam Gezocht: ervaren en vrolijke pedagogisch medewerker voor ons kinderdagverblijf/ BSO Gezocht: ervaren en vrolijke pedagogisch medewerker voor ons kinderdagverblijf/ BSO We hebben 2 baby en 2 peutergroepen  waar veel tijd en aandacht voor de kinderen is. We werken gestructureerd en bieden  activiteiten aan volgens de Uk&Puk methode. Je werkt op MEER INFO ALLE VACATURES Almere Pedagogisch medewerker BSO ‘t Mouwtje – Bussum (27,5 uur p/w) Pedagogisch medewerker BSO 't Mouwtje - Bussum (27,5 uur p/w) Heb jij een enorme dosis energie en enthousiasme? Ga je graag met de kinderen op excursie of bedenk je de leukste activiteiten? En werk je graag op een grote locatie MEER INFO ALLE VACATURES Bussum

Daarnaast heeft voorlezen nog een aantal andere voordelen: het luisteren helpt de concentratie te vergroten. De fantasie en het creatief denken wordt gestimuleerd, op vaste tijden een boekje lezen brengt structuur en veiligheid en er kunnen onderwerpen aan bod komen, waar kinderen op dat moment mee bezig zijn. Zo kan een gesprek ontstaan of een kind voelt zich gesteund in zijn/haar ervaring. De neveneffecten van voorlezen, lijken erg op die van zingen en muziek maken met kinderen. Daarom is het leuk om van een normaal prentenboek, een muzikaal prentenboek te maken!

Tips om een muzikaal prentenboek te maken

Hoe kun je dat het beste doen? Ik heb een paar ideeën voor je, die vast en zeker zullen aanslaan bij de kinderen!

  • Ga op zoek naar liedjes die passen bij het boekje: dat kan een stukje van een liedje zijn, of een bekend lied met een aangepaste tekst (om het passend bij het verhaal te maken). Kijk op welke momenten van het boek je deze liedjes kunt inzetten. Bij het prentenboekje ‘Lente, zomer, herfst, winter’ van Britta Teckentrup kun je bijvoorbeeld liedjes over beren of bijen gebruiken.
  • Bepaal de sfeer van één of meerdere bladzijde(s) en zoek daar passende geluiden bij. Bedenk van tevoren zelf een paar geluiden die je kunt maken met je lichaam, je stem of materiaal om je heen, en leer deze aan de kinderen. Je kunt van tevoren de verschillende sferen even oefenen. En zodra de bladzijde dan komt tijdens het lezen, laat je allemaal je geluidje horen. Dat geeft pas echt sfeer! Bij het prentenboekje ‘De kleine walvis’ van Benji Davies kun je bijvoorbeeld een mooie storm maken met geluiden van regendruppels (tikken op een pan), wind (blazen met je mond of in een glazen fles), hoge golven (water laten kletteren in een teiltje) en ga zo maar door.
  • Onderzoek of er ‘geluiden’ in het verhaal voorkomen. Denk aan: kloppen op de deur, harde en zachte regen, lopen of rennen, dierengeluiden, een ambulance of rijdende race-auto enzovoorts. Maak met de verzamelde geluiden een echt hoorspel van het prentenboekje. Je kunt dit zelf doen, maar misschien zijn er ook kinderen die dit al kunnen?
  • Speelt het verhaal zich op één locatie af, zoals in de jungle of op een boerderij? Zoek dan een sfeermuziekje die goed past bij de locatie en speel dit het hele verhaal af. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op filmmuziek of nature sounds.

Dit zijn zo een paar ideeën van mij over het muzikaal maken van een (prenten)boekje. Ik ben erg benieuwd naar die van jullie, dus reacties zijn welkom!

Enjoy!

BLOGGER

+ berichten

Mijn naam is Fabrina Willemse en op dit moment ben ik werkzaam als muziekdocente op ROC de Leijgraaf in Veghel/Oss. Daar inspireer ik de studenten PW/OA hun eigen creativiteit te vergroten en om invulling te geven aan muziekactiviteiten op hun stage en later in hun werkveld. Ook houd ik sinds een paar maanden een eigen blog bij, waar ik o.a. gedichtjes schrijf en muzikale spelletjes en liedjes deel. Hier vind je wat meer informatie over wat ik doe en heb gedaan: https://creatieflevenblog.wordpress.com/fabrina/

Gerelateerde berichten