In de groepsruimte staat een grote bak met houten schijfjes, kurken, houten ijsstokjes, dopjes en wat lege potjes. Nieuwsgierig komen er wat kinderen kijken. Wat is dat?

Voorzichtig wordt een kurk opgepakt en neergezet. Hé, de kurk valt om! Verbaasd kijkt het kind me aan. ‘Probeer het nog eens’’, zeg ik. De kurk wordt weer opgepakt en neergezet. Hé, nu blijft de kurk wel staan, en kijk: een houten schijfje past er bovenop. Voorzichtig proberen de kinderen wat er nog meer op een kurk kan liggen.

Advertentie

Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 2 t/m 3 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt inleven in MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam Pedagogisch Medewerker Kinderopvang Babygroep 24-32 uur per week Pedagogisch Medewerker Kinderopvang Babygroep 24-32 uur per week -Je werkt met vaste pedagogisch medewerkers op 1 locatie voor kinderdagopvang;
-Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding, ontwikkeling en verzorging van de kinderen;
-Je begeleidt de kinderen zowel in groepsverband als
MEER INFO ALLE VACATURES Tilburg
Groepshulp BSO ‘t Spiegeltje – Naarden (18,45 uur p/w) Groepshulp BSO 't Spiegeltje - Naarden (18,45 uur p/w) Heb jij affiniteit met kinderen tussen 4 - 7 jaar? Vind je het leuk om onze pedagogisch medewerker op een kleine BSO te ondersteunen? En communiceer je gemakkelijk met grote MEER INFO ALLE VACATURES Naarden

Muziek!

De kurk en het dopje kunnen ook in een leeg potje; dan heb je ineens een muziekinstrument. De ogen van het kind dat dit net ontdekt, beginnen te stralen. Zij schudt het potje eerst zachtjes heen en weer, en ontdekt dan dat je het ook hard kan schudden en dat je dan het geluid ook harder hoort. Enthousiast beweegt ze het potje in haar eigen ritme. Elk kind ontdekt zijn eigen spel met openeindmateriaal.

Telkens wat anders

Stapelen, naast elkaar leggen, sorteren, ‘wat past waar in’. Elk kind onderzoekt voor zichzelf hoe het ermee bezig kan en wil zijn. Openeindmateriaal kan telkens wat anders voorstellen, prikkelt de nieuwsgierigheid en de fantasie, geeft voldoening, stimuleert kinderen er woorden aan te geven. Als een kind materiaal ordent, zet het bovendien een belangrijke ontwikkelingsstap die hem voorbereidt op het rekenen.

Niets staat vast, er zijn geen voorbeelden. Alles mag en alles is geweldig!

Hier wat voorbeelden van hoe ik op mijn peutergroep openeindmateriaal aanbied: Lege doosjes en bakjes, grote en kleine wc-rollen zijn voorbeelden van openeindmateriaal. De kinderen gebruiken de wc-rol misschien eerst alleen om door te kijken. Van lieverlee ontdekken ze steeds meer mogelijkheden. Eventueel kun je laten zien dat je door het rolletje ook iets in een bakje kan laten glijden, hiermee stimuleer je de kinderen tot rijker spel.

Soms haal ik wat materialen uit onze bak met opendeindmateriaal en vul het aan met kapla-houtjes en wat kiepautootjes. IJverig wordt alles verplaatst, de kinderen gaan op in een groot fantasiespel. Als pedagogisch werker zit ik erbij, stel af en toe een vraag, voeg iets toe zoals een bordje waar de houtjes opgestapeld gaan worden, en iedereen speelt zijn eigen spel. Ik kijk, observeer en geniet.

Mama

Alleen wat ijsstokjes en wat houten, plastic of kartonnen rondjes neerleggen, geeft ook al een prachtig fantasiespel. Eén van de kinderen legt wat stokjes bij elkaar en vertelt trots dat ze een mama heeft gemaakt. Prachtig toch?

Sorteren

Openeindmateriaal kan je ook gebruiken in een gestructureerd spel. Laatst heb ik met een van de kinderen de bak met materiaal gepakt en wat losse bakjes neergezet. ‘Wat hoort bij elkaar’, was mijn vraag. En samen hebben we de bak gesorteerd in kurken, stokjes, rondjes, houtjes etc. Het kind had de leiding en ik volgde hem in zijn sorteren. Regelmatig werd ik op mijn vingers getikt. ‘Nee, dat hoort niet daar maar in het andere bakje!’ ‘Mooi te horen hoeveel taal dit kind gebruikte bij het sorteren.

Een wereld te ontdekken!

Er zijn nog talloze andere manieren om openeindmateriaal aan te bieden. De materialen zijn overal om ons heen te vinden en kosten bijna niks. Je bereikt met dit materiaal alle kinderen, ieder op zijn eigen niveau. Je prikkelt de fantasie en geeft het kind leiding over zijn eigen spel.

Ga verzamelen en met de kinderen aan de slag. Veel speelplezier.

BLOGGER

Ik ben Margreet Peek, 58 jaar, 2 volwassen kinderen en altijd gewerkt met peuters en hun ouders. Tegenwoordig werk ik als pedagogisch medewerker en VE-specialist op speelleergroepen bij de Ska in Amersfoort. In mijn werk vind ik het belangrijk om ouders, collega’s én peuters te coachen in met elkaar omgaan, met elkaar spelen en met elkaar leren. Het spelen is een belangrijkste speerpunt in mijn werk.

Ik wil mijn ervaring delen en vind het leuk om hier over te schrijven.

Gerelateerde berichten