Wat hebben jonge kinderen nodig om zich optimaal te ontwikkelen? Jou! Jij bent de persoon die een verschil kan maken tussen spel in een lage flow en spel in een hoge flow. Ik vertel je in dit blog graag wat dit is, en hoe je de rekenprikkels en taal stimuleert door het buitenspel verrijken. 

Graden van betrokkenheid

Spel in lage en hoge flow wordt ook wel de ‘verschillende graden van betrokkenheid’ genoemd. Je kunt vaak aan kinderen zien in welke graad ze zitten. Hun lichaamshouding, hun mimiek, de taal die ze wel/niet spreken; als professional zie je hoeveel concentratie en plezier er bij kinderen is wanneer ze diep spelen. Gelukkig weten we dan ook dat de opbrengst des te hoger is.

Je kunt als pedagogisch professional gemakkelijk kinderen helpen, die dat diepe spel (die hoge graad van betrokkenheid) niet zo vaak laten zien. Het is belangrijk dat je goed leert kijken naar het spelgedrag van kinderen. Ga daar rustig voor zitten of staan en focus je een poosje op een kind. Wanneer je ziet dat het spel wat oppervlakkig is, dan kun jij bijdragen aan een verbetering zodat het kind dieper gaat spelen.

Advertentie

Oops...
No slides found, please add at least one Slide Template to the choosen language.

Geef materialen die gevarieerd spel uitlokken

Breng bijvoorbeeld materialen in die gevarieerd spel uitlokken, zodat kinderen door deze speelaanleidingen uitgedaagd worden. Geef de kinderen hoepels en even later zie je door de buitenruimte racen omdat ze autocoureur zijn. De hoepel is het stuur. Meer is er nu niet nodig. Laat ze lekker scheuren en hun hele lichaam gebruiken. Evenwicht bewaren in de bochten, ogen, handen en voeten laten samenwerken, de ruimte verkennen, rekening houden met obstakels en andere raceauto’s, linker- en rechterdeel van het brein laten samenwerken, middellijn kruisen, grove en fijne motoriek oefenen en nog veel meer. Zo zetten peuters en kleuters hun stappen op weg naar het latere formele leren zoals taal en rekenen. Eerst gaat het over deze basale vaardigheden in de voorbereidingen op taal en rekenen en daar kunnen ze niet genoeg mee oefenen. Je kunt dus buitenspelen gerust noemen als de beste taal- en rekenactiviteit die er bestaat.

Buiten gebeurt het!

De volgende dag wordt de hoepel misschien wel gebruikt voor een helikopter, dat vraagt weer hele andere skills. Jij bent als pedagogisch medewerker degene die het spel steeds op een hoog niveau houdt. Dat is jouw rol; aanwezig zijn en interesse tonen. Dat betekent, altijd met je groep meegaan naar buiten, veel kijken naar het speelgedrag van kinderen, observeren, nieuw spel uitlokken als dat nodig is en genieten van het enthousiaste spelen. Want dat kunnen jonge kinderen als geen ander.

Ga dus maar veel uren per dag naar buiten, want daar gebeurt het!

Wil je meer weten over de graden van betrokkenheid? We vertellen je er graag over in onze trainingen over rijk buitenspelen voor pedagogisch medewerkers.

BLOGGER

Website | + berichten

Marja van Delden werkte 30 jaar in het onderwijs. Ze heeft in deze jaren veel ervaring opgedaan hoe je kinderen kunt begeleiden die ‘buiten spel’ staan. Door een actieve houding als pedagogisch professional en door aan te sluiten op behoeften en interesses, kun je ervoor zorgen dat elk kind diep en rijk kan buitenspelen waardoor het zich veelzijdig kan ontwikkelen. Sinds 2010 is ze initiatiefnemer en mede-eigenaar van Kommee. Ze schrijft en geeft presentaties, trainingen en workshops over Rijk Buitenspelen.

Gerelateerde berichten