Vandaag geen recensie over een boek, maar iets anders… Werk jij ook met groepen? Waarbij de communicatie misschien niet altijd even lekker loopt? Snoeren ze elkaar de mond, zijn ze bezig met elkaar overtroeven, of is het cool om iemand ’te dissen’? Dan kan deze groep wel wat extra gespreksvaardigheden gebruiken. Sinds enige tijd werk ik met Praattoppers van de Filosofiejuf en ik ben zo enthousiast dat ik dit graag met jullie wil delen!
Praattoppers
In het doosje zitten 26 kaarten: praattoppers, een tipmagneet en een topmagneet. Het principe is simpel. Op de kaarten staan verschillende gespreksvaardigheden. Op de voorkant met een leuke illustratie en op de achterkant wordt het begrip nog eens goed uitgelegd. Na ieder kringgesprek doe je met je groep een korte reflectie. Wat ging goed en wat kan beter? Met behulp van de tip- en topmagneten kan je de kaarten ophangen. Ik vind het leuk de kaarten dan een poosje te laten hangen. Bijvoorbeeld: een groep praat veel door elkaar heen. Je kan dan de kaart ‘Je praat om de beurt’ ophangen met de tipmagneet. Aangezien het op je beurt wachten aangeleerd gedrag is, duurt het enige tijd voordat dit inslijt. Door de kaart te laten hangen, kan ik het op ieder gewenst moment weer even onder de aandacht brengen. Maar er is meer…
Leuke spelletjes
In de handleiding staan 26 spelletjes en ik ben dol op spelletjes! Kinderen leren onder andere door ervaring en oefening. De spelletjes zijn eenvoudig in te passen in iedere situatie. Op school in de klas, of op de bso. Ik wil niet te veel verklappen over de spelletjes, maar ik vond ze zo leuk dat ik er meteen mee aan de slag gegaan ben. De kinderen vonden het ook erg leuk en zo waren we spelenderwijs bezig met expressie, zelfbeheersing, opdenken, analytisch denken, samenwerken, concretiseren, meningen baseren en uitleggen, emphatie, zelfvertrouwen en nog veel meer…
Benieuwd geworden? Dan raad ik je zeker aan Praattoppers eens te proberen! Ik was zeer positief verrast en eerlijk gezegd denk ik dat het niet alleen goed is voor groepen waar communicatie lastig loopt, maar dat het voor alle groepen leerzaam, leuk én effectief kan zijn! Je bent immers bezig met ontwikkelen van vaardigheden waar ze hun hele leven wat aan hebben.
Veel plezier!
Liefs, Doortje
Mijn naam is Doortje en vanaf deze maand mag ik gaan bloggen voor To Be Kinderopvang. Super leuk! Het idee van een platform voor en door de kinderopvang spreekt mij heel erg aan. Situaties en visies met elkaar delen en zodoende van elkaar leren en elkaar inspireren.
Ik werk inmiddels 12 jaar in de kinderopvang op een kleinschalig kinderdagverblijf, met maar twee groepen. Ik werk op een verticale groep en daar beleef ik van alles.
Ik ben mij de afgelopen jaren gaan verdiepen en verrijken met kennis en vaardigheden waarmee ik mijn beroep nog beter en leuker wil kunnen uitvoeren. Zo studeer ik jeugd en ontwikkelingspsychologie en ben ik opgeleid als docent peuter en kleuteryoga. Ook doe ik veel met muziek.
Iedere maand zal ik een blog schrijven over mijn belevenissen of visie op bepaalde situaties in de kinderopvang. Ik hoop dat jullie ze met plezier lezen.