De zoektocht naar geschikte kinderopvang begint voor veel ouders vaak online. Websites bezoeken, reviews lezen, foto’s kijken, de locatie bekijken in Google Maps (en of die een beetje handig op de route van huis naar werk ligt), socialmedia-profielen opzoeken. Alles om – thuis aan de keukentafel – al een zo goed mogelijk beeld te vormen van een locatie. Vaak wordt de keuze om wel of niet een locatie te gaan bezoeken gemaakt op basis van alle online bevindingen. Belangrijk dus om online vindbaar, voldoende zichtbaar te zijn én op te vallen.

Drie tips voor het vergroten van jouw online vindbaarheid en zichtbaarheid:

1. Website

Zorg voor een actuele, verzorgde en aantrekkelijke website. Zorg dat je website een uitnodigende presentatie is van wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Ouders zijn op zoek naar een klik; dus maak je website persoonlijk, stel jezelf en je team uitgebreid voor, vertel waar je voor staat, wat je belangrijk vindt in je werk, deel je ervaring of een leuke anekdote.

Vertel je verhaal niet alleen met tekst, maar zorg voor beleving op je website door met beeld te werken. Ga voor mooie foto’s van jouw locatie of foto’s waarop je aan het werk bent. En denk ook aan video; jezelf voorstellen of een korte rondleiding op locatie kan ook mooi in een video.

Advertentie

Oops...
No slides found, please add at least one Slide Template to the choosen language.

Denk bij alles wat je op je website plaatst aan jouw doelgroep. Jij weet als geen ander welke vragen ouders hebben wanneer zij op zoek zijn naar geschikte kinderopvang; zorg dat je de antwoorden op deze vagen op je website terug laat komen. Plaats daarnaast ook reviews op je website. Naast een verzorgde website geeft dit vertrouwen.

Vergeet daarnaast ook niet je contactgegevens op een logische plek terug te laten komen, zodat bezoekers je met één klik een mail kunnen sturen of je telefoonnummer bij de hand hebben.

2. Social media

Iedereen ‘zit’ tegenwoordig wel op meerdere social media. Jouw doelgroep dus ook. Kies kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is, maar ook voor social media die passen bij jouw bedrijf en bij jouw persoonlijke voorkeur. Onderschat vooral die laatste niet, want doen wat je leuk vindt, zorgt ervoor dat jij het, dag in dag uit – ook zonder inspiratie – volhoudt.

Welk socialmedia-kanaal je ook kiest, verdiep je erin en maak er goed gebruik van. Maak aantrekkelijke en waardevolle content, laat met vaste regelmaat van je horen, gebruik eigen foto’s en video’s, en gebruik hashtags. Daarnaast zijn het ‘social’media-kanalen, dus post niet alleen wat jij te vertellen hebt. Reageer op reacties op jouw post, reageer op andere posts, volg andere accounts, deel likes uit. Ga actief aan de slag met jouw socialmedia-kanaal, dan haal je er uiteindelijk het meeste uit.

Tip: zoek ook op social media de verbinding op met andere accounts om je bereik te vergroten. Probeer bijvoorbeeld ook nieuws te delen via de Facebookpagina van het dorp, wijk of stad. Of organiseer samen met een ander relevant account (denk aan het socialmedia-account van de muziekles, dansles, sportclub, knutselclub) een actie op social media om nieuw publiek te bereiken. Denk aan pagina’s die je doelgroep volgt en probeer daar in beeld te komen.

3. Google Mijn bedrijf

De start van een online zoektocht begint in bijna alle gevallen in Google. En jij wilt natuurlijk gevonden worden in Google wanneer ouders googelen op kinderopvang + plaatsnaam waar jij actief bent. Vergroot je lokale vindbaarheid in Google (en je online zichtbaarheid) door een gratis ‘Google Mijn Bedrijf’ profiel aan te maken.

Google mijn bedrijf

Een Google Mijn bedrijf profiel aanmaken is niet ingewikkeld en echt heel waardevol. Het is een extra vermelding in de zoekresultaten van Google. Maar dan rechts in het scherm, bovenaan. Geen strijd om plek 1, 2 of 3 in de zoekresultaten, maar een uitgebreide vermelding aan de rechterkant van het scherm. Je kunt je voorstellen dat een compleet profiel heel wat kliks naar jouw website op kan leveren.

Je vraagt een profiel eenvoudig online aan en kunt dit zelf vullen met praktische informatie voor jouw doelgroep; van contactgegevens tot openingstijden, foto’s, updates over jouw diensten en je kunt hier reviews verzamelen.

Succes!
En wil je nog meer…

Wil je na het lezen van deze drie tips nog meer stappen zetten om jouw online zichtbaarheid te vergroten? Bekijk dan eens de Maak het jezelf makkelijk marketing poster / online versie. Deze poster helpt je offline en online met elkaar te verbinden zodat je overal herkenbaar bent en één verhaal vertelt. Doe je dit keer op keer consistent dan vergroot je doelgericht jouw online zichtbaarheid.

BLOGGER

| nelien@hetmarketingloket.nl | Website | + berichten

Hallo, Nelien van Het Marketingloket hier! Dag in, dag uit maak ik off- en online marketing voor ondernemers, organisaties en teams makkelijk. Bij mij geen ingewikkelde vaktermen, dikke plannen of blablabla, maar ik werk graag concreet, praktisch en doelgericht aan mijn opdrachten en projecten.

Gerelateerde berichten