We kunnen niet meer om online marketing heen. Iedere organisatie, locatie of gastouder heeft een website. Je zult online aanwezig moeten zijn om niet ‘vergeten’ of ‘over het hoofd gezien’ te worden. Maar offline dan? Vergeten we niet af en toe de kracht van offline. Gewoon een kaartje of flyer in de bus? Iets tastbaars, iets wat je kunt bekijken zonder scherm vinden heel veel mensen ook nog steeds plezierig.

Mix & Match

Een berichtje op het prikbord in de supermarkt, het maken van een vlog, flyeren in het buurthuis, een post op Facebook, reclame op de narrowcasting in de wachtkamer van de huisarts, een Instagram-pagina. Je kunt offline en online zoveel kanten op om jouw publiek te bereiken. Ik heb een paar tips voor je om de juiste keuzes te maken:

1. Wat je ook kiest, wed nooit op één paard, ga voor de mix!

Ga voor meerdere plekken (online en offline) waar jouw publiek je tegenkomt en jouw boodschap ziet of hoort. ⁠⁠Of dat nou Instagram is of het prikbord in het buurthuis of de supermarkt; zoek naar plekken waar jouw doelgroep komt. Kies niet voor kanalen omdat ‘iedereen op Instagram zit’ en zoek het niet ver weg wanneer jouw doelgroep om de hoek te vinden is.

Denk ook eens aan:
Flyers uitdelen – Instagram – Website – Google Mijn Bedrijf – Gastblog – Wijkkrant – Facebook – Nieuwsbrief – Give-away – Ansichtkaart versturen – LinkedIn – Adverteren – Event organiseren – Webinar – Lokale Facebookgroepen – Prikbord in de supermarkt – Poster in het buurthuis – Sponsoring van de sportclub – SEA – Mond-tot-mond – Samenwerking met een partner uit de stad/ dorp – Op een markt staan – Buurtapp – Folder in de brievenbus

2. Doe en denk vanuit je doelgroep

Ga daarbij eens verder dan het verzamelen van allerlei demografische gegevens (geslacht, leeftijd, beroep, gezinssamenstelling) van jouw doelgroep. Maar maak het eens leuker voor jezelf, leef je in en beantwoord de volgende vragen: ⁠

– Welke tijdschriften leest jouw doelgroep?⁠
– Op welke social media zit jouw doelgroep? Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, YouTube…
– Wat doet jouw doelgroep het allerliefste op een vrije zaterdag?
– Sport jouw doelgroep? Andere hobby’s?
– Waar gaat jouw doelgroep op vakantie?

⁠Wat soms nog beter werkt, is het denken in personen. Dus pak iemand in je omgeving (wellicht wel een van je bestaande klanten) en beantwoord namens hem of haar bovenstaande vragen eens. Tot welke inzichten kom je dan?

Een voorbeeld: leest jouw doelgroep-moeder de Happinez of Margriet? Gaan ze naar Ibiza of de camping in Zeeland op vakantie? Is jouw doelgroep meer sportief of wordt er veel geknipt, gekleurd en geplakt in huis? Kleine inzichten die jou kunnen helpen je doelgroep nog beter te leren kennen en je boodschap nog beter af te kunnen stemmen.

Familie

3. Try en error

Voor de een werkt dit goed en voor de ander dat. Ga dus niet vergelijken of voor 100% door op ervaringen van anderen, maar kies je eigen koers. Wat past bij jou? Wat vind je leuk om te doen? Dat helpt ook al een heel stuk. Heb je niks met schrijven, maar gaat praten voor de camera je goed af; ga vloggen of eens ‘live’ op Instagram. Wanneer je doet wat je leuk vindt, gaat het je makkelijker af en houd je het langer vol. Experimenteer en ontdek jouw eigen ideale mix. ⁠

4. Ga voor de optelsom – denk in campagnes⁠

Sta je op moment X in de wijkkrant of valt op moment X jouw flyer bij je doelgroep op de deurmat; zorg dat je op dat moment (moment X) ook met dezelfde boodschap zichtbaar bent op je andere kanalen (social media, website etc.). Maak er voor jezelf een kleine campagne van; zorg dat alles klopt en het elkaar versterkt. ⁠

5. Herkenning, herkenning, herkenning… ⁠

Maak overal gebruik van jouw geweldige huisstijl zodat ze snel doorhebben dat jij het bent en je boodschap blijft hangen. “Dat heb ik eerder ergens gezien…” Werk aan de optelsom van jouw logo en jouw boodschap in het hoofd van jouw doelgroep. Ga voor de kracht van herhaling.⁠

Succes! En wil je op een leuke en makkelijke manier werken aan jouw marketing?
Bestel dan voor € 18.- incl. btw de Maak het jezelf makkelijk marketingposter. Een A2 poster met een lees- en invulzijde. Naast de uitleg, vind je op de voorkant instructies, tips en strikvragen om te zorgen dat jij het maximale uit je poster haalt. De invulzijde vul jij van boven tot onder helemaal in. Zo creëer jij stap voor stap jouw marketingplan.

Gerelateerde berichten