Op schoolreis met het management


En daar sta ik dan, om 7.10 uur op een verlaten carpool plaats. De reden? We gaan op schoolreis. Met ons hele management (10 locatiemanagers, 2 managers kinderopvang en ikzelf) reizen we voor twee dagen af naar een boerderij in Woudenberg. Op het programma staan 3 workshops, gluren bij de buren bij een andere kinderopvangorganisatie en een ontspannen avondje met elkaar.

De aanleiding


Eind vorige jaar gaven de locatiemanagers aan behoefte te hebben aan meer inspiratie van buitenaf. In de dagelijkse beslommeringen komt het er te weinig van om hier tijd voor te maken. Er is altijd wel iets met meer urgentie, een zieke medewerker op de groep, een ouder met een vraag of een planningsvraagstuk. Dat liet ik mij uiteraard geen twee keer zeggen. Vol enthousiasme ging ik aan de slag met de voorbereiding.

Het programma


In onze mooie vakantieboerderij ontvingen wij op de eerste ochtend een spreker op het gebied van professionele identiteit. Na een lekkere lunch reisden wij af naar een kinderopvangorganisatie om eens rond te kijken bij    ‘de buren’. ’s Avonds in het huis een lekker dinertje en daarna met z’n allen een hilarisch gezelschapsspel. Na een, voor sommigen korte nacht en lekker ontbijt brak dag twee aan. Eerst een lezing over de ontwikkeling van het kinderbrein en vervolgens een workshop leidinggeven vanuit interactie vaardigheden. Een afwisselend en inspirerend programma dus.

Wat heeft het ons gebracht?


Voor iedereen zat er wel een lezing tussen met een paar eye openers. Maar de echte toegevoegde waarde van dit schoolreisje? Tijd met elkaar doorbrengen.
De locatiemanagers ontmoeten elkaar niet dagelijks. En als we elkaar zien dan zijn er vergaderingen, moeten er dingen afgesproken worden. Nu maakten zij elkaar ineens twee hele dagen mee. Een stoomcursus over je eigen collega’s dus. Er werd veel gelachen, bijgepraat en ontspannen aan tafel gezeten.
Het is het waard…. Om de tijd te nemen om in elkaar te investeren. Het heeft onze groep van leidinggevenden hechter gemaakt.
Nu alleen nog nadenken waar we volgend jaar naar toe zullen gaan…..

Over Paula Bernsen

Wie smelt er niet voor de glimlach van een kind? Zo begon mijn sollicitatiebrief bij Wonderland Kinderopvang. Inmiddels al 13 jaar later werk ik nog steeds met passie in de kinderopvang. In die jaren kwamen er verschillende functies voorbij maar steeds bij dezelfde organisatie. In mijn periode als pedagogisch medewerker ontdekte ik wat ik belangrijk vind in de beleving van de kinderen op de opvang. Vanaf afgelopen januari heb ik de eer om directeur te zijn van onze organisatie. Wij vormen een groep met meerdere kinderopvangorganisaties: Wonderland Kinderopvang, PetitPetit Kinderopvang, Kinderopvang Kikker Rik, Pinkeltjesland, Kinderopvang Baarn en ZorgBSO de Vrije Vogel. “Wonderland geeft kinderen de ruimte” is onze merkbelofte. Dit geldt voor de kinderen maar uiteraard ook voor de medewerkers. Wij werken zo decentraal mogelijk om zo de dienstverlening zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op de wensen van de kinderen en ouders. Tegelijk geeft dit de medewerkers de kans om ‘iets van henzelf’ te kunnen toevoegen aan de organisatie. Met meer dan 200 enthousiaste medewerkers zet ik mij iedere dag in voor de kwaliteit waar wij voor staan. Samen met mijn man Robin en drie kinderen Pepijn (5), Flore (4) en Imme (2) vorm ik een vrolijk en energiek gezin.

Gerelateerde berichten