Online marketing
Hoe ziet je website eruit en is deze goed vindbaar? Kan de ouder direct online een rondleiding plannen? Zijn de netto kosten kinderopvang te berekenen? Vindt er interactie plaats op social media? Wordt er online geadverteerd?
Wachtlijst? Dat meen je!
Hoe wordt de ouder te woord gestaan door de afdeling Plaatsing? Wordt er snel gereageerd? Is er plaats? Wat zeg je, een wachtlijst? Aaargh! Snel door naar de concurrent!
Maak het of kraak het dames!
De rondleiding is van doorslaggevend belang! En dames, het moet gezegd: ik vind jullie geweldig. Vol enthousiasme praten jullie over jullie locatie, jullie kindje. Daar zijn jullie een kei in. Echt! Lekker blijven doen. Toch bespeur ik tijdens mijn vele bezoekjes aan jullie locaties als mystery guest nog vele verbeterpunten. Laat ik het gemakkelijk maken door het even op te sommen:
- Stel vragen! Ja, en dan verder dan dat je wilt weten op welke dagen er opvang nodig is en per wanneer. Bijvoorbeeld ‘Wat vind je belangrijk in de opvang van je kind? Eerlijk, die vraag wordt mij nooit gesteld. En dat is juist zo belangrijk! Als je het antwoord weet kun je hier namelijk verder op inspelen.
- Bied altijd bij aanvang iets te drinken aan. Het lijkt een inkoppertje maar je wilt niet weten hoe vaak ik als mystery guest met een droge mond weer buiten sta. Kuch.
- Laat ouders jas/tas ophangen. Ook weer zo’n simpele maar gebeurt bijna nooit
- Sluit goed af. Geef een brochure mee en noteer (voor zover je dat nog niet wist) telefoonnummer en emailadres. Geef aan dat je na een paar dagen contact opneemt en doe dat ook. Stel plaatsing op de hoogte van de rondleiding. Zeg nooit ‘Nou, hopelijk tot ziens en als je nog vragen hebt, bel dan gerust met plaatsing.’ Killing. Maar het gebeurt. En meer dan je denkt.
€61.000 weet je nog?
Investeer dus structureel in marketing. Van de eerste oriëntatie op internet, tot en met het telefoontje/mailtje met plaatsing, tot aan de rondleiding. En weer terug. 360 graden marketing noem ik het.