“Niet huilen, is niet nodig!” Dit hoor ik regelmatig om mij heen. Ook ik heb dat in het verleden wel eens gezegd, maar toen ik er over nadacht, ben ik er snel mee gestopt. Vroeger was het namelijk erg normaal om te zeggen dat je niet mocht huilen. Je bent al zo oud of je bent toch geen baby meer, klonk er dan nog bij. “Stoere jongens huilen niet” is nog zo’n uitspraak.
Maar wat zeggen we eigenlijk hiermee? Je voelt je verdrietig, maar je mag het niet uiten of erkennen. Wat je voelt, mag niet en moet je ontkennen. Ook kinderen met driftbuien horen niet. Je mag die boosheid niet voelen. Dat klopt niet. Je mag dus niet luisteren naar je lichaam. Je mag je emoties dus niet voelen.
Wat gebeurt er dan? Alles kroppen we op en blijft wel ergens in ons lichaam vastzitten. Het hoopt op. We herkennen geen signalen meer die ons lichaam ons aangeeft. We komen steeds verder van ons lichaam af te staan.

Erken de gevoelens van kinderen

Wat kunnen we doen? Erken de gevoelens van kinderen. Je mag huilen, je mag boos zijn. Praat en lees over de verschillende emoties en wanneer je ze kunt voelen. Verwerk het in een spel, als kinderen het lastig vinden om de emoties te benoemen. Welke emotie beeld ik uit met mijn gezicht? Hoe voel je je als je een enge droom hebt? Gebruik emotiedobbelstenen of gebruik spellen voor de emotionele ontwikkeling. Wat is dan het resultaat? Een kind dat zijn lichaam kent en er naar kan luisteren. Een kind dat geen opgekropte woede of verdriet in zich heeft. Een kind dat over zijn gevoelens kan praten.
Maar het belangrijkste dat we dan krijgen is een volwassene die lekker in zijn vel zit en alle signalen van het lichaam kan herkennen! Iemand die het aan kan voelen als het te veel is en even gas terugneemt. Kortom, iemand die gelukkig is en blijft ademen.
Ben je op zoek naar materialen die jou hierbij kunnen ondersteunen? Kijk dan eens naar de Coole KIDS Box. Elke 2 maanden ontvang je weer nieuwe materialen waar je mee aan de slag kunt gaan met de kinderen. Samen met de kinderen kijken naar de emoties en hoe je daarmee om kan gaan. Spelenderwijs de emoties ontwikkelen, want gevoelens zijn er nu eenmaal en verdienen je aandacht!

Geef een reactie op dit artikel

Anja Rijkens

Anja Rijkens is de eigenaar van de Coole KIDS Box. Na 12 jaar in het onderwijs gewerkt te hebben, heeft zij er voor gekozen om samen met haar man het spelenderwijs leren op de kaart te zetten. In de Coole KIDS Box zitten ontwikkelingsmaterialen voor kinderen van 0-6 of 0-12 jaar speciaal voor de kinderopvang en gastouders. Daarnaast komen er speciale themaboxen voor het onderwijs. Daarnaast verzorgt zij trainingen voor de kinderopvang. Enkele trainingen zijn: Ontwikkelingsvoorsprong, Zindelijk?!, Beelddenken, Meldcode.

Daarnaast volgt Anja ook zelf jaarlijks trainingen en ondersteunt zij als kindercoach leerlingen die uitvallen op school, pedagogische medewerkers en gastouders in de opvang die tegen problemen aanlopen.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

 

Anja Rijkens is de eigenaar van de Coole KIDS Box. Na 12 jaar in het onderwijs gewerkt te hebben, heeft zij er voor gekozen om samen met haar man het spelenderwijs leren op de kaart te zetten. In de Coole KIDS Box zitten ontwikkelingsmaterialen voor kinderen van 0-6 of 0-12 jaar speciaal voor de kinderopvang en gastouders. Daarnaast komen er speciale themaboxen voor het onderwijs. Daarnaast verzorgt zij trainingen voor de kinderopvang. Enkele trainingen zijn: Ontwikkelingsvoorsprong, Zindelijk?!, Beelddenken, Meldcode.

Daarnaast volgt Anja ook zelf jaarlijks trainingen en ondersteunt zij als kindercoach leerlingen die uitvallen op school, pedagogische medewerkers en gastouders in de opvang die tegen problemen aanlopen.

Gerelateerde berichten

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal ...
Lees meer
Het waxinelichtje

Het waxinelichtje

Werken in het islamitische onderwijs laat mij veel van de christelijke tradities zien. Sint Maarten en Sinterklaas reden onze school ...
Lees meer
Veiligheid? Die ligt in jouw handen!

Veiligheid? Die ligt in jouw handen!

Veilig? "Ze mogen zich bij ons niet eens een blauwe plek vallen," heb ik wel eens verzucht als ik weer ...
Lees meer
No Pasar!

No Pasar!

Treedt niet binnen, zegt de tekst in koeienletters op de vloer. Ik maak toch dat extra stapje en stuit op ...
Lees meer

Andere berichten

De kracht van meditatie, visualisatie en massage in groepsverband

De kracht van meditatie, visualisatie en massage in groepsverband

We leven in een drukke tijd waarin veel van ons verwacht wordt en ook van kinderen... Er komen heel veel ...
Lees meer
HarD werken, of vanuit je harT werken?

HarD werken, of vanuit je harT werken?

Als pedagogisch coach ben ik dagelijks op verschillende groepen te vinden. Om zo te voelen en te kijken waar mijn ...
Lees meer
Liedjes ideeën

Liedjes ideeën

Je kent het wel... dat ene kindje op de groep die er uitspringt qua vrolijkheid, enthousiasme en positiviteit. Zo'n kindje ...
Lees meer
Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

“Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering”. Een quote die ik ergens heb gelezen en mij sindsdien ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]