Pedagogisch Mentor Els komt met rode vlekken uit een gesprek met de ouders van twee-jarige Tim. Tijdens het mentor gesprek besprak zij met de ouders haar zorgen over de motorische ontwikkeling van Tim. De moeder van Tim werd boos en herkende de zorgen van Els niet. Zij snauwde naar Els en vertelde met luide stem dat het allemaal grote onzin was wat ze vertelde.

Tijdens onze trainingen “Communiceren met ouders” en “Lastige gesprekken” voor pedagogische medewerkers in de kinderopvang krijgen we vaak de vraag hoe om te gaan met de emoties van ouders. Het praten over emoties is voor veel mensen nog niet gemakkelijk. Lastige oudergesprekken gaan vaak gepaard met emoties en spanningen. Bijvoorbeeld wanneer je slecht nieuws moet brengen omdat een kind gebeten is of wanneer je als Pedagogisch Mentor je zorgen uit over de ontwikkeling van het kind.

Omzeilen van gevoelens

Omdat het niet altijd gemakkelijk is met de emoties van een ander om te gaan, vermijden sommige pedagogisch medewerkers het praten over gevoelens en emoties met ouders. Misschien herken je het wel; zodra ouders emoties vertonen verander je van onderwerp, praat je er overheen, zeg je dat het ook weer niet zo heel erg is, ga je je boodschap bagatelliseren, grapjes maken etc. Je kunt je voorstellen dat de ouder zich dan niet gehoord en gekend voelt door jou. Het niet uitspreken en erkennen van de gevoelens van de ouder kan tot miscommunicatie en een slechtere band met de ouders leiden. Het tegenovergestelde kan ook gebeuren dat je in de emotie van de ouder kruipt en je je in de ander verliest.

De vier B’s: Boos, Blij, Bang en Bedroefd

Gevoelens benoemen is een uitdaging. Want is je goed of slecht voelen nou een gevoel? Wanneer je gevoelens concreet kunt benoemen, kun je hier helder over communiceren. Een makkelijk ezelsbruggetje daarbij is dat alle emoties terug te voeren zijn op de 4 B’s.

Per categorie zijn weer nuances te onderscheiden, zoals:
• Boos: kwaad, geïrriteerd, chagrijnig, geprikkeld, pissig, opgefokt etc.
• Blij: vrolijk, gelukkig, bruisend, erkentelijk, jolig, energiek, tevreden etc.
• Bang: angstig, onzeker, zenuwachtig, bezorgd, wanhopig, nerveus, onbehaaglijk etc.
• Bedroefd: verdrietig, teleurgesteld, bedrukt, overstuur, somber, gekwetst etc.

Quasi-gevoelens

Quasi-gevoelens is een term uit de methode Geweldloze communicatie. Quasi-gevoelens lijken in eerste instantie qua taalgebruik een goede gevoelsreflectie naar de ander, maar zijn het niet. “Ik voel me door u aangevallen” of “Ik heb het gevoel dat u boos bent” zijn voorbeelden van quasi-gevoelens. Als je uitgaat van de 4 B’s dan zie je dat het niets zegt over hoe jij je voelt, maar dat het jouw interpretatie van het gedrag van de ander is. Quasi-gevoelens worden door de ander vaak als een verwijt gehoord en leiden daarom vaak tot miscommunicatie.

Gevoelsreflectie

In plaats van te zeggen “Ik voel me door u aangevallen” of “Ik heb het gevoel dat u boos bent” kun je beter een gevoelsreflectie geven. Met een gevoelsreflectie check je of jouw interpretatie van het gevoel van de ander klopt. “Volgens mij bent u hier boos over, klopt dat?” zou een goede gevoelsreflectie naar de moeder van Tim kunnen zijn. Hiermee toon je aan de moeder van Tim dat je oog hebt voor haar gevoelens. Hierdoor voelt deze ouder zich door jou gezien en gehoord.

Geef je gevoelsreflectie oprecht en zonder oordeel of verwijt. In lastige gesprekken met ouders zit hier vaak de oplossing. Wanneer gevoelens op een juiste wijze worden uitgesproken en gehoord is de kans groot dat beide partijen met elkaar goed in gesprek en verbinding blijven.

Incompany communicatie trainingen voor de kinderopvang

Wil je meer leren over effectief communiceren in de kinderopvang? Wij komen graag bij jullie langs op de werkvloer om een incompany workshop of training te verzorgen over communiceren. We maken gebruik van leuke en leerzame werkvormen die aansluiten op de praktijk. Kijk voor meer info op onze website en vraag vrijblijvend informatie bij ons aan.

Boekentips

Sylvia Blankenstijn – Communiceren met Ziel en zakelijkheid – ISBN 9789024401482
Marshall B. Rosenberg – Geweldloze communicatie – ISBN 9789047703617

Geef een reactie op dit artikel

Eileen Kalkman en Miranda Rep

Wij zijn Eileen Kalkman en Miranda Rep van Confriends. Samen met ons team ontwikkelen en verzorgen wij met veel plezier trainingen op de werkvloer in de kinderopvang. Met onze traject aanpak zorgen we met elkaar voor een vitale kinderopvang.

Confriends inspireert en zet medewerkers in beweging! Onze trainingen en workshops zijn praktisch en prikkelend.

Wij verzorgen trainingen en trajecten op het gebied van;
-Effectief communiceren en samenwerken op de werkvloer; zowel met collega's als met ouders.
-Arbo, tiltraining, gezond werken en vitaliteit; preventie van ziekteverzuim.
-Spelenderwijs Bewegen en Beweegkriebels; ontwikkelingsgericht bewegen en gezonde leefstijl voor kinderen borgen in het dagritme.

Bel of mail ons gerust, we denken graag met je mee!

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Met schrik vernemen we bij de Inspectie Kinderopvang (GGD Amsterdam) dat sommige eigenaren en pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven de inspectie ...
Lees meer
Beurstip: NOT

Beurstip: NOT

Volgende week vindt van 22 t/m 26 januari de grootste onderwijsbeurs van Nederland weer plaats in de jaarbeurs Utrecht.  De Nationale ...
Lees meer
Bomen klimmen

Bomen klimmen

In het park zie ik een jongen in een lage boom klimmen. Ik schat hem een jaar of 7. De ...
Lees meer
Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal ...
Lees meer

Andere berichten

Introductie van de nanny

Introductie van de nanny

Nanny? ''Wat is een nanny eigenlijk? Is dat het zelfde als  een au pair?'' Die vraag is mij de afgelopen ...
Lees meer
Aan de wandel met de Peuter 2-daagse

Aan de wandel met de Peuter 2-daagse

“Mag ik net als mijn broer Jesse meelopen met de vier daguh?”, vroeg de driejarige Elza aan Tessa, pedagogisch medewerker ...
Lees meer
Stress

Stress

Stress is hot, althans we worden er veel mee geconfronteerd. Te veel stress van werk is een bekend gegeven, maar ...
Lees meer
Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief?

Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief?

Een goede sollicitatie gaat altijd uit van een C.V. én sollicitatiebrief. Je sollicitatiebrief gebruik je om de lezer duidelijk te ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]