Pedagogisch Mentor Els komt met rode vlekken uit een gesprek met de ouders van twee-jarige Tim. Tijdens het mentor gesprek besprak zij met de ouders haar zorgen over de motorische ontwikkeling van Tim. De moeder van Tim werd boos en herkende de zorgen van Els niet. Zij snauwde naar Els en vertelde met luide stem dat het allemaal grote onzin was wat ze vertelde.

Tijdens onze trainingen “Communiceren met ouders” en “Lastige gesprekken” voor pedagogische medewerkers in de kinderopvang krijgen we vaak de vraag hoe om te gaan met de emoties van ouders. Het praten over emoties is voor veel mensen nog niet gemakkelijk. Lastige oudergesprekken gaan vaak gepaard met emoties en spanningen. Bijvoorbeeld wanneer je slecht nieuws moet brengen omdat een kind gebeten is of wanneer je als Pedagogisch Mentor je zorgen uit over de ontwikkeling van het kind.

Omzeilen van gevoelens

Omdat het niet altijd gemakkelijk is met de emoties van een ander om te gaan, vermijden sommige pedagogisch medewerkers het praten over gevoelens en emoties met ouders. Misschien herken je het wel; zodra ouders emoties vertonen verander je van onderwerp, praat je er overheen, zeg je dat het ook weer niet zo heel erg is, ga je je boodschap bagatelliseren, grapjes maken etc. Je kunt je voorstellen dat de ouder zich dan niet gehoord en gekend voelt door jou. Het niet uitspreken en erkennen van de gevoelens van de ouder kan tot miscommunicatie en een slechtere band met de ouders leiden. Het tegenovergestelde kan ook gebeuren dat je in de emotie van de ouder kruipt en je je in de ander verliest.

De vier B’s: Boos, Blij, Bang en Bedroefd

Gevoelens benoemen is een uitdaging. Want is je goed of slecht voelen nou een gevoel? Wanneer je gevoelens concreet kunt benoemen, kun je hier helder over communiceren. Een makkelijk ezelsbruggetje daarbij is dat alle emoties terug te voeren zijn op de 4 B’s.

Per categorie zijn weer nuances te onderscheiden, zoals:
• Boos: kwaad, geïrriteerd, chagrijnig, geprikkeld, pissig, opgefokt etc.
• Blij: vrolijk, gelukkig, bruisend, erkentelijk, jolig, energiek, tevreden etc.
• Bang: angstig, onzeker, zenuwachtig, bezorgd, wanhopig, nerveus, onbehaaglijk etc.
• Bedroefd: verdrietig, teleurgesteld, bedrukt, overstuur, somber, gekwetst etc.

Quasi-gevoelens

Quasi-gevoelens is een term uit de methode Geweldloze communicatie. Quasi-gevoelens lijken in eerste instantie qua taalgebruik een goede gevoelsreflectie naar de ander, maar zijn het niet. “Ik voel me door u aangevallen” of “Ik heb het gevoel dat u boos bent” zijn voorbeelden van quasi-gevoelens. Als je uitgaat van de 4 B’s dan zie je dat het niets zegt over hoe jij je voelt, maar dat het jouw interpretatie van het gedrag van de ander is. Quasi-gevoelens worden door de ander vaak als een verwijt gehoord en leiden daarom vaak tot miscommunicatie.

Gevoelsreflectie

In plaats van te zeggen “Ik voel me door u aangevallen” of “Ik heb het gevoel dat u boos bent” kun je beter een gevoelsreflectie geven. Met een gevoelsreflectie check je of jouw interpretatie van het gevoel van de ander klopt. “Volgens mij bent u hier boos over, klopt dat?” zou een goede gevoelsreflectie naar de moeder van Tim kunnen zijn. Hiermee toon je aan de moeder van Tim dat je oog hebt voor haar gevoelens. Hierdoor voelt deze ouder zich door jou gezien en gehoord.

Geef je gevoelsreflectie oprecht en zonder oordeel of verwijt. In lastige gesprekken met ouders zit hier vaak de oplossing. Wanneer gevoelens op een juiste wijze worden uitgesproken en gehoord is de kans groot dat beide partijen met elkaar goed in gesprek en verbinding blijven.

Incompany communicatie trainingen voor de kinderopvang

Wil je meer leren over effectief communiceren in de kinderopvang? Wij komen graag bij jullie langs op de werkvloer om een incompany workshop of training te verzorgen over communiceren. We maken gebruik van leuke en leerzame werkvormen die aansluiten op de praktijk. Kijk voor meer info op onze website en vraag vrijblijvend informatie bij ons aan.

Boekentips

Sylvia Blankenstijn – Communiceren met Ziel en zakelijkheid – ISBN 9789024401482
Marshall B. Rosenberg – Geweldloze communicatie – ISBN 9789047703617

Geef een reactie op dit artikel

Eileen Kalkman en Miranda Rep

Wij zijn Eileen Kalkman en Miranda Rep van Confriends. Samen met ons team ontwikkelen en verzorgen wij met veel plezier trainingen op de werkvloer in de kinderopvang. Met onze traject aanpak zorgen we met elkaar voor een vitale kinderopvang.

Confriends inspireert en zet medewerkers in beweging! Onze trainingen en workshops zijn praktisch en prikkelend.

Wij verzorgen trainingen en trajecten op het gebied van;
-Effectief communiceren en samenwerken op de werkvloer; zowel met collega's als met ouders.
-Arbo, tiltraining, gezond werken en vitaliteit; preventie van ziekteverzuim.
-Spelenderwijs Bewegen en Beweegkriebels; ontwikkelingsgericht bewegen en gezonde leefstijl voor kinderen borgen in het dagritme.

Bel of mail ons gerust, we denken graag met je mee!

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen warm te maken voor lezen. Kinderen die moeite met taal hebben bijvoorbeeld, waarvoor ...
Lees meer
Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen?

Doe jij het als pedagogisch coach alleen? Dan bedoel ik dus het feit dat je je alleen voelt staan, o.a ...
Lees meer
Druk, druk, druk

Druk, druk, druk

‘Het probleem van zelfsturende teams is dat ze allemaal een andere kant op sturen’ meldde een afdelingsdirecteur vorige week. ‘dat ...
Lees meer
De wereld ontdekken en begrijpen

De wereld ontdekken en begrijpen

Als ouder wil je je kind de beste ontwikkelingskansen geven. Dat je kind gezien wordt en er aandacht voor hem ...
Lees meer

Andere berichten

Klein, klein kleutertje, wat doe je in mijn hof?

Klein, klein kleutertje, wat doe je in mijn hof?

‘Juf! Juf!’ Lachende kindjes verzamelen zich. Ik begin de gezichtjes te herkennen. Een ander kindje komt aangelopen: ‘Juf, plantje? Zo ...
Lees meer
Het sneeuwt! liedje en spelletjes

Het sneeuwt! liedje en spelletjes

Brrrrr, wat zijn het koude dagen geweest! Om nog even in de winter-stemming te blijven, heb ik vandaag een filmpje gemaakt met ...
Lees meer
Actie 'Geef mij maar een boek' van start, gratis lesbrief voor scholen

Actie ‘Geef mij maar een boek’ van start, gratis lesbrief voor scholen

 Vandaag gaat de tweede editie van de landelijke boekhandelsactie 'Geef mij maar een boek' van start. Tijdens de actie is ...
Lees meer
Dé nieuwe uitdaging: werven van medewerkers

Dé nieuwe uitdaging: werven van medewerkers

Hebben we ons de afgelopen jaren helemaal gefocust op het werven van kinderen….. staan we ineens voor een nieuwe uitdaging ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]