Treedt niet binnen, zegt de tekst in koeienletters op de vloer. Ik maak toch dat extra stapje en stuit op dezelfde woorden in het klein. Het mag blijkbaar echt niet. Ik kijk op en zie mijzelf in de opening staan van een twee meter hoge blauwe ronding van glas. Een vrouw in conflict. Het nodigt uit om er middenin te gaan staan en de teksten op de vloer te negeren. Het stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik dat niet mag. Mijn gedachtegang voert een discussie. Hoort die tekst bij het kunstwerk of niet? Vraagt de kunstenaar de kijker om buiten de grens van regels te treden? Volg je de regels en ga je voor veiligheid of treed je buiten je comfortzone en maak je een keuze die haaks staat op de tekst. Doet ie het of doet ie het niet?

Ik loop tot tweemaal om het kunstwerk heen Een lage stem achter mij zegt dat de verleiding groot is… Ik lach en ben het met hem eens en besluit de verleiding te weerstaan. Een beetje dan. Ik steek mijn hoofd enkel in de halve ronding.

Speels en onbezonnen

Kinderen worden ook continu blootgesteld aan allerlei verleidingen om hen heen. Hun innerlijke stem legt hen nog niet altijd de begrenzing op en dat maakt hen speels en soms wat onbezonnen. De volwassenen spelen de rol van bewaker. Wij vertellen wat goed en wat kwaad is. Dat is soms nodig en soms ook niet.

En vooral op dat laatste punt ligt de grens tussen loslaten en kiezen voor veiligheid. In veel gevallen spelen wij op safe. Wij verbieden het kind om de grens over te gaan, terwijl het leermoment misschien wel een stap voorbij die grens ligt. Wij zeggen al snel dat iets niet kan of mag, zonder zelf te weten waar nu werkelijk de grens ligt. Waar ligt het leermoment van het kind?  Wij bepalen dat vanuit het eigen referentiekader. Dat is dan ook de vraag. Is jouw kader het enige kader? Is jouw grens de enige grens?

Laat kinderen hun eigen grenzen ontmoeten

Dit betekent niet dat je geen nee meer kan zeggen tegen een kind. Het vraagt enkel om een wat bewuster keuze maken tussen NIET en waarom ook niet. Laat kinderen hun eigen grenzen ontmoeten. Het leermoment ligt juist daar op de grens. Een kind dat zijn eigen grens kent, weet wat hij/zij kan en ontwikkelt daarmee een eigen innerlijke stem. Het kind kan daardoor later zelf de keuze maken tussen zijn eigen goed en kwaad. Dat is toch wat wij uiteindelijk willen. Kinderen laten uitgroeien tot zelfstandige mensen.

Geef een reactie op dit artikel

Nicole de Beer

Hallo, mijn naam is Nicole de Beer. Als invalkracht, manager en vanuit een eigen bedrijf heb ik mij altijd proberen in te zetten om meer creatieve activiteiten op het programma te krijgen binnen de kinderopvang.
Twee jaar China heeft mij heel duidelijk gemaakt dat het beschikken over een sterk ontwikkeld creatief vermogen van groot belang is. En niet enkel in Azië, mijn huidige woonplaats, maar ook in Nederland. Nederlandse kinderen krijgen steeds meer kant en klaar activiteiten aangeboden en moeten succesvol zijn binnen de aangegeven maatschappelijke kaders. Onze benadering van kinderen belemmert het ontwikkelen van creatief vermogen. En dat is zorgelijk.
Mijn blog gaat dan ook over creativiteit in de breedste zin van het woord. Creativiteit is experimenteren, fouten maken, nadenken over mogelijke processen en ruimte krijgen. Het plezier ervaren om te mogen verkennen en te ontdekken.
Groet Nicole

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Het steunen van goede initiatieven

Het steunen van goede initiatieven

Als ondernemer en eigenaar van de Coole KIDS Box ondersteunen we graag goede initiatieven en we willen jullie ook graag ...
Lees meer
Heel simpel bewegend oefenen met spreken 

Heel simpel bewegend oefenen met spreken 

Ook in de logopedie gebruiken we beweging om de taal en spraak van kinderen te verbeteren. Het gaat dan minder ...
Lees meer
Kleine Koningsspelen | www.confrineds.nl

Kleine Koningsspelen organiseren. Hoe dan? Lees onze inspiratietips.

Bepaal je doel Wat wil je bereiken? Bepaal van te voren een duidelijk doel. Zorg dat dit terugkomt in al ...
Lees meer
Kleine Koningsspelen www.confriends.nl

Kleine Koningspelen! Natuurlijk doen de kinderen van 0 tot 4 jaar mee.

Op vrijdag 12 april 2019 vieren we alweer voor de zevende keer de Koningsspelen, een landelijke sportdag voor scholieren van ...
Lees meer

Andere berichten

VVE buiten, kan dat?

VVE buiten, kan dat?

Wanneer je als kinderdagverblijf een VVE-methode gebruikt, geeft dit veel houvast in de activiteiten en thema’s die aan bod komen ...
Lees meer
Spelenderwijs taal uitlokken bij peuters

Spelenderwijs taal uitlokken bij peuters

Spelenderwijs taal uitlokken bij peuters Als de planken van je materiaalkast beginnen door te buigen staan er misschien gewoon teveel ...
Lees meer
Versterk de creatieve ontwikkeling van kinderen.

Versterk de creatieve ontwikkeling van kinderen.

Met mijn benen in de zon en mijn laptop op schoot ben ik mijn toekomstplannen aan het uitwerken. Twee jaar ...
Lees meer
Activiteiten, spelen met taal

Activiteiten, spelen met taal

Het is fascinerend om te zien hoe mensen kunnen communiceren zonder taal. Afgelopen twee jaar in China en nu in ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]