Als pedagogisch coach staat al in je titel wat jouw focus is van je functie, namelijk de pedagogiek. Je coacht de medewerkers om te groeien op pedagogisch gebied. Hier ligt ook jouw passie en je zet je voor 100% in voor meer pedagogisch kwaliteit. In deze blog geef ik je een tip hoe je jouw eigen tempo afstemt op die van jouw coachee voor meer groei.
Vanaf het begin van het jaar ben jij ambitieus van start gegaan. Je maakt een coachplan, gaat aan de slag met het team en individuele medewerkers. Je coachee stelt pedagogische doelen, ze worden door jouw coaching zo concreet dat er echt de volgende dag aan gewerkt kan worden.
Maar wat te doen als je coachee in de dagelijkse praktijk er niet aan toe komt? In jullie volgend gesprek wordt dit zichtbaar. Voel je de frustratie al opkomen? Hoor je de frustratie van je coachee? Hoor je je eigen gedachtes ratelen? Denk je aan alle tijd en energie die je hebt geïnvesteerd. Vraag jij jezelf af hoe het dan toch zo kan zijn dat er geen groei is?
Ik herken deze worstelingen maar al te goed. Ik ben namelijk iemand die heel enthousiast en ambitieus is, als ik eenmaal een beeld heb ik waar ik naartoe wil, wil ik er het liefst al zijn. Door vallen en opstaan heb ik geleerd om extra alert te zijn op de weg ernaartoe. Ik ben me bewust van mijn eigen snelheid en hoeveel effect dat heeft op een ander. Als ik te snel ga, krijg ik een team niet zomaar mee en voel ik frustratie. Nu gaat er bij mij een belletje rinkelen als ik maar enigszins een vleugje frustratie voel, ik kijk dan direct naar mijn eigen tempo van denken en handelen.
Als je als coach met een team nieuwe inzichten in praktijk wilt brengen, bijvoorbeeld meer rust op de groep creëren door af te spreken dat medewerkers meer op de grond zitten tussen de kinderen. Dan is dat de stip op de horizon, het ideaalbeeld waar je dit team in gaat coachen.
Om dit te bereiken met elkaar zijn er heel veel miniscule stapjes te zetten. Namelijk een stap in mindset; ervan overtuigd zijn dat tussen de kinderen zitten zinvol is. Een stap in loslaten; bijvoorbeeld dat de medewerkers de overige taken op dat moment geen prioriteit geven. Een stap in kansen zien; bijvoorbeeld achteraf het inzicht krijgen dat het beter was geweest als ze eerder op de dag tussen de kinderen waren gaan zitten.
Ik kan nog een tijd zo doorgaan, want er zijn ongelooflijk veel stapjes die eerst gezet moeten worden voordat medewerkers echt met regelmaat tussen de kinderen op de grond gaan zitten.
Als je al deze tussenstapjes mist, door de snelheid, verlies je samen veel energie en kost het proces heel erg veel tijd. Daarnaast heb je ook nog samen teleurstellingen te verwerken omdat de doelen niet gehaald worden en groei uitblijft of heel erg langzaam gaat.
Een goede manier om dit te voorkomen is door de kleine successen te vieren! Groeien en ontwikkelen gebeurt echt niet zomaar. Al helemaal als het even geleden is dat je coachee/team aan de slag is geweest met zelfontwikkeling.
Hoe doe je dit?
Mijn tip is; zoom in op wat er wel gebeurt, al zijn het maar hele kleine momenten, kleine bewustwordingen, gedachtes of opmerkingen. Dat is het begin. Wees je bewust van elk miniscuul stapje, want elk miniscuul stapje brengt je een stukje dichterbij de stip op de horizon.
Hoe meer aandacht daarnaartoe gaat hoe fijner het voor je coachee is om er mee bezig te zijn. Hij/zij wordt zich hierdoor bewust van de kleine succesjes en de stapjes in eigen ontwikkeling. Het geeft energie om hierin verder te groeien. Besteed aandacht aan wat er wel is en onderzoek met elkaar hoe dat uitgebreid kan worden.
Schud je frustratie van je af, als je die ervaart. Als coach ondersteun je het proces van de ander en dit proces gaat namelijk niet sneller dan je coachee kan.
Wil je nog meer tips? 1 juli start er weer een pedagogische coach week, tijdens deze week deel ik tips zodat je een goede start kan maken met al je coachtrajecten. Doe gratis mee en meld je nu aan via de site; forsapedagogiek.com

Over Nathalie Hekking - Camacho & Sanne Bosmans

Wij, Nathalie en Sanne, (ortho)pedagogen bij Forsa inspireren je graag om je pedagogische blik te verruimen. We bloggen met herkenbare situaties en geven ideeën die direct toepasbaar zijn op de werkvloer. Zodat jij vanuit jouw kracht de kinderen de ruimte geeft om te groeien tot autonome personen.

We werken met kinderopvang organisaties samen zodat er een sterk opvoedklimaat ontstaat. We adviseren en inspireren managers en pedagogische medewerkers, door middel van interactieve bijeenkomsten en coaching op de werkvloer. We merken dat het vooral gaat om het creëren van een nieuwe mindset over opvoeding. De pedagogische uitdagen komen vooral om de hoek kijken bij 'lastig' gedrag, juist bij lastig gedrag is het van belang om kinderen autonomie te verlenen en verbinding aan te gaan.

We gunnen alle kinderen dat ze de ruimte krijgen om te groeien tot autonome personen. We geloven dat pedagogiek niets meer of minder is dan een relatie met elkaar aangaan, om kinderen autonomie te verlenen. Wat ons betreft gaat het om samenleven en kinderen te zien als mensen, die het recht hebben om vanuit respect en gelijkwaardigheid behandeld te worden. Hiermee valt het belonen en straffen (ook negeren, geven van consequenties en apart zetten) weg.

In onze blogs willen we je inspireren om je pedagogische blik te verruimen. We geven praktische en prikkelende ideeën, zodat jij dit samen met je collega’s toe kunt passen in de kinderopvang. Heb je vragen, ideeën of wil je het pedagogische klimaat binnen je organisatie versterken? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.

Bekijk mijn website

Gerelateerde berichten