Hoe is het met jouw passie voor jouw werk? De passie voor de kinderen? De passie voor de kinderopvang? Geloof jij in jouw professionaliteit?

De coronatijd brengt uitdagingen en mogelijkheden met zich mee. We worden persoonlijk uitgedaagd. Hoe ga jij om met de regels en de veranderingen? Beweeg jij mee of beweeg jij tegen?

We zijn allemaal anders, gelukkig!

Advertentie

Pedagogisch Medewerker Kinderopvang Pedagogisch Medewerker Kinderopvang -Je werkt met vaste pedagogisch medewerkers op 1 locatie voor kinderdagopvang;
-Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding, ontwikkeling en verzorging van de kinderen;
-Je begeleidt de kinderen zowel in groepsverband als
MEER INFO ALLE VACATURES Tilburg
Enthousiaste pedagogisch medewerker dreumesgroep Enthousiaste pedagogisch medewerker dreumesgroep Dreumesen moeten het allemaal nog leren. Op alle gebieden leg je als pedagogisch medewerker bij hen de basis voor de rest van hun leven. Dat vraagt dus om een betrokken MEER INFO ALLE VACATURES Cyclopenstraat 14, 1363TD Almere Poort Vacature pedagogisch medewerker Vacature pedagogisch medewerker KDV en BSO De Rekeltjes is per direct op zoek naar een enthousiaste en flexibele pedagogisch medewerker.
Als pedagogisch medewerker  begeleid je kinderen van het KDV.
Je zorgt als pedagogisch medewerker voor
MEER INFO ALLE VACATURES Alkmaar

Eén ding dat wij allemaal delen in de kinderopvang is, daar ga ik ieder geval even vanuit, de passie voor de kinderen!

Praktijkvoorbeeld

Jij zit op de grond in het lokaal. De baby kijkt jou vanaf de andere kant van het lokaal aan, hij onderzoekt op zijn buik het speelgoed dat hij in zijn hand heeft. Jij geniet ervan hoe hij het speelgoed leert kennen door te voelen met zijn handen en met zijn mond. Jij benoemt dit aan hem. Hij lacht naar jou en gaat weer verder met zijn onderzoek.

Links van jou zie jij een dreumes alle spullen uit een bak halen. Jij staat op het punt hier wat van te zeggen als jij je bedenkt: wat voor spel is deze dreumes aan het spelen? Jij ziet de dreumes heel bewust kijken naar het speelgoed dat zij uit de bak gooit. Ze volgt het speelgoed en kijkt waar het terecht komt. Het is een bak vol met spullen voor de pop, het zijn verschillende kledingstukken, een potje en nog veel meer anders. Allemaal spullen die verschillen van gewicht. De dreumes ervaart dit verschil want het potje komt op een andere plek terecht dan de kleding stukken. Je ziet haar verbaasd kijken.

Rechts van jou zijn een aantal peuters de tafel aan het dekken, precies zoals voor de lunch. Dan hoor je één van de peuters zeggen: “Komen jullie aan tafel, alles staat klaar om opgegeten te worden”. Je lacht van binnen want dit is precies de zin die jij altijd zegt voor het eten.

In bovenstaand praktijkvoorbeeld komen drie situaties naar voren:
1. De baby die op zijn buik het speelgoed aan het onderzoeken is.
2. De dreumes die het speelgoed uit de bak gooit.
3. De peuters die de tafel aan het dekken zijn.

Drie situaties die vol zitten met leer- en geluksmomenten, zowel voor jou als pedagogisch professional als voor de kinderen. En dat in een praktijkvoorbeeld van 5 minuten. Ik wil jullie hieronder meenemen in deze geluksmomenten.

1. De baby die op zijn buik het speelgoed aan het onderzoeken is

Deze situatie laat heel mooi zien wat voor impact het contact met de baby heeft op zijn leerproces. Deze baby kijkt jou vanaf de andere kant van het lokaal aan, hij zoekt contact met jou. Doordat jij benoemt wat je bij de baby ziet, kan hij verder gaan met zijn ontwikkeling. De baby wordt gezien, de baby leert “Ik ben veilig want ze ziet mij en nu kan ik verder met mijn ontwikkeling, het onderzoeken van het speelgoed”. Wat een geluksmoment door alleen te benoemen wat de baby doet. Hierdoor wordt het kind gezien en hij begrijpt wat hij doet. Hij leert dat hij aan het ontdekken is en daarmee een stapje verder mag. Een simpele actie met veel meerwaarde.

2. De dreumes die speelgoed uit de bak gooit

Een situatie waarbij ik vaak hoor “De dreumes speelt niet, zij gooit alleen maar speelgoed uit de bak”. In bovenstaand praktijkvoorbeeld is te lezen dat dit één groot spel is en de dreumes haar eigen spel heeft gecreëerd. Zelfs een super leerzaam spel, want zij is aan het onderzoeken wat zwaartekracht is, dat verschillende voorwerpen verschillend van gewicht zijn en wat het effect daarvan is. Door op je handen te gaan zitten en eerst te observeren, kun je dit geluksmoment ervaren. Jij ziet wat het kind aan het leren is en kan zo mogelijk wat toevoegen aan het spel. Bijvoorbeeld iets aanreiken wat zwaarder of lichter is, waardoor het kind nog meer kan onderzoeken en leren. Wat een mooi en waardevol geluksmoment!

3. De peuters die de tafel aan het dekken zijn

Peuters die jullie dagelijkse situatie naspelen, is dat herkenbaar? Peuters leren de realiteit verwerken door spel. Dat klinkt heel groot, maar dat gebeurt ook met kleine situaties. Zoals dit tafeldekmoment. De kinderen leren daardoor wat je nodig hebt voor de broodmaaltijd en de materialen die daarbij horen. Ze betrekken daarbij jullie rollen op de groep en kopiëren wat zij gezien hebben. Dit is een geluksmoment dat laat zien wat de kracht van voorbeeldgedrag is. De kinderen doen ons de hele dag na, is het niet op de opvang dan is het wel thuis. Zij spiegelen ons, wat soms ook best confronterend kan zijn, maar wat kunnen wij daar veel van leren en hard om lachen!

De dagen in de kinderopvang zitten vol met geluksmomenten; zie jij ze? Ben jij jou bewust van deze geluksmomenten? Neem jij jouw podium als pedagogisch professional?

Begin april ben ik gestart met mijn podcastserie ‘Geluksmomenten in de kinderopvang’ waarin ik jou om de twee weken meeneem in het geluksmoment van een pedagogisch professional en in geluksmomenten van mijzelf.

Luisteren naar mijn podcasts kan via deze link.

Wil jij jouw geluksmoment met mij en de andere pedagogisch professionals delen? Stuur dan een mail naar info@viisas.nl, dan ga ik graag met jou in gesprek!

BLOGGER

zzp / externe pedagogisch coach bij | 0615135633 | Lianne@viisas.nl | Website | + berichten

Ik ben eigenaar van Viisas // Pedagogisch coaching. Viisas betekent wijs in het Fins, deze Finse wijsheid haal ik graag naar Nederland.

Via Viisas werk ik als externe/zzp pedagogisch coach binnen kleine kinderopvangorganisaties. Viisas biedt jaartrajecten met daarin ieder kwartaal een filmfragment en een werkboek (incl. 0-meting, werkvormen, ontwikkelplan, evaluatie en borging). De jaartrajecten zijn gericht op de onderwerpen 'sociale vaardigheden voor de allerkleinsten' en 'spelenderwijs de dag door'. Naast de jaartrajecten bied ik met Viisas ook videointeractiebegeleiding, coaching on the job, persoonlijke gesprekken, teamcoaching en trainingen/train de trainer voor 'Timemanagement kinderopvang'.

Gerelateerde berichten