Door regelmatig met kinderen te praten, bouw je een goede band met ze op. Dat hoeft niet over privédingen te gaan. Start eens een gesprek met een fantasievraag.

Door samen met kinderen na te denken over fantasierijke gekke vragen krijg je een leuk inkijkje in hun denkwereld. Vragen als ‘Wil ranja vliegen?’ en ‘Moeten honden spelen?’ lijken misschien onzinnig maar zetten ongemerkt aan het denken. Zo leer je niet alleen wat de kinderen denken maar ook hoe de kinderen denken. Bovendien zijn ze zonder dat ze het merken aan het filosoferen, want ze zijn druk aan het redeneren en zoeken naar logische antwoorden. Kortom, onzinvragen zijn leuk en educatief.

Je hoeft deze vragen niet zelf te bedenken. Daar kun je het denk- en doespel Denkdobbelen voor gebruiken. Hiermee kun je onbeperkt vragen stellen door willekeurig hulpwerkwoorden, zelfstandig naamwoorden en werkwoorden te combineren. Een paar voorbeelden.

Advertentie

Pedagogisch Medewerker Kinderopvang Babygroep 24-32 uur per week Pedagogisch Medewerker Kinderopvang Babygroep 24-32 uur per week -Je werkt met vaste pedagogisch medewerkers op 1 locatie voor kinderdagopvang;
-Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding, ontwikkeling en verzorging van de kinderen;
-Je begeleidt de kinderen zowel in groepsverband als
MEER INFO ALLE VACATURES Tilburg
Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 2 t/m 3 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt inleven in MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam Groepshulp BSO ‘t Spiegeltje – Naarden (18,45 uur p/w) Groepshulp BSO 't Spiegeltje - Naarden (18,45 uur p/w) Heb jij affiniteit met kinderen tussen 4 - 7 jaar? Vind je het leuk om onze pedagogisch medewerker op een kleine BSO te ondersteunen? En communiceer je gemakkelijk met grote MEER INFO ALLE VACATURES Naarden

Kunnen regenbogen praten?

‘Nee, want ze hebben geen mond.’
Q Kun je zonder mond niet praten?
‘Met een computer kan het wel.’
‘Dan moet de computer aangesloten zijn op iets met hersenen. Een regenboog heeft geen hersenen.’
Q Wat zou de reden daarvoor zijn?
‘Omdat de regenboog niet leeft. Hij is alleen maar een soort van gebroken lichtstraaleffect.’
Q Kan het tegendeel waar zijn?
‘Ja, misschien bestaan er wel dingen waar de mens nog niets van af weet. Misschien praat alles wel met elkaar, en weten wij dat niet.’
Q Wat zou dat voor gevolgen hebben?
‘Dan zou echt alles wat wij denken te weten instorten. Ik denk dat we dan wel een beetje gek worden. Dat is toch raar als alles anders blijkt te zitten.’

Willen bomen lopen?

‘Nee, want hij heeft geen gevoelens dus dan kun je niks willen.’
‘Precies! Je hebt hersenen nodig om iets te willen.’
Q Dus een boom wil niks? Ook niet groeien?
‘Hij wil wel groeien.’
Q Hoe kan dat nou? Hij had toch geen hersenen.
‘Dat zit in hem, uh, een soort van geprogrammeerd. Dat is de bedoeling.’
Q Is dat ook willen?
‘Misschien.’
Q Kun je een voorbeeld geven van wanneer jij iets wilt?
‘Ik wil graag elke dag voetballen omdat ik dat leuk vind.’
Q Waarom vind je dat leuk?
‘Zo ben ik gewoon.’
Q Hoe komt dat dan?
‘Zo ben ik, uh, een soort van geprogrammeerd.’
Q Net als de boom eigenlijk?

Wil ranja vliegen?

Een meisje pakt haar beker erbij en maakt vliegbewegingen. ‘Misschien vindt hij het wel leuk,’ denkt ze.
‘Hij kan het niet, dus dan vindt hij het ook niet leuk.’

Waarom kan ranja niet vliegen?
‘Hij kan niet vliegen want hij heeft geen vleugels en hij kan ook niet zien waar hij vliegt.’
‘Maar als ik nu in het vliegtuig stap dan gaat mijn ranja vliegen!’
‘Niet hoor.’

Waarom denk jij van niet?
‘Omdat het nat is en het gaat zo naar beneden vallen, net als regen.’

Kan regen vliegen?
‘Nee, het valt gewoon altijd.’
‘Omdat een beker geen tank voor benzine heeft want dan stort hij gelijk neer als je hem loslaat.’
‘Ja, als je benzine hebt dan kan je wel gasgeven maar als je geen benzine hebt dan kan je niet vooruit.’

Maar een vogel heeft toch ook geen tank?’
‘Die heeft vleugels!’
‘Als de dop erop zit dan kan het kapot gaan en als de dop er dan af is, kan ranja op de grond vallen.’
‘Ja, maar hij vliegt niet! Vliegen is meer een soort zweven en ranja valt gewoon.’
‘Vallen gaat vanuit de lucht, zo: plof. En vliegen dan kun je hoog blijven.’
Het meisje met de beker zegt: ‘We kunnen het wel proberen!’ Ze houdt de beker al hoog in de lucht en wil de dop eraf draaien…

Meer toepassingen
Door willekeurig woorden te combineren kun je ook verhalen en toneelstukjes bedenken of yoga-oefeningen maken. Je kunt er zelfs nog oneindig veel meer toepassingen mee bedenken. Je vindt deze op www.denkdobbelen.nl. Op de site vind je ook een leuke video waarin je een groepje kinderen in actie ziet met het spel.

BLOGGER

Website | + berichten

Fabien van der Ham van Filosovaardig wil dat er meer gefilosofeerd wordt met kinderen omdat het een ontzettend leuke manier is om met kinderen in gesprek te gaan. Maar ook omdat het zo goed is voor de taalontwikkeling en de persoonvorming. Filosoferen klinkt moeilijk en vaak wordt gedacht dat het niet geschikt is voor kinderen, maar dat is onzin. Iedereen kan het, zelfs als je pas drie jaar bent! In deze blogs laat Fabien zien hoe je kinderen op een laagdrempelige manier aan het filosoferen krijgt.

Gerelateerde berichten