Een wit spoor is zichtbaar op de stoep, alsof een kind met stoepkrijt een hele lange lijn heeft willen maken. Af en toe is er een korte onderbreking. Ik kijk vooruit om te zien wie het spoor maakt. Ik zie een man met een boodschappenkarretje. Het geluid van een krassend karretje over de stoep dringt nu ook tot mij door. De man heeft het niet gemakkelijk. Het rechterwiel van zijn karretje ontbreekt. Het kost hem aardig wat moeite om de 10 kilo vacuüm verpakte zak rijst en een jerrycan olie van gelijk gewicht voort te trekken. Hij stop weer even. Hij loopt om zijn karretje heen en wil waarschijnlijk het probleem oplossen. Ik houd ook mijn pas in. Ben nieuwsgierig of hij een oplossing ziet voor dit probleem. Ik denk ondertussen op afstand mee.

Hij duwt en trekt de zak wat heen en weer en vervolgt zijn weg. Hij ziet de oplossing niet, die ik denk te zien. Uiteraard weet ik niet of het zal werken, maar het is het proberen waard. De jerrycan hangt aan de zijkant van het karretje aan de zijde waar het wiel ontbreekt. Aan de ander kant zie ik zo’n zelfde haak. Het verplaatsen van de olie gevulde jerrycan zorgt denk ik voor meer balans zodat het gewicht iets meer steunt op het overgebleven wiel. Ik besluit hem te gaan helpen, wanneer hij de weg oversteekt. Te laat.

Creatief denkvermogen

Ik realiseer mij dat dit soort situaties leuke activiteiten zijn voor kinderen. Er is een probleem en hoe kun je deze oplossen of proberen op te lossen tot de beste keuze. Het proces om tot iets te komen, spoort het creatief denkvermogen aan. Je kijkt, denkt, probeert en herhaalt dit tot er iets uitkomt dat functioneert naar tevredenheid of het probleem oplost.

Zo heb ik ooit in het verleden met oudere peuters het probleem van de beer op de kast opgelost. Hoe krijgen wij de beer van de kast? De kinderen stonden allen op de tenen en strekte zich uit. De beer lag te hoog. Een kind zag dat ik langer was, misschien kon ik erbij. Ook mij lukte het niet. Laten wij even gaan zitten en kijken. Konden wij iets vinden op de groep dat langer was dan ik. Al snel kwamen de kinderen op de meest wilde ideeën. Op elkaar staan, op de tafel staan, stapelen van stoelen en dan weer op tafel zetten. Ik heb de stoelen op elkaar gestapeld om te laten zien dat die constructie wel wat wankel was. Ook kwamen wij tot de conclusie dat stoelen op de tafel zetten best gevaarlijk was en de tafel met wielen was ook niet echt veilig.

Een jongetje kwam met het idee om zijn vader te vragen. Die was groot en sterk. De ander bedacht zich dat zijn vader brandweerman was en die hadden een ladder. Klinkt als een plan, maar hoe kregen wij de brandweerauto binnen op de groep? Het was een best lastige opgave. Hoe krijgen wij de beer van de kast?

Probleem oplossen

Dit was het moment dat ik een balletje opgooide. Een ladder? Hadden wij een ladder nodig? Met het groepje oudere peuters zijn wij de groepen afgegaan? Is er hier een ladder? De kinderen kregen te horen dat deze niet op de groep stond, maar de pedagogisch medewerker had wel een ladder in het bergingshok zien staan. En ja hoor, daar stond de ladder. De kinderen waren helemaal door het dolle heen. Het was zo spannend.

Snel naar de groep om te kijken of dit de oplossing was. Je raad het al, het is gelukt. Iedereen wilde met de beer spelen, maar na een paar minuten lag de beer gewoon weer waar die heel vaak lag….in het verdomhoekje.

Wil je een soortgelijke activiteit organiseren, zorg dat de oplossing aanwezig is? En voer het ook uit. Niets is zo frustrerend voor jonge kinderen om hard te werken aan een oplossing en deze wordt niet ingelost.

Geef een reactie op dit artikel

Nicole de Beer

Hallo, mijn naam is Nicole de Beer. Als invalkracht, manager en vanuit een eigen bedrijf heb ik mij altijd proberen in te zetten om meer creatieve activiteiten op het programma te krijgen binnen de kinderopvang.
Twee jaar China heeft mij heel duidelijk gemaakt dat het beschikken over een sterk ontwikkeld creatief vermogen van groot belang is. En niet enkel in Azië, mijn huidige woonplaats, maar ook in Nederland. Nederlandse kinderen krijgen steeds meer kant en klaar activiteiten aangeboden en moeten succesvol zijn binnen de aangegeven maatschappelijke kaders. Onze benadering van kinderen belemmert het ontwikkelen van creatief vermogen. En dat is zorgelijk.
Mijn blog gaat dan ook over creativiteit in de breedste zin van het woord. Creativiteit is experimenteren, fouten maken, nadenken over mogelijke processen en ruimte krijgen. Het plezier ervaren om te mogen verkennen en te ontdekken.
Groet Nicole

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Mijn grote reis om de wereld DINOSAURUS

Mijn grote reis om de wereld DINOSAURUS

Heb jij een kleintje dat van dino's houdt? Of heb je een peuter die minutenlang naar plaatjes kan kijken? Dan ...
Lees meer
Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Draadloze oortjes en verrekijkers, het creatief proces

Sinds een maand ben ik weer in Nederland. Afgelopen tijd heb ik grappige en ook ontroerende voorbeelden gezien van creatief ...
Lees meer
Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Vandaag geen recensie over een boek, maar iets anders… Werk jij ook met groepen? Waarbij de communicatie misschien niet altijd ...
Lees meer
'Moet je zien!' prikkelt de fantasie!

‘Moet je zien!’ prikkelt de fantasie!

Moet je zien! Ik weet zeker dat jullie net als ik weten wat een tomeloze fantasie onze peuters hebben! Heerlijk ...
Lees meer

Andere berichten

Gaat de Kinderopvang een nieuwe crisis tegemoet?

Gaat de Kinderopvang een nieuwe crisis tegemoet?

Binnenkort behandelt de Eerste Kamer de wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK). Dit is een belangrijke nieuwe wet die grote ...
Lees meer
Een prijsverhoging van de kinderopvang, gaat u daar (n)iets van voelen?

Een prijsverhoging van de kinderopvang, gaat u daar (n)iets van voelen?

Het is de – wederom enigszins negatieve – berichtgeving van onder meer BOINK (belangenorganisatie kinderopvang) die mij heeft doen besluiten ...
Lees meer
Slaapproblemen...

Slaapproblemen…

Mijn zoon sliep met 10 weken door. Precies toen ik zelf weer moest beginnen met werken. Fantastisch. En tot op ...
Lees meer
Hoe onderscheid je je in de kinderopvang?

Hoe onderscheid je je in de kinderopvang?

Hoe onderscheid je je in de kinderopvang? Ik denk dat bijna iedereen de crisis in de kinderopvang nog goed in ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]