Een wit spoor is zichtbaar op de stoep, alsof een kind met stoepkrijt een hele lange lijn heeft willen maken. Af en toe is er een korte onderbreking. Ik kijk vooruit om te zien wie het spoor maakt. Ik zie een man met een boodschappenkarretje. Het geluid van een krassend karretje over de stoep dringt nu ook tot mij door. De man heeft het niet gemakkelijk. Het rechterwiel van zijn karretje ontbreekt. Het kost hem aardig wat moeite om de 10 kilo vacuüm verpakte zak rijst en een jerrycan olie van gelijk gewicht voort te trekken. Hij stop weer even. Hij loopt om zijn karretje heen en wil waarschijnlijk het probleem oplossen. Ik houd ook mijn pas in. Ben nieuwsgierig of hij een oplossing ziet voor dit probleem. Ik denk ondertussen op afstand mee.
Hij duwt en trekt de zak wat heen en weer en vervolgt zijn weg. Hij ziet de oplossing niet, die ik denk te zien. Uiteraard weet ik niet of het zal werken, maar het is het proberen waard. De jerrycan hangt aan de zijkant van het karretje aan de zijde waar het wiel ontbreekt. Aan de ander kant zie ik zo’n zelfde haak. Het verplaatsen van de olie gevulde jerrycan zorgt denk ik voor meer balans zodat het gewicht iets meer steunt op het overgebleven wiel. Ik besluit hem te gaan helpen, wanneer hij de weg oversteekt. Te laat.

Creatief denkvermogen

Ik realiseer mij dat dit soort situaties leuke activiteiten zijn voor kinderen. Er is een probleem en hoe kun je dit oplossen. Het proces om tot iets te komen, spoort het creatief denkvermogen aan. Je kijkt, denkt, probeert en herhaalt dit tot er iets uitkomt dat functioneert naar tevredenheid of het probleem oplost.

Advertentie

Groepshulp BSO ‘t Spiegeltje – Naarden (18,45 uur p/w) Groepshulp BSO 't Spiegeltje - Naarden (18,45 uur p/w) Heb jij affiniteit met kinderen tussen 4 - 7 jaar? Vind je het leuk om onze pedagogisch medewerker op een kleine BSO te ondersteunen? En communiceer je gemakkelijk met grote MEER INFO ALLE VACATURES Naarden Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Pedagogisch Medewerkster Peutergroep 2-3 jaar Als pedagogisch medewerker dien je de kinderen in een leeftijdscategorie van 2 t/m 3 jaar te begeleiden. Van belang is dat je van kinderen houdt en je kunt inleven in MEER INFO ALLE VACATURES Amsterdam Pedagogisch Medewerker Kinderopvang Babygroep 24-32 uur per week Pedagogisch Medewerker Kinderopvang Babygroep 24-32 uur per week -Je werkt met vaste pedagogisch medewerkers op 1 locatie voor kinderdagopvang;
-Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding, ontwikkeling en verzorging van de kinderen;
-Je begeleidt de kinderen zowel in groepsverband als
MEER INFO ALLE VACATURES Tilburg

Zo heb ik ooit in het verleden met oudere peuters het probleem van de beer op de kast opgelost. Hoe krijgen wij de beer van de kast? De kinderen stonden allemaal op hun tenen en strekten zich uit. De beer lag te hoog. Een kind zag dat ik langer was -misschien kon ik erbij. Ook mij lukte het niet. We gingen even rustig zitten en rondkijken. Konden wij iets vinden op de groep dat langer was dan ik? Al snel kwamen de kinderen op de meest wilde ideeën. Op elkaar staan, op de tafel staan, stapelen van stoelen en dan weer op tafel zetten. Ik heb de stoelen op elkaar gestapeld om te laten zien dat die constructie wel wat wankel was. Ook kwamen wij tot de conclusie dat stoelen op de tafel zetten best gevaarlijk was en de tafel met wielen was ook niet echt veilig.

Een jongetje kwam met het idee om zijn vader te vragen. Die was groot en sterk. De ander bedacht zich dat zijn vader brandweerman was en die hadden een ladder. Klinkt als een plan, maar hoe kregen wij de brandweerauto binnen op de groep? Het was een best lastige opgave. Hoe krijgen wij de beer van de kast?

Probleem oplossen

Dit was het moment dat ik een balletje opgooide. Een ladder? Hadden wij een ladder nodig? Met het groepje oudere peuters gingen we langs de groepen? Is er hier een ladder? De kinderen kregen te horen dat deze niet op de groep stond, maar een pedagogisch medewerker had wel een ladder in het berghok zien staan. En ja hoor, daar stond de ladder. De kinderen waren helemaal door het dolle heen. Het was zo spannend.

Snel naar de groep om te kijken of dit de oplossing was. Je raadt het al, het is gelukt. Iedereen wilde met de beer spelen, maar na een paar minuten lag de beer gewoon weer waar die heel vaak lag…. in het verdomhoekje.

Wil je een soortgelijke activiteit organiseren, zorg dan er een oplossing aanwezig is. En voer het ook uit, anders is het zo frustrerend voor de kinderen. Veel plezier!

BLOGGER

+ berichten

Hallo, mijn naam is Nicole de Beer. Als invalkracht, manager en vanuit een eigen bedrijf heb ik mij altijd proberen in te zetten om meer creatieve activiteiten op het programma te krijgen binnen de kinderopvang.
Twee jaar China heeft mij heel duidelijk gemaakt dat het beschikken over een sterk ontwikkeld creatief vermogen van groot belang is. En niet enkel in Azië, mijn huidige woonplaats, maar ook in Nederland. Nederlandse kinderen krijgen steeds meer kant en klaar activiteiten aangeboden en moeten succesvol zijn binnen de aangegeven maatschappelijke kaders. Onze benadering van kinderen belemmert het ontwikkelen van creatief vermogen. En dat is zorgelijk.
Mijn blog gaat dan ook over creativiteit in de breedste zin van het woord. Creativiteit is experimenteren, fouten maken, nadenken over mogelijke processen en ruimte krijgen. Het plezier ervaren om te mogen verkennen en te ontdekken.
Groet Nicole

Gerelateerde berichten