Deze maand vierden de pedagogisch medewerkers van de gloednieuwe Proeftuin in Zwolle een feestje! Ruim drie jaar geleden werd deze droom geboren en daarna met heel veel enthousiastelingen uitgewerkt tot wat er nu is gerealiseerd. Een prachtplek waar veel wordt buitengespeeld en waar de pedagogen oog hebben voor de brede veelzijdige ontwikkeling van jonge kinderen. Het muziekwandbord in de grote tuin illustreert deze gedachte.

Een paar enthousiaste ouders maakten het muziekwandbord naar aanleiding van een idee van mij (vanuit Kommee). We gebruikten er een grote lijst voor, spanden er gaas in en ondertussen ‘kringloopshopte’ ik alle materialen bij elkaar. Bij de keuze van de materialen in de kringloop vond ik het belangrijk om het volgende goed voor de bril te hebben:

  • het moeten zoveel mogelijk verschillende materialen zijn zoals hout, plastic (hol en dicht), ijzer enz.
  • we houden de kleuren van het moodboard van De Proeftuin aan

Verder hadden we alleen nog een paar handige handen en tyraps nodig, en wat gereedschap.

Advertentie

Oops...
No slides found, please add at least one Slide Template to the choosen language.

Dit is het geworden:

Foto: Corien Kelder

Tijdens de opening De Proeftuin maakten de kinderen er prachtige muziek door er met pollepels, en plastic en ijzeren keukenmateriaal op te tikken. Kinderen houden hiervan. Ze zingen er spontaan een liedje bij en variëren met de verschillende materialen.

Muzikale, lichamelijke en cognitieve ontwikkeling

Het muziekwandbord is een fijne, nieuwe buitenspeel-/muziekimpuls is, maar het is daarnaast ook heel goed voor de brede ontwikkeling van de kinderen. De ooghandcoordinatie krijgt een boost, en ze bewegen mee met hun hele lijf (balans). Ze tikken een bepaald aantal keren op de voorwerpen en de geluiden zijn hard/zacht, lang/kort (voorbereidend rekenen). En het stimuleert natuurlijk ook de muzikale ontwikkeling.

Auditieve discriminatie

En door soms hele kleine verschillen in geluiden en klanken op te merken wordt de basis gelegd om later, wanneer kinderen leren lezen, de D van de B te onderscheiden. Als pedagogisch medewerker kun je de kinderen vragen stellen, waarmee je ze stimuleert die kleine verschillen op te merken, of het soms even voordoen.

Dit muziekwandbord helpt dus ook om verschillen in geluiden te ontdekken en te herkennen. De auditieve discriminatie wordt concreet zichtbaar in deze activiteit.

Ik zou zeggen: gauw maken, zo’n ding!

BLOGGER

Website | + berichten

Marja van Delden werkte 30 jaar in het onderwijs. Ze heeft in deze jaren veel ervaring opgedaan hoe je kinderen kunt begeleiden die ‘buiten spel’ staan. Door een actieve houding als pedagogisch professional en door aan te sluiten op behoeften en interesses, kun je ervoor zorgen dat elk kind diep en rijk kan buitenspelen waardoor het zich veelzijdig kan ontwikkelen. Sinds 2010 is ze initiatiefnemer en mede-eigenaar van Kommee. Ze schrijft en geeft presentaties, trainingen en workshops over Rijk Buitenspelen.

Gerelateerde berichten