Zoals je misschien al weet werk ik als Leraar Engels in China. Harstikke leuk, maar het gaat nog weleens mis in de communicatie. Zo ook afgelopen week.  Ik had een proefles met een 10 jarig meisje. Tenminste dat was mij verteld. Ik was dan ook lichtelijk verrast toen er een driejarige peuter aan vaders hand mijn klaslokaal binnenkwam lopen. Je wil natuurlijk niet aan de ouder laten blijken dat je volledig onvoorbereid bent, dus ik deed alsof het geheel volgens plan liep.

Gelukkig heb ik veel ervaring met deze leeftijd, dus ik pakte wat nieuwe materialen uit de kast en ging aan de slag. De kleine man had totaal geen interesse in mijn aanbod. Hij schoof de blokken van tafel, de kleurkrijtjes gingen weer keurig terug in de verpakking en de vingerpoppetjes verstopte hij onder de bank. Ook een leuk liedje kon hem niet bekoren. Demonstratief deed hij zijn handen voor zijn ogen. Het was duidelijk. Hij wilde hier niet zijn.

De ontdekking

Over op plan B.  Ik pakte de kleefbal en wat plaatjes van dieren. Wellicht kon hem dat boeien. Meestal zijn de jonge kinderen gefascineerd door de kleefbal. Deze blijft plakken aan het bord. Ik kan ondertussen het woord bal herhalen en tot drie tellen voordat er gegooid word. Het levert altijd veel plezier op en in 50 procent van de gevallen telt het jonge kind aan het eind van de proefles aardig mee. Ter voorbereiding aan het spel pakte ik wat dierenkaarten, die ik met magneten op het bord bevestigden. De kleefbal liet hij direct uit zijn handen vallen. De magneten hadden zijn volledige aandacht. De ronde magische knoppen gingen op het bord, om het er vervolgens weer vanaf te halen. Dit herhaalde zich. Hij pakte ook de anderen van het bord. Hij probeerde deze aan elkaar te koppelen, maar dat lukte niet altijd. Ondertussen lagen mijn afbeeldingen op de grond, maar het spel met de magneten ging verder.

Een wereld vol techniek

Het maakte mij niets uit. De magneten hadden diverse kleuren en dat werd het thema. Ik nodigde de peuter uit om aan tafel te komen zitten met alle magneten die ik in mijn lokaal had. De wereld van techniek ging voor hem open. Hij probeerde de krachtwerking van de magneten. Waarom lukte het de ene keer wel en de andere keer niet? En wat voelde hij toch? Ik moest het maar even proberen. Uiteraard kreeg ik twee gelijke polen ook niet tegen elkaar. Zijn vader werd er bij gehaald. Hij was sterk, dus dan zou het moeten lukken. Helaas weer geen resultaat. Hij liep weer terug naar het tafeltje en probeerde een volgende.

Wat gebeurt er nu?

Toen werd er een nieuwe ontdekking gedaan. Wanneer je een magneet op tafel legt en een magneet met een gelijke pool er vlakbij houdt, schuift de liggende magneet weg. Verbaasd keek hij mij aan. Wat gebeurde er? Hij begreep er weinig van, maar het was een leuk spel, waarbij wij samen veel hebben gelachen. Er werd hevig geëxperimenteerd. Wanneer je twee tegenpolen aan elkaar bevestigd, ontstaat er een wiel, dat met behulp van een gelijke pool, over de tafel rolt. Veel sneller dan een liggende magneet. Het woord fast werd herhaalt door hem. As, as, as, riep hij enthousiast bij de rollende magneten. Zijn vocabulaire bereidde zich uit. Mijn Wow, werd zijn Wow.  Zijn vader zat ondertussen te glimmen op de bank.

Vanaf volgende week is hij mijn nieuwe studentje. Ik ben de school aan het afstruinen voor materialen, die beroep doen op zijn technische fascinatie. Ik heb al hengeltjes gemaakt om kleine kaartjes te gaan vissen en de knijpers zijn gekocht. Ik heb er zin in.

Geef een reactie op dit artikel

Nicole de Beer

Hallo, mijn naam is Nicole de Beer. Als invalkracht, manager en vanuit een eigen bedrijf heb ik mij altijd proberen in te zetten om meer creatieve activiteiten op het programma te krijgen binnen de kinderopvang.
Twee jaar China heeft mij heel duidelijk gemaakt dat het beschikken over een sterk ontwikkeld creatief vermogen van groot belang is. En niet enkel in Azië, mijn huidige woonplaats, maar ook in Nederland. Nederlandse kinderen krijgen steeds meer kant en klaar activiteiten aangeboden en moeten succesvol zijn binnen de aangegeven maatschappelijke kaders. Onze benadering van kinderen belemmert het ontwikkelen van creatief vermogen. En dat is zorgelijk.
Mijn blog gaat dan ook over creativiteit in de breedste zin van het woord. Creativiteit is experimenteren, fouten maken, nadenken over mogelijke processen en ruimte krijgen. Het plezier ervaren om te mogen verkennen en te ontdekken.
Groet Nicole

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

En dan schrik je van je eigen gedachte.....

En dan schrik je van je eigen gedachte…..

Het is mooi weer en de terrassen zitten behoorlijk vol. Ik was blijkbaar niet de enige die een strandwandeling had ...
Lees meer
Ouderwets buitenspelen vandaag: tikkertje

Ouderwets buitenspelen vandaag: tikkertje

Met de BSO-kinderen zijn we in een boomgaard aan het spelen. Tijdens het limonade drinken horen we een bijzonder geluid ...
Lees meer
Plan(t)tijd

Plan(t)tijd

Tja, ik kan het niet ontkennen. Ik snap het en ik begrijp het. Als ik zelf binnen bij de kachel ...
Lees meer
IJs en ijskoud

IJs en ijskoud

Op het moment dat ik dit blog schrijf is het koud. Nou ja, koud... Het vriest een beetje en het ...
Lees meer

Andere berichten

Het spel van baby’s stimuleren, hoe doe je dat?

Het spel van baby’s stimuleren, hoe doe je dat?

Communiceren met babies is wezenlijk anders dan communiceren met oudere kinderen. Als organisatie moet je je hiervan bewust zijn. Gelukkig ...
Lees meer
Dinsdag grabbeldag

Dinsdag grabbeldag

Sinds een paar weken krijg ik iedere dinsdag dezelfde vraag; ‘mogen we vandaag grabbelen?’. Wie er nu denkt aan cadeautjes of andere ...
Lees meer
Hoera, ik ben linkshandig!

Hoera, ik ben linkshandig!

Je hoort het nog wel eens; ‘Ik heb 2 linkerhanden’. Of ‘hij liet Sam vandaag echt links liggen’. Uit dat ...
Lees meer
De vernietigende kracht van feedback

De vernietigende kracht van feedback

Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]