Wist je dat één van de belangrijkste voorspellers voor klanttevredenheid de werkbeleving van medewerkers is? Benut de talenten en interesses van medewerkers om je aanbod te verrijken. Als je doet wat je leuk vindt of je blinkt ergens in uit, dan straal je dit immers ook uit. Weet je de kracht van een medewerker goed in te zetten, dan straalt het enthousiasme en de positiviteit van de medewerker ook uit naar de klant. Duik dus in de interesses van je medewerkers en luister wat ze je te bieden hebben! Dit kan van toegevoegde waarde zijn voor jouw organisatie.

‘Ik wil werken met kinderen’

‘Ik wil met kinderen werken’ of ‘Ik wil een baan waarin ik iets met kinderen doe’; in het verleden een veelgehoord antwoord op de vraag waarom iemand in de kinderopvang of het onderwijs werkt. Dat de drijfveer van menig medewerker dieper ligt, blijkt uit onze onderzoeken1. Hoe we dat meten? Wellicht heb je weleens gehoord van de ‘gouden cirkel van Sinek’?

Een korte uitleg: Sinek stelt dat je op verschillende niveaus verbonden kan zijn bij de organisatie waarvoor je werkt. De what (je voelt je verbonden met het product of het werk dat je doet), de how (je voelt je verbonden met de manier waarop gewerkt wordt) en de why (je verbindt je aan het hart en de idealen van het bedrijf). De ‘why’ is in dit geval een grote voorspeller van de  bevlogenheid en positieve werkbeleving van een werknemer.

Goed nieuws! Medewerkers in de kinderopvang die deelnamen aan een medewerker tevredenheidsonderzoek, verbinden zich niet alleen aan de what. Een deel van de respondenten reageert positief op de vraag of de waarden van de organisatie passen bij hun persoonlijke waarden. Sommige respondenten gaan nog een stapje verder dan dat en laten weten dat de idealen van de organisaties aansluiten bij hun persoonlijke idealen. Dat betekent dus dat ze ook nadenken over de vraag waarom ze graag met kinderen werken en hoe ze dat werk het liefst invullen.

Ik ben er goed in en ik vind het leuk

Welke factoren zijn dan de beste voorspellers voor een positieve werkbeleving? Als we de 500 gevraagde werknemers mogen geloven is het merendeel trots op hun werk, enthousiast en hebben ze zin om naar hun werk te gaan. Tevens geeft het werk ze energie. Ook de inhoud van het werk is belangrijk. Het gros geeft aan dat het belangrijk is om voldoende afwisseling van werkzaamheden te hebben en dat de taken uitdaging moeten bieden. En belangrijk voor het merendeel van de van de ondervraagden: het werk moet passen bij hetgeen ze leuk vinden en waar ze goed in zijn.

Is dan alles rozengeur en maneschijn? Nee, ook in de kinderopvang zijn er nog ontwikkelpunten te noemen. Op de thema’s sociale veiligheid en persoonlijke ontwikkeling valt zeker nog winst te halen. Iets wat direct opvalt is dat het lastig blijkt om klachten of fouten te bespreken. Daarnaast wordt regelmatig aangeven dat het doorgroeien binnen de organisatie een heikel punt is.

Leiding geven in de kinderopvang: Met één been op de groep en één been op kantoor

Bij  kinderopvangorganisaties waarvoor we onderzoek uitvoerden blijkt de leidinggevende onder een vergrootglas te liggen. In veel gevallen zien we dat een leidinggevende een dubbele pet op heeft (die van de groep/locatie en die van het hoofdkantoor), of is doorgegroeid binnen de organisatie in een leidinggevende functie. Dit leidt bij de medewerker tot verwarring.

Enerzijds zorgt dit ervoor dat de leidinggevende gewaardeerd wordt om de manier waarop ze de medewerker steunt en er daarmee voor zorgt dat enthousiasme wordt aangewakkerd. Tevens lijken de meeste leidinggevenden goed op de hoogte van wat er op de groep speelt. Dit heeft als gevolg dat de leidinggevende anderzijds niet altijd de rol van manager aanneemt en dus niet optreedt als goede coach of duidelijk communiceert over doelen, verwachtingen en resultaten.

Je kunt er goed in worden en het leuk gaan vinden

Gaan we terug naar het begin van deze blog, dan kun je jezelf dus afvragen: zijn die managementtaken dan de taken waar de leidinggevende goed in is en leuk vindt? Hierbij is een onderzoek een mooi handvat om dit eens bespreekbaar te maken binnen een team. En natuurlijk is alles te leren. Hierbij is het bewustwordingsproces voor de leidinggevende van groot belang.

Kijkend naar de onderzoeksresultaten kun je goede handvatten bieden. Simpele tips: Ga goed om met de tijd die je hebt en geef medewerkers het gevoel dat je het niet te druk hebt en écht tijd voor ze kan maken. Communiceer helder over de verwachtingen van de organisatie en laat daarnaast zien dat de inbreng en ideeën van medewerkers op prijs worden gesteld. Blijf vooral ook kijken naar wat iemand nodig heeft en wanneer je coacht (en heel belangrijk!) wanneer ook niet! Meer tips?

En, de belangrijkste tip: durf te doen wat je raakt. Daag je medewerkers uit dit ook te doen. Dan vervult op den duur iedereen de rol die bij hem past.

1 Resultaten uit medewerker tevredenheid onderzoek bij 8 organisaties en 500 medewerkers in 2016

Geef een reactie op dit artikel

Jeltje Meijvogel

Ik ben Jeltje, 32 jaar en werkzaam bij onderzoeksbureau tevreden.nl. Binnen deze organisatie ben ik de specialist voor de kinderopvang en gastouderopvang. Ik adviseer welk klant- of medewerkerstevredenheidsonderzoek het best past bij een organisatie. Klanten begeleid ik bij het onderzoek en het interpreteren van de resultaten. Daarnaast geef ik workshops over belang van customer excellence. Met partners ontwikkel ik workshops die op basis van onderzoeksresultaten van klanten relevant lijken voor de branche (denk hierbij aan online marketing en leiding geven)

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

In je coaching en je coachplan zou je het liefste willen dat je uitgaat van de vraag van de pm’er ...
Lees meer
De vernietigende kracht van feedback

De vernietigende kracht van feedback

Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja ...
Lees meer
Buslijn 158 in het jaar 1989

Buslijn 158 in het jaar 1989

De volleybal in mijn hand, alle blikken op mij gericht. Dit wordt alweer mijn derde, dus laatste, service. Vol concentratie ...
Lees meer
Vingerwijzen binnen de kinderopvang

Vingerwijzen binnen de kinderopvang

Ingrid was een ervaren kracht bij de kinderopvang. Ze was iemand die een leuke sfeer bracht en kinderen op een ...
Lees meer

Andere berichten

Verbinding: oplossing voor onrustige slaapkamers

Verbinding: oplossing voor onrustige slaapkamers

Iedere PM’er kent het wel; de onrustige slaapkamers, waarin de kinderen aan het keten zijn of flink huilen. Je gunt ...
Lees meer
Kosteloos materiaal is waardevol. 5x inspiratie.

Kosteloos materiaal is waardevol. 5x inspiratie.

Tijdens mijn reizen ben ik altijd gefascineerd hoe objecten en materialen een nieuwe functie krijgen. In tropische landen zie je ...
Lees meer
Gebaren gebruiken bij de communicatie met je kind.

Gebaren gebruiken bij de communicatie met je kind.

Door baby- en kindergebaren te gebruiken, kan je kind gemakkelijker duidelijk maken wat hij/zij bedoeld, waardoor er minder frustratie kan ...
Lees meer
Het geheim achter vieze kleren

Het geheim achter vieze kleren

Mogen kinderen vies worden? Het blijft een lastig onderdeel waar vele ouders en pedagogisch medewerkers tegen aan lopen. De kinderen ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]