‘Waaaaat? SM? Die Daisy is gek geworden!’ Maar ik heb wel je aandacht, niet? Laat SM nou de afkorting zijn van Social Media:) Maar je vindt er wel iets van. Misschien vind je het een belachelijke titel, misschien verscheen er wel een glimlach op je mond. Misschien was je in verwarring. Hoe dan ook: je vindt het interessant anders lees je dit nu niet. Het triggert. Het roept iets op. Het boeit. En dát is precies waar het om gaat op social media: BOEIEN!

Ff gezellig kletsen op social media

Afgelopen 15 juni gaf ik twee masterclasses over social media tijdens de kinderopvang inspiratiedag. Boeiende dag trouwens! Was je er niet bij…volgend jaar moet je zeker komen! Maar goed, ik dwaal af. Ik begeleid veel kinderopvangorganisaties bij de opzet en implementatie van social media. Het is namelijk niet ff een ‘dingetje dat je erbij doet.’ We plaatsen wat leuke foto’s van activiteiten, zetten er een tekstje bij en hoppa! En dat is precies wat de meeste organisaties doen. Best leuk, maar vaak zonde van de tijd. Grote kans dat slechts een paar procent van je ouders het daadwerkelijk leest en nog minder die erop reageren. Want om te boeien moet je de interactie aangaan. Dát is de kracht van SM! (daar had ik je weer even, he?) Allemaal leuk en aardig Daisy, maar hóe doe je dat dan?

Tromgeroffel…komen ze: de tips voor social media in de kinderopvang!

  • De snelste weg naar interactie is EMOTIE. Plaat foto’s en video’s die een ‘ooooh’ en ‘ahhhhh’ gevoel oproepen
  • Video’s!!!! Ja dames (en enkele heer), video domineert alle sociale media. YouTube is tegenwoordig de 2e zoekmachine. Plaats je een video op Facebook? Dan geen YouTube link maar het bestand zelf uploaden. Facebook en YouTube zijn concurrenten namelijk. Jij stuurt de kinderen toch ook niet naar je concurrent:)
  • Plaats altijd meerdere foto’s (Facebook), terwijl bij Instagram 1 echt goede foto wel kan werken
  • Liever geen collages. Het is helemaal niet erg als je het wel doet, maar vanuit mobiel (en dat is je uitgangspunt) moet je dan continu vergroten
  • Hoe ziet jouw Facebook omslag er uit op mobiel? Check!
  • Start met bloggen (maakt je organisatie persoonlijk, is goed voor je zoekmachine optimalisatie)
  • Stel vragen vanuit serieuze interesse (altijd voorzien van foto). Heb jij weleens aan ouders gevraagd wat ze op jouw social media wensen te zien?
  • Is de content (dus wat jij zegt en laat zien) écht interessant? Stop zenden. Interactie!
  • Twitter en Facebook zijn niet hetzelfde. Instagram ook niet trouwens. Dus niet dezelfde berichten plaatsen.
  • Werk met rubrieken: bijvoorbeeld ‘Uitspraak van de week’ ‘Woensdag Wijsheid’, Tip van de dag
  • Maak het pm’ers gemakkelijk om foto’s/filmpjes te sturen
  • Bedenk een onderschrift bij een foto
  • Bedenk een stelling en vraag te reageren met een ja of nee (of vraag welke emoticon hier bij past)
  • Geef kinderen een duidelijk platform/ vloggen (Enzo knol: eat your heart out!)
  • Droge’ content voor conversie ‘s ochtends (bijvoorbeeld aankondiging voor een open dag). ’s Middags zit ons brein al zo vol met alle prikkels, houd het dan simpel: lief, grappig, emotioneel etc, maar niet te serieus. We trekken dat niet meer:)
  • Zelf expressie! Laat je volgers bijvoorbeeld iets insturen waar ze trots op zijn. Men ‘praat’ daar graag over
  • Geen lange lappen tekstOnze aandachtsspanne is nog korter dan die van een goudvis: 8 seconden namelijk
  • Foto/film is leading. Tekst is altijd ter ondersteuning
  • Maak het persoonlijk, filmpjes van medewerkers: Wie ben je? Wat doe je? Bijvoorbeeld foto/filmpje van de werkplek. Is het niet leuk om de persoon die bijvoorbeeld Facebook beheert, voor te stellen?
  • Prijsvragen/acties (echt waar, vrouwen/moeders doen alles voor een prijsje:)
  • Liever 1 platform 100% en goed doen, dan verschillende naast elkaar met weinig opbrengst
  • Geef tips. Jullie zijn de professionals!
  • Branche informatie (maar dan wel in heldere taal. Geen vakjargon)
  • Reageer het liefst altijd en persoonlijk en sluit af met je eigen naam (reageer ook op recensies) maar word geen slaaf van social media
  • Promoot ook je andere kanalen: crosspromotie
  • Plaats alle social media iconen in je topnavigatie en footer van je website
  • Enmeten = weten! (wanneer plaatsen? Welke berichten scoren?)

Twitter je nog? Prima en dat kan zeker interessant zijn om een ‘buzz’ te creëren met/bij bijvoorbeeld samenwerkingspartners, maar let wel: Twitter sterft uit en Instagram is enorm booming! Ook onder onze doelgroep, de ouders. Iets om over na te denken!

Het is best nog wel een waslijst he? Hoe dan ook: social media moet (zeker bij (middel)grote organisaties) onderdeel zijn van je online marketing strategie. Net zoals je website. En online advertentie campagnes. Wat wil je dat het gaat doen? Wat moet het opleveren? Plaatsen om het plaatsen is er echt niet meer bij. Meten = weten!

En ja, social media goed inzetten kost tijd. Zo simpel is het. En weet je wat het mooie is? Als jij dat heel goed doet, betaalt het zich gewoon terug. Hoe? Door de nieuwe klanten die jij daardoor werft én de huidige klanten die jij behoudt. Nouja, daar is natuurlijk wel iets meer voor nodig (wat dacht je van geweldige pm’ers?), maar je bent wel een belangrijke schakel in het grote geheel!

Wil je niets missen over marketing voor de kinderopvang? Abonneer je dan op mijn online magazine via www.aktieatelier.nl Blijf je altijd op de hoogte en hoef je het zelf niet meer uit te zoeken. Scheelt je weer tijd. Tijd die jij mooi kunt besteden aan social media!

Veel succes!

Hartelijke groet, Daisy

 

 

Geef een reactie op dit artikel

Daisy Kuipers

Eigenaar van Het Aktie Atelier: marketing, communicatie en interim-management 100% gericht op kinderopvang. En dat al sinds 17 jaar! Wat ik doe? Veel! En snel gericht op resultaat. De naam is niet voor niets gekozen tenslotte! Denk aan: mystery shopping, websites, (web)teksten, trainingen en workshops, social media, grafische vormgeving, interim-management. Oja, de kinderopvang is enige branche waarin Het Aktie Atelier werkzaam is. En ik werk met de beste freelancers waar nodig.

"Leuk hoor, dat Aktie Atelier, maar wie ben jij eigenlijk Daisy?"

"Uh, ja, ben een doortastende veertiger en woon soms samen met mijn dochter Fenna van 16 in Arnhem-centrum (en soms is ze bij haar vader). Zelf altijd gebruikgemaakt van het KDV en BSO, dus weet heel goed waar je op let als ouder zijnde. En wat een ouder belangrijk vindt. Verder roer ik graag in allerlei potten en pannen om zo nieuwe creaties te proberen en vooral te proeven, en ben ik een actieve sporter (niet geheel vrijwillig haha). Daarnaast zie ik Curacao als mijn tweede thuis! In tegenstelling tot hier gaat daar alles een stapje (nou ja, vele stapjes) trager en is er dus minder ‘aktie!’ Ook weleens lekker voor de broodnodige balans:)"

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Vraag en antwoord

Vraag en antwoord

Enige tijd geleden alweer verzamelde TO BE Kinderopvang op Facebook vragen van volgers. Dank je wel voor jullie vragen. In ...
Lees meer
Confriends trainingen www.confriends.nl

Hebben jullie al teamdoelen voor 2019?

Jaardoelen stellen is belangrijk Doelen stellen met je team geeft richting, zodat iedereen weet: waar gaan we voor en wat ...
Lees meer
Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

“Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering”. Een quote die ik ergens heb gelezen en mij sindsdien ...
Lees meer
De kinderopvang is niet duur dankzij NETTOBIJDRAGE

De kinderopvang is niet duur dankzij NETTOBIJDRAGE

Sinds de lancering van NETTOBIJDRAGE spreek ik veel kinderopvangorganisaties over hun prijspolitiek. Deze gesprekken hebben mij veel nieuwe ideeën opgeleverd ...
Lees meer

Andere berichten

Loose Parts Play, spelen met losse materialen

Loose Parts Play, spelen met losse materialen

Ik vind het altijd heerlijk om te zien: Kinderen die buiten wat “aanrommelen”. Op het eerste gezicht geen vastomlijnd spel ...
Lees meer
Klein, klein kleutertje, wat doe je in mijn hof?

Klein, klein kleutertje, wat doe je in mijn hof?

‘Juf! Juf!’ Lachende kindjes verzamelen zich. Ik begin de gezichtjes te herkennen. Een ander kindje komt aangelopen: ‘Juf, plantje? Zo ...
Lees meer
Vergeten jullie de klachtenjaarverslagen niet??

Vergeten jullie de klachtenjaarverslagen niet??

De klachtenjaarverslagen, we kennen ze allemaal en we weten ook allemaal dat we ze in alle drukte van het reilen ...
Lees meer
Hoe ga je na het voorlezen in gesprek met kinderen?

Hoe ga je na het voorlezen in gesprek met kinderen?

Na het voorlezen heb je een heel natuurlijk moment om met kinderen te filosoferen. Over de meeste thema’s kun je ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]