‘Waaaaat? SM? Die Daisy is gek geworden!’ Maar ik heb wel je aandacht, niet? Laat SM nou de afkorting zijn van Social Media:) Maar je vindt er wel iets van. Misschien vind je het een belachelijke titel, misschien verscheen er wel een glimlach op je mond. Misschien was je in verwarring. Hoe dan ook: je vindt het interessant anders lees je dit nu niet. Het triggert. Het roept iets op. Het boeit. En dát is precies waar het om gaat op social media: BOEIEN!

Ff gezellig kletsen op social media

We plaatsen wat leuke foto’s van activiteiten, zetten er een tekstje bij en hoppa! En dat is precies wat de meeste organisaties doen. Best leuk, maar vaak zonde van de tijd. Grote kans dat slechts een paar procent van je doelgroep – ouders – het daadwerkelijk leest en nog een kleiner percentage reageert. Want om te boeien moet je de interactie aangaan. Dát is de kracht van social media. Allemaal leuk en aardig Daisy, maar hóe doe je dat dan?

Tromgeroffel… komen ze: de tips voor social media in de kinderopvang!

  • De snelste weg naar interactie is EMOTIE. Plaat foto’s en video’s die een ‘ooooh’ en ‘ahhhhh’-gevoel oproepen
  • Video’s! Video domineert alle sociale media. YouTube is tegenwoordig de 2e zoekmachine. Plaats je een video op Facebook? Dan geen YouTube link maar het bestand zelf uploaden. Facebook en YouTube zijn concurrenten namelijk. Jij stuurt de kinderen toch ook niet naar je concurrent 🙂
  • Plaats altijd meerdere foto’s Zeker op Facebook; bij Instagramkan  1 echt goede foto wel werken
  • Liever geen collages. Het is helemaal niet erg als je het wel doet, maar vanuit mobiel (en dat is je uitgangspunt) moet je dan continu vergroten
  • Hoe ziet jouw Facebook omslag er uit op mobiel? Check!
  • Start met bloggen op je website (maakt je organisatie persoonlijk, is goed voor je zoekmachineoptimalisatie)
  • Stel vragen vanuit serieuze interesse (altijd voorzien van foto). Heb jij weleens aan ouders gevraagd wat ze op jouw social media wensen te zien?
  • Is de content (dus wat jij zegt en laat zien) écht interessant? Stop zenden. Interactie!
  • Twitter en Facebook zijn niet hetzelfde. Instagram ook niet trouwens. Dus niet dezelfde berichten plaatsen.
  • Werk met rubrieken: bijvoorbeeld ‘Uitspraak van de week’ ‘Woensdag Wijsheid’, Tip van de dag
  • Maak het pm’ers gemakkelijk om foto’s/filmpjes te sturen
  • Stel in een bericht de vraag: ‘Bedenk een onderschrift bij deze foto’
  • Bedenk een stelling en vraag te reageren met een ja of nee (of vraag welke emoticon hier bij past)
  • Geef kinderen die daar oud genoeg voor zijn een duidelijk platform en laat ze vloggen (Enzo Knol: eat your heart out!)
  • Droge’ content voor conversie ‘s ochtends (bijvoorbeeld aankondiging voor een open dag). ’s Middags zit ons brein al zo vol met alle prikkels, houd het dan simpel: lief, grappig, emotioneel etc, maar niet te serieus. We trekken dat niet meer 🙂
  • Zelfexpressie! Laat je volgers bijvoorbeeld iets insturen waar ze trots op zijn. Men ‘praat’ daar graag over
  • Geen lange lappen tekstOnze aandachtsspanne is nog korter dan die van een goudvis: 8 seconden namelijk
  • Foto/film is leading. Tekst is altijd ter ondersteuning
  • Maak het persoonlijk, filmpjes van medewerkers: Wie ben je? Wat doe je? Bijvoorbeeld foto/filmpje van de werkplek. Is het niet leuk om de persoon die bijvoorbeeld Facebook beheert, voor te stellen?
  • Prijsvragen/acties (echt waar, vrouwen/moeders doen alles voor een prijsje:)
  • Liever 1 platform 100% en goed doen, dan verschillende naast elkaar met weinig opbrengst
  • Geef tips. Jullie zijn de professionals!
  • Brancheinformatie (maar dan wel in heldere taal. Geen vakjargon)
  • Reageer het liefst altijd en persoonlijk, en sluit af met je eigen naam (reageer ook op recensies) maar word geen slaaf van social media
  • Promoot ook je andere kanalen: crosspromotie
  • Plaats alle socialmediaiconen in je topnavigatie en footer van je website
  • Enmeten = weten! (Wanneer plaatsen? Welke berichten scoren?)

Twitter je nog? Prima en dat kan zeker interessant zijn om een ‘buzz’ te creëren met/bij bijvoorbeeld samenwerkingspartners, maar let wel: Twitter sterft uit en Instagram is enorm booming! Ook onder onze doelgroep, de ouders. Iets om over na te denken!

Het is best nog wel een waslijst he? Hoe dan ook: social media moet (zeker bij (middel)grote organisaties) onderdeel zijn van je onlinemarketingstrategie. Net zoals je website. En online advertentiecampagnes. Wat wil je dat het gaat doen? Wat moet het opleveren? Plaatsen om het plaatsen is er echt niet meer bij. Meten = weten!

En ja, social media goed inzetten kost tijd. Zo simpel is het. En weet je wat het mooie is? Als jij dat heel goed doet, betaalt het zich gewoon terug. Hoe? Door de nieuwe klanten die jij daardoor werft én de huidige klanten die jij behoudt. Nou ja, daar is natuurlijk wel iets meer voor nodig (wat dacht je van geweldige pm’ers?), maar je bent wel een belangrijke schakel in het grote geheel!

Veel succes!

Hartelijke groet, Daisy

Gerelateerde berichten