Aan de hand van mijn vorige blog over het werven van medewerkers kreeg ik een aantal reacties. Want het dilemma is wel duidelijk maar wat is de oplossing? Dat is eigenlijk nog veel interessanter natuurlijk. De meest gestelde vraag aan de hand van de blog was dan ook: “maar hoe werf je die medewerkers dan?” of ook: “En, heb je nu die nieuwe medewerkers geworven?”. Met enige trots kan ik vertellen dat we inderdaad weer een aantal nieuwe medewerkers hebben geworven, maar we zijn er nog niet. De vacatures ontstaan nog steeds sneller dan dat we ze kunnen vervullen. Vandaar nu een vervolg blog op de nieuwe uitdaging: het werven van medewerkers. Graag licht ik een tipje van de sluier op van onze acties om nieuwe collega’s te verwelkomen.

Voorbeelden uit de praktijk
Graag neem ik jullie mee in een aantal acties die wij afgelopen periode hebben uitgeprobeerd en die hun diensten bewezen hebben.

  • De website onder de loep: Aangezien tot voor kort alle aandacht ging naar het werven van kinderen is je website daar waarschijnlijk ook op ingericht. In ieder geval moest je op onze website goed zoeken als je naar het vacature overzicht wilde. Tijd dus om dit aan te passen. Het kopje ‘ Werken bij’ verdient weer een prominente plek.
  • Social media, je kunt er niet omheen: Onze doelgroep is van de Social media generatie. Uren per dag worden er doorgebracht achter de smartphone. Hier slim gebruik van maken loont dus zeker. Facebook, Linkedin en Instagram zijn veel bezochte media.
  • Foto materiaal: Om het eens over een andere boeg te gooien hebben we bij vacatures ook eens de foto van de locatiemanager geplaatst. Zo krijgt iemand direct een beeld van zijn of haar toekomstige leidinggevende. Ook dit bleek een schot in de roos.
  • Promotiefilmpjes: Momenteel zijn we promotiefilmpjes aan het ontwikkelen. Zo krijgt een mogelijke sollicitant in ongeveer 30 seconden te zien waar onze organisatie voor staat. Welke sfeer ontmoet je bij ons en wie worden je collega’s.
  • De krant: enigszins sceptisch hebben we de gouwe oude personeelsadvertentie in de plaatselijke krantjes ook weer eens uit het stof getrokken. En ja hoor….. voor een vacature die al een tijd digitaal beschikbaar stond zonder reacties kwamen er nu wel reacties binnen. Geen met de handgeschreven brief maar ‘gewoon’ een mail.

En dan vast houden….
Wanneer je dan die kersen uit de taart geworven hebt en helemaal blij bent met de nieuwe collega’s is het natuurlijk zaak dat ook zij even blij zijn met de organisatie. Want mensen die net geworven zijn of net gestart zijn met werken loyaal aan de organisatie maken is hoofdstuk twee. Een belangrijk hoofdstuk. Er liggen immers kapers op de kust. In de vorm van een concurrerende kinderopvang organisatie. Hiervoor zijn we nu de plannen aan het maken. Hoe zorg je er voor dat nieuwe medewerkers binnen enkele maanden je grootste ambassadeurs zijn geworden?

Op die vraag studeren wij nog even verder.

Geef een reactie op dit artikel

Paula Bernsen

Wie smelt er niet voor de glimlach van een kind? Zo begon mijn sollicitatiebrief bij Wonderland Kinderopvang. Inmiddels al 13 jaar later werk ik nog steeds met passie in de kinderopvang. In die jaren kwamen er verschillende functies voorbij maar steeds bij dezelfde organisatie. In mijn periode als pedagogisch medewerker ontdekte ik wat ik belangrijk vind in de beleving van de kinderen op de opvang. Vanaf afgelopen januari heb ik de eer om directeur te zijn van onze organisatie. Wij vormen een groep met meerdere kinderopvangorganisaties: Wonderland Kinderopvang, PetitPetit Kinderopvang, Kinderopvang Kikker Rik, Pinkeltjesland, Kinderopvang Baarn en ZorgBSO de Vrije Vogel. “Wonderland geeft kinderen de ruimte” is onze merkbelofte. Dit geldt voor de kinderen maar uiteraard ook voor de medewerkers. Wij werken zo decentraal mogelijk om zo de dienstverlening zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op de wensen van de kinderen en ouders. Tegelijk geeft dit de medewerkers de kans om ‘iets van henzelf’ te kunnen toevoegen aan de organisatie. Met meer dan 200 enthousiaste medewerkers zet ik mij iedere dag in voor de kwaliteit waar wij voor staan. Samen met mijn man Robin en drie kinderen Pepijn (5), Flore (4) en Imme (2) vorm ik een vrolijk en energiek gezin.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof

Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof

De titel van mijn bijdrage op 22 mei is: “Spelen is de motor voor ontwikkeling en bewegen is de brandstof” ...
Lees meer
Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

Geen hulpvraag. Hoe ga je dan een coachplan maken?

In je coaching en je coachplan zou je het liefste willen dat je uitgaat van de vraag van de pm’er ...
Lees meer
De vernietigende kracht van feedback

De vernietigende kracht van feedback

Janneke werkt al jaren in de kinderopvang. Ze is erg populair bij de kinderen en de collega’s. Haar manager Anja ...
Lees meer
Buslijn 158 in het jaar 1989

Buslijn 158 in het jaar 1989

De volleybal in mijn hand, alle blikken op mij gericht. Dit wordt alweer mijn derde, dus laatste, service. Vol concentratie ...
Lees meer

Andere berichten

Een prijsverhoging van de kinderopvang, gaat u daar (n)iets van voelen?

Een prijsverhoging van de kinderopvang, gaat u daar (n)iets van voelen?

Het is de – wederom enigszins negatieve – berichtgeving van onder meer BOINK (belangenorganisatie kinderopvang) die mij heeft doen besluiten ...
Lees meer
Grenzen aangeven, een dagelijkse struggle...

Grenzen aangeven, een dagelijkse struggle…

‘De tv gaat over 10 minuten uit’ zeg ik luid en duidelijk. Ik kijk of de meiden van 5 en ...
Lees meer
Hoe KindStart zo'n mooie beurs voor de kinderopvang werd. Kindstart Nu 2016.

Hoe KindStart zo’n mooie beurs voor de kinderopvang werd. Kindstart Nu 2016.

Op 30 september en 1 oktober is KindStart voor de derde keer terug in Borchland. En dit keer voor het ...
Lees meer
Nee. Wij blijven klein hoor

Nee. Wij blijven klein hoor

Wanneer je verliefd bent dan leef je op een roze wolk, toch? De wereld om je heen gaat een beetje ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]