Aan de hand van mijn vorige blog over het werven van medewerkers kreeg ik een aantal reacties. Want het dilemma is wel duidelijk maar wat is de oplossing? Dat is eigenlijk nog veel interessanter natuurlijk. De meest gestelde vraag aan de hand van de blog was dan ook: “maar hoe werf je die medewerkers dan?” of ook: “En, heb je nu die nieuwe medewerkers geworven?”. Met enige trots kan ik vertellen dat we inderdaad weer een aantal nieuwe medewerkers hebben geworven, maar we zijn er nog niet. De vacatures ontstaan nog steeds sneller dan dat we ze kunnen vervullen. Vandaar nu een vervolg blog op de nieuwe uitdaging: het werven van medewerkers. Graag licht ik een tipje van de sluier op van onze acties om nieuwe collega’s te verwelkomen.

Voorbeelden uit de praktijk
Graag neem ik jullie mee in een aantal acties die wij afgelopen periode hebben uitgeprobeerd en die hun diensten bewezen hebben.

  • De website onder de loep: Aangezien tot voor kort alle aandacht ging naar het werven van kinderen is je website daar waarschijnlijk ook op ingericht. In ieder geval moest je op onze website goed zoeken als je naar het vacature overzicht wilde. Tijd dus om dit aan te passen. Het kopje ‘ Werken bij’ verdient weer een prominente plek.
  • Social media, je kunt er niet omheen: Onze doelgroep is van de Social media generatie. Uren per dag worden er doorgebracht achter de smartphone. Hier slim gebruik van maken loont dus zeker. Facebook, Linkedin en Instagram zijn veel bezochte media.
  • Foto materiaal: Om het eens over een andere boeg te gooien hebben we bij vacatures ook eens de foto van de locatiemanager geplaatst. Zo krijgt iemand direct een beeld van zijn of haar toekomstige leidinggevende. Ook dit bleek een schot in de roos.
  • Promotiefilmpjes: Momenteel zijn we promotiefilmpjes aan het ontwikkelen. Zo krijgt een mogelijke sollicitant in ongeveer 30 seconden te zien waar onze organisatie voor staat. Welke sfeer ontmoet je bij ons en wie worden je collega’s.
  • De krant: enigszins sceptisch hebben we de gouwe oude personeelsadvertentie in de plaatselijke krantjes ook weer eens uit het stof getrokken. En ja hoor….. voor een vacature die al een tijd digitaal beschikbaar stond zonder reacties kwamen er nu wel reacties binnen. Geen met de handgeschreven brief maar ‘gewoon’ een mail.

En dan vast houden….
Wanneer je dan die kersen uit de taart geworven hebt en helemaal blij bent met de nieuwe collega’s is het natuurlijk zaak dat ook zij even blij zijn met de organisatie. Want mensen die net geworven zijn of net gestart zijn met werken loyaal aan de organisatie maken is hoofdstuk twee. Een belangrijk hoofdstuk. Er liggen immers kapers op de kust. In de vorm van een concurrerende kinderopvang organisatie. Hiervoor zijn we nu de plannen aan het maken. Hoe zorg je er voor dat nieuwe medewerkers binnen enkele maanden je grootste ambassadeurs zijn geworden?

Op die vraag studeren wij nog even verder.

Geef een reactie op dit artikel

Paula Bernsen

Wie smelt er niet voor de glimlach van een kind? Zo begon mijn sollicitatiebrief bij Wonderland Kinderopvang. Inmiddels al 13 jaar later werk ik nog steeds met passie in de kinderopvang. In die jaren kwamen er verschillende functies voorbij maar steeds bij dezelfde organisatie. In mijn periode als pedagogisch medewerker ontdekte ik wat ik belangrijk vind in de beleving van de kinderen op de opvang. Vanaf afgelopen januari heb ik de eer om directeur te zijn van onze organisatie. Wij vormen een groep met meerdere kinderopvangorganisaties: Wonderland Kinderopvang, PetitPetit Kinderopvang, Kinderopvang Kikker Rik, Pinkeltjesland, Kinderopvang Baarn en ZorgBSO de Vrije Vogel. “Wonderland geeft kinderen de ruimte” is onze merkbelofte. Dit geldt voor de kinderen maar uiteraard ook voor de medewerkers. Wij werken zo decentraal mogelijk om zo de dienstverlening zo goed mogelijk af te kunnen stemmen op de wensen van de kinderen en ouders. Tegelijk geeft dit de medewerkers de kans om ‘iets van henzelf’ te kunnen toevoegen aan de organisatie. Met meer dan 200 enthousiaste medewerkers zet ik mij iedere dag in voor de kwaliteit waar wij voor staan. Samen met mijn man Robin en drie kinderen Pepijn (5), Flore (4) en Imme (2) vorm ik een vrolijk en energiek gezin.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

 

Gerelateerde berichten

Breakthroughs en authentiek leiderschap

Breakthroughs en authentiek leiderschap

Ik weet het nog heel goed… Het moment dat ik opkwam voor mijn waarden en normen tegenover een hele grote ...
Lees meer
Vraag en antwoord

Vraag en antwoord

Enige tijd geleden alweer verzamelde TO BE Kinderopvang op Facebook vragen van volgers. Dank je wel voor jullie vragen. In ...
Lees meer
Confriends trainingen www.confriends.nl

Hebben jullie al teamdoelen voor 2019?

Jaardoelen stellen is belangrijk Doelen stellen met je team geeft richting, zodat iedereen weet: waar gaan we voor en wat ...
Lees meer
Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering

“Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering”. Een quote die ik ergens heb gelezen en mij sindsdien ...
Lees meer

Andere berichten

sinterklaas kinderopvang

Sinterklaas (ont)spanning op de groep

Het sinterklaasfeest is een tijd waarin de fantasie van kinderen wordt aangesproken. Het levert ook vaak veel spanning op bij ...
Lees meer
Hoe coach je elkaar?

Hoe coach je elkaar?

Jouw leidinggevende heeft een ideaal team samengesteld. Samen met de coach/beleidsmedewerker en personeelsfunctionaris is nagedacht over wat jullie allemaal van ...
Lees meer
‘Benut je kansen’

‘Benut je kansen’

Mariette Hamer, de voorzitter van de SER past haar functie als een handschoen. Meer dan haar voorgangers reist zij het ...
Lees meer
Ex-couveusekinderen in de kinderopvang, het vervolg

Ex-couveusekinderen in de kinderopvang, het vervolg

1 op de 10 kinderen wordt te vroeg geboren. Een grote groep start in de couveuse, gescheiden van de ouders ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]