Weet je wat ik een van de leukste dingen van mijn werk vind? Het geven van workshops. Dat kan gaan over de klantgerichte rondleiding ‘Hebbes, die klant!’ maar ook over marketing in de kinderopvang en jouw rol daarin. Of je nu pm’er bent, manager of directeur: iedereen levert een belangrijke bijdrage in de wijze waarop ouders jouw organisatie zien en beoordelen.
En denk niet dat je dan twee uur lang moet luisteren naar een presentatie vol Engelstalige marketingtermen. Ddaar zit niemand op te wachten en is vooral ongelooflijk saai! De ‘why’s en ‘usp’s gooi ik dan ook graag overboord! Omdat ik de slogan van Coolblue aanhang ‘Alles voor een glimlach’ heb ik laatst een dobbelsteen van een halve meter doorsnede aangeschaft. Er mag moet gelachen worden in een workshop! Ieder cijfer staat voor een bepaalde vraag. Het ‘kinderopvangmarketingdobbelspel’ is geboren! En één van de vragen is ‘Wanneer heb jij voor het laatst een ouder (klant) verrast?’
Huh, waarom moet ik ouders verrassen Daisy? Ik leg het je uit…
Nou ja, niks moet natuurlijk, maar ik raad het je wel aan! Een voorbeeld. Als je jarig bent krijg je (meestal) cadeautjes. Hartstikke leuk natuurlijk. Maar heb je weleens een cadeautje gekregen terwijl je er niet op had gerekend? Een verrassing dus? Zeg nou zelf: dat zijn toch de leukste cadeautjes?! En dat deel je dan ook met vrienden en vriendinnen. ‘Zo leuk wat ik zomaar heb gekregen…’ Houd de gedachte even vast, want door je klanten te verrassen – dus door iets voor hen op een onverwacht moment te doen – creëer je blije klanten. Correctie: superblije klanten! Klanten die over jou praten op verjaardagen en het zelfs verspreiden via social media! Dat is toch de beste reclame voor je kinderopvang? We moeten echt af van alleen maar de vaste contactmomenten met ouders. Er is nog veel winst te behalen!
En hoe doe ik dat dan?
Ja, dat mag je helemaal zelf bepalen. Een inspirerend agendapunt voor een volgend team- of managementoverleg zeg ik! Een ‘verrassingsactie’ hoeft echt geen heel groot iets te zijn. Liever niet zelfs. Een idee? Vorig jaar hadden we in de zomer een aantal van die snikhete dagen. Lekker, maar een beetje verkoeling is prettig. Voor een klant van mij bedacht ik een verrassingsactie. Ik heb een leuke digitale voucher gemaakt die naar alle ouders werd gemaild. Hiermee konden zij in de zomervakantie met het hele gezin een gratis ijsje halen bij de plaatselijke ijssalon. Succes gegarandeerd! Het werd de ‘talk of the town!’ Zo kun je zelf ook vast iets bedenken. Let wel: het moet echt een verrassing zijn, dus niet zoiets als een aankondiging van een barbecue.
Alles voor €61.000!
Laatst zei iemand: ‘We hebben geen marketing nodig. We hebben wachtlijsten.’ Dat is echt een grote misvatting. Marketing is ALTIJD nodig. Het is de smoel van je organisatie. Nou ja, dat ben jij natuurlijk, maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel. En als je dan ook nog eens weet dat een ouder met een kind dat 2 dagen per week naar de opvang gaat vanaf 10 weken t/m 12 jaar ongeveer € 61.000 omzet is (en jouw boterham), dan doe je er toch alles voor om 1. die klant binnen te halen en 2. klant te behouden? Af en toe een verrassingsactie, dat kan voor alle ouders tegelijk maar zeker ook op individueel niveau. Het creëert superblije ouders die positief over jou praten en het maakt je werk ook nog eens leuker! Ik zeg: VERRAS! Succes!
[/fusion_builder_row_inner]
Informatie aanvragen
Oeps! We konden je formulier niet vinden.