Komt dit voorbeeld je bekend voor? De organisatie moet hoognodig een nieuwe website. De huidige is hopeloos verouderd, tijd voor een nieuw, fris exemplaar! Er wordt een ‘website groepje’ gevormd want verschillende afdelingen willen er iets over zeggen. De kwaliteitsmanager ziet graag veel over het beleid terug, locaties willen uitgebreid hun verhaal vertellen, de marketingmedewerker heeft duidelijke ideeën over de vormgeving en planning wil dat online inschrijven direct gekoppeld is aan het planningssysteem. Mooi, daar zijn we dan over uit. Tijd om met de webbouwer om tafel te gaan. Fijn, hij kan het exact uitvoeren zoals wij het willen. So far, so good, toch? Maar wie zijn we nou vergeten..?

De (potentiële) klant!

Oeps…Niemand vraagt zich af wat de potentiële klant zoekt. Of wat we willen dat deze gaat doen op de nieuwe site. Dat bepaal jij grotendeels door de inrichting van je site. We denken veelal vanuit onze eigen behoeften. Wat vind ik belangrijk op de nieuwe website? Maar is het niet interessanter – en vooral belangrijker – wat de bezoeker vindt? Sterker nog: dat is je startpunt! Denk je dat deze geïnteresseerd is in lange pedagogische beleidsstukken of saaie epistels over missie, visie en kernwaarden?   Los daarvan moeten we vakjargon helemaal vermijden. Doorgaande leerlijn, dagarrangementen, verticale groepen…geen ouder die het begrijpt. Maar goed, ik dwaal af:)
Wanneer is een website een goede site? Als de bezoeker direct vindt wat hij zoekt. Simpel toch? Allesbehalve. Om je op weg te helpen, geef ik je een aantal tips:

  1. Ouders kiezen voor een locatie i.p.v. een organisatie. De locatiepagina is daarmee een van de belangrijkste pagina’s van je website. Stel het team voor, beschrijf de unieke pijlers en laat alsjeblieft veel foto’s en filmpjes zien! Met kinderen graag. Niets zo erg als foto’s van lege groepsruimtes. Ik hoor je denken: ouders willen niet dat hun kind op de site staat. Maar wist je dat professionele fotografen hier heel handig mee om weten te gaan?
  2. Zorg voor een duidelijke ‘call to action’ op je locatiepagina. Denk bijvoorbeeld aan een button in afwijkende kleur met ‘direct inschrijven’ of ‘plan direct je rondleiding’. Gebruik ‘dwingende’ taal.
  3. De homepage is een sfeerpagina waarbij je het principe aanhangt ‘Show it, don’t Tell.’ Filmpjes en foto’s zijn belangrijk. Zet hier geen schreeuwerige call to action neer. Dat is net zoiets als een kledingwinkel binnen stappen en de verkoper komt direct op je af met de vraag ‘Kan ik je helpen?’ Irritant!
  4. Zorg ervoor dat de bezoeker alles online kan regelen. De bezoeker heeft je mooie locatiepagina bekeken en besluit een rondleiding te willen. Heel fijn als een ouder dit direct kan plannen. Ze kiezen een datum en tijdstip en voilà, de afspraak staat. Er zijn genoeg tools waarmee je dat kunt regelen en waarbij je zelf de regie voert door bijvoorbeeld bepaalde tijdsvakken open te zetten voor een rondleiding.  Veelgehoord is: ‘Ja, maar we willen onze klanten graag telefonisch spreken.’ Waarom? Is dat wat de klant ook wil? Als ‘ie je nodig heeft, weet de klant je echt wel te vinden.
  5. Gebruik opsommingen. Dat is overzichtelijk en leest lekker vlot. Kijk maar!
  6. Welkom op de site van Kinderopvang…Aargh Doe het niet! Ik weet toch al op welke site ik zit? Hoezo ‘welkom?’ Daarnaast doet het voor je SEO (zoekmachine optimalisatie) niet veel goeds.
  7. Schrijf professionele webteksten Als je dan toch investeert in een nieuwe site, investeer dan ook in professionele webteksten. Het is niet voor niets een vak.
  8. Online rekentool En dat is geen externe link naar de Belastingdienst, maar een rekentool op je eigen site. Fijn dat steeds meer organisaties dit bieden! Ouders willen tenslotte weten wat hun netto kosten per maand zijn.
  9. Laat je begeleiden. Webbouwers doen geweldig werk maar zijn vaak uitvoerend. Advies en professionele begeleiding over de inrichting van je website is essentieel. Er zijn genoeg experts die je daarbij kunnen helpen. Ik weet er nog wel één:)

Het is geweldig dat de website bij veel kinderopvangorganisaties een prioriteit is.  Het is tenslotte voor vele aanstaande klanten de eerste (online) kennismaking met je organisatie. Kan ‘ie maar beter goed in elkaar zitten!

Workshop online marketing kinderopvang/ haal 155% meer groei uit je website

Jij komt toch ook naar de workshop die Jeroen en ik geven op 9 februari? Een inspirerende workshop waarbij we vooraf al een webscan maken van jouw kinderopvang. Jeroen en ik nemen de tijd om bij iedere deelnemer afzonderlijk de tips en adviezen door te spreken. Je ontvangt de ‘laatste trends’ in online marketing voor de kinderopvang én we laten zien hoe je maar liefst 155% meer groei haalt uit je website!
En een inspirerende workshop geven we op een inspirerende plek! Fort aan de Klop in Utrecht. Natuurlijk staat er een heerlijke lunch voor je klaar. Meld je snel aan zou ik zeggen. Tot dan!
Workshop ‘ haal 155% meer groei uit je website!

Over Daisy Kuipers

Eigenaar van Het Aktie Atelier: marketing, communicatie en interim-management 100% gericht op kinderopvang. En dat al sinds 17 jaar! Wat ik doe? Veel! En snel gericht op resultaat. De naam is niet voor niets gekozen tenslotte! Denk aan: mystery shopping, websites, (web)teksten, trainingen en workshops, social media, grafische vormgeving, interim-management. Oja, de kinderopvang is enige branche waarin Het Aktie Atelier werkzaam is. En ik werk met de beste freelancers waar nodig.

"Leuk hoor, dat Aktie Atelier, maar wie ben jij eigenlijk Daisy?"

"Uh, ja, ben een doortastende veertiger en woon soms samen met mijn dochter Fenna van 16 in Arnhem-centrum (en soms is ze bij haar vader). Zelf altijd gebruikgemaakt van het KDV en BSO, dus weet heel goed waar je op let als ouder zijnde. En wat een ouder belangrijk vindt. Verder roer ik graag in allerlei potten en pannen om zo nieuwe creaties te proberen en vooral te proeven, en ben ik een actieve sporter (niet geheel vrijwillig haha). Daarnaast zie ik Curacao als mijn tweede thuis! In tegenstelling tot hier gaat daar alles een stapje (nou ja, vele stapjes) trager en is er dus minder ‘aktie!’ Ook weleens lekker voor de broodnodige balans:)"

Bekijk mijn website

Gerelateerde berichten