‘Het zit echt in de familie’, zegt de moeder van de driejarige die bij mij op de kinderstoel zit. Zijn broer had logopedie en zijn vader en oom ook. Hij begrijpt veel maar reageren met woorden, dat gaat nog niet. Soms hoor ik ‘oké’ maar verder maakt hij alleen geluidjes en brabbels. Aan mij de taak taal uit te lokken en moeder te laten zien hoe ze dat ook thuis kan doen.

We beginnen bij het begin. Spelen met de boerderijdieren en blokkentorens bouwen. Om de beurt zetten we een blokje neer: ‘die’, ‘die’. We bouwen net zo lang totdat de toren omkukelt: ‘boem’. Heel af en toe hoor ik een dappere, zachte imitatie-poging van de woorden die ik aanbied.

Naar de kinderopvang: taal komt op gang

Sinds een aantal weken gaat hij naar de kinderopvang. En ja, alle begin is moeilijk, ook dit begin. Want het is best ingewikkeld om, als je niet kunt praten, deel te nemen aan een groep.

Toch maar doorbijten en in de tweede week gaat het al veel beter. We merken dat heel langzaam taal wordt aangemaakt, steeds vaker komt er taal uit z’n mond. Hij zingt mee met liedjes en imiteert voorzichtig woorden die hij om zich heen hoort.

De kinderopvang speelt een grote rol bij het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen, dat blijkt wel. Door de activiteiten en taal van de medewerkers leren kinderen nieuwe woorden, zinnen en betekenissen. Bovendien krijgen woorden waarde. Je hebt ze namelijk nodig, om te laten horen wat je wilt, om vrienden te maken, om te spelen en om nieuwe dingen te leren.

Hij leeft!

Vol energie komt deze jongen nu na de opvang naar huis. Zijn moeder zegt: ‘hij leeft!’. Een mooie omschrijving. De kinderopvang kan een waardevolle taalbasis vormen waarop ik verder kan bouwen. Dank daarvoor!

Geef een reactie op dit artikel

Lotte Endendijk

Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Met schrik vernemen we bij de Inspectie Kinderopvang (GGD Amsterdam) dat sommige eigenaren en pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven de inspectie ...
Lees meer
Beurstip: NOT

Beurstip: NOT

Volgende week vindt van 22 t/m 26 januari de grootste onderwijsbeurs van Nederland weer plaats in de jaarbeurs Utrecht.  De Nationale ...
Lees meer
Bomen klimmen

Bomen klimmen

In het park zie ik een jongen in een lage boom klimmen. Ik schat hem een jaar of 7. De ...
Lees meer
Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal ...
Lees meer

Andere berichten

Wat als ze niet mee willen zingen?

Wat als ze niet mee willen zingen?

In mijn blogs schrijf ik graag over waarom zingen met kinderen zo belangrijk is. En ook tijdens mijn werk op ...
Lees meer
Een beetje haperen? Helemaal niet erg

Een beetje haperen? Helemaal niet erg

Zoveel te vertellen hebben, want zoveel meegemaakt, ‘en toen, en toen, en toen, en, en, en’. Soms zit er zoveel ...
Lees meer
"Huh, kunnen zij zelf al een koprol maken"

“Huh, kunnen zij zelf al een koprol maken”

"Huh, gaat dat wel goed en kunnen zij zelf al een koprol maken" Regelmatig horen wij deze opmerking voorbij komen ...
Lees meer
Hoe "creatief" ben jij?

Hoe “creatief” ben jij?

In mijn werk als trainer kom in heel veel kinderdagverblijven en spreek veel pedagogisch medewerkers. We hebben het over: (oplopende) ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]