‘Het zit echt in de familie’, zegt de moeder van de driejarige die bij mij op de kinderstoel zit. Zijn broer had logopedie en zijn vader en oom ook. Hij begrijpt veel maar reageren met woorden, dat gaat nog niet. Soms hoor ik ‘oké’ maar verder maakt hij alleen geluidjes en brabbels. Aan mij de taak taal uit te lokken en moeder te laten zien hoe ze dat ook thuis kan doen.

We beginnen bij het begin. Spelen met de boerderijdieren en blokkentorens bouwen. Om de beurt zetten we een blokje neer: ‘die’, ‘die’. We bouwen net zo lang totdat de toren omkukelt: ‘boem’. Heel af en toe hoor ik een dappere, zachte imitatie-poging van de woorden die ik aanbied.

Naar de kinderopvang: taal komt op gang

Sinds een aantal weken gaat hij naar de kinderopvang. En ja, alle begin is moeilijk, ook dit begin. Want het is best ingewikkeld om, als je niet kunt praten, deel te nemen aan een groep.

Toch maar doorbijten en in de tweede week gaat het al veel beter. We merken dat heel langzaam taal wordt aangemaakt, steeds vaker komt er taal uit z’n mond. Hij zingt mee met liedjes en imiteert voorzichtig woorden die hij om zich heen hoort.

De kinderopvang speelt een grote rol bij het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen, dat blijkt wel. Door de activiteiten en taal van de medewerkers leren kinderen nieuwe woorden, zinnen en betekenissen. Bovendien krijgen woorden waarde. Je hebt ze namelijk nodig, om te laten horen wat je wilt, om vrienden te maken, om te spelen en om nieuwe dingen te leren.

Hij leeft!

Vol energie komt deze jongen nu na de opvang naar huis. Zijn moeder zegt: ‘hij leeft!’. Een mooie omschrijving. De kinderopvang kan een waardevolle taalbasis vormen waarop ik verder kan bouwen. Dank daarvoor!

Geef een reactie op dit artikel

Lotte Endendijk

Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Heb jij het coachplan al kant en klaar? Of ervaar je veel te weinig tijd om met plezier een goed ...
Lees meer
Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Kinderen zijn gemaakt om te bewegen. Dat is bijna iedereen wel met elkaar eens. Maar hoe krijg je kinderen aan ...
Lees meer
Kinderbrein in beweging!

Kinderbrein in beweging!

Zomaar een dinsdagmiddag in maart op een school in Den Haag. Als ik de peuterspeelzaal binnenkom, is de huishoek omgebouwd ...
Lees meer
Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen warm te maken voor lezen. Kinderen die moeite met taal hebben bijvoorbeeld, waarvoor ...
Lees meer

Andere berichten

Informatie/Ouderavond Kinder-EHBO

Informatie/Ouderavond Kinder-EHBO

Informatie/Ouderavond Kinder-EHBO voor Kinderdagverblijven Plant u ook met enige regelmaat een ouderavond in op het Kinderdagverblijf? En dit keer nog ...
Lees meer
Durven doen wat je raakt!

Durven doen wat je raakt!

Wist je dat één van de belangrijkste voorspellers voor klanttevredenheid de werkbeleving van medewerkers is? Benut de talenten en interesses ...
Lees meer
Wanneer, welke taal gebruiken?

Wanneer, welke taal gebruiken?

‘Wat zeg je?’ Het kereltje naast me vertelt breeduit maar ik kan hem niet goed volgen. Soms herken ik een ...
Lees meer
De kinderopvang is niet duur dankzij NETTOBIJDRAGE

De kinderopvang is niet duur dankzij NETTOBIJDRAGE

Sinds de lancering van NETTOBIJDRAGE spreek ik veel kinderopvangorganisaties over hun prijspolitiek. Deze gesprekken hebben mij veel nieuwe ideeën opgeleverd ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]