Ik denk dat kinderen gemakkelijker leren wanneer we inspelen op hun belevingswereld. Waar zijn ze mee bezig? Wat maken ze mee? Soms is dat lastig, omdat je van tevoren al een complete logopediebehandeling hebt voorbereid, maar met de tijd word je steeds handiger in het je aanpassen aan het hier en nu.

Zo liet een kleuter me bij binnenkomst een dierentuinfolder zien, hij hield hem stevig vast. Hij en zijn ouders gingen die middag naar het dierenpark in de buurt. Ik stelde rap bij en pakte een oefening over dierentuindieren, zodat hij straks de zebra’s en krokodillen zou herkennen. Ik denk dat het werkt. De begrippen gaan voor hem leven.

Goed beklijven van oefenstof

Of ik gebruik de jaarlijkse kermis en oefen met woorden als ‘draaimolen’, ‘attractie’ en ‘suikerspin’. De woorden krijgen betekenis en blijven hangen omdat ze direct aansluiten bij wat het kind meemaakt op dat moment. Zelf merk ik dat de woorden die ik aan belevenissen plak goed beklijven. Als ik ze bespreek en oefen, prik ik ze direct op het mentale prikbord. En ze zitten daar goed vast.

Thema ‘vakantie’

Een meisje van vijf liep onlangs met hangende schouders mijn kamer binnen. ‘Wat is er?’, vroeg ik. ‘Pappa en mamma gaan op kavantie’. Haar ouders gingen er samen een aantal dagen op uit. De vijfjarige zag er tegen op; logeren bij oom en tante, weg van huis zonder ouders. Voor mij hét moment om dit thema aan te vatten.

We stampten met onze voeten op de grond bij elke lettergreep: va-kan-tie, va-kan-tie. We zochten naar plaatjes van Istanboel en rondvaartboten. ‘Als je ze mist, pak je gewoon je schrift om even naar ze te zwaaien’, zei ik wijzend naar de opgeplakte foto van de populaire Turkse stad. We bladeren nog vaak terug, naar die vakantiepagina’s in het oefenschrift.

Geef een reactie op dit artikel

Lotte Endendijk

Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Met schrik vernemen we bij de Inspectie Kinderopvang (GGD Amsterdam) dat sommige eigenaren en pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven de inspectie ...
Lees meer
Beurstip: NOT

Beurstip: NOT

Volgende week vindt van 22 t/m 26 januari de grootste onderwijsbeurs van Nederland weer plaats in de jaarbeurs Utrecht.  De Nationale ...
Lees meer
Bomen klimmen

Bomen klimmen

In het park zie ik een jongen in een lage boom klimmen. Ik schat hem een jaar of 7. De ...
Lees meer
Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Hoepla, breng die peuters naar de opvang

Dit is de laatste keer dat ik erover zeur, goed? Over het belang van peuteropvang voor het leren van taal ...
Lees meer

Andere berichten

Hebben jullie al een beweeghoek?

Hebben jullie al een beweeghoek?

Wiebelkonten in de groep? We kennen het allemaal. Jonge kinderen willen hun beweegkriebels graag kwijt. En het mooie is; jonge ...
Lees meer
Informatie/Ouderavond Kinder-EHBO

Informatie/Ouderavond Kinder-EHBO

Informatie/Ouderavond Kinder-EHBO voor Kinderdagverblijven Plant u ook met enige regelmaat een ouderavond in op het Kinderdagverblijf? En dit keer nog ...
Lees meer
De Wet IKK, wat betekent dat nu eigenlijk?

De Wet IKK, wat betekent dat nu eigenlijk?

De Wet innovatie kwaliteit kinderopvang houdt de gehele kinderopvangbranche in zijn greep. Hoe dichter wij bij 1 januari komen, hoe ...
Lees meer
Hoera, ik ben linkshandig!

Hoera, ik ben linkshandig!

Je hoort het nog wel eens; ‘Ik heb 2 linkerhanden’. Of ‘hij liet Sam vandaag echt links liggen’. Uit dat ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]