Het is zo mooi om te zien dat sommige kinderen van nature zelfverzekerd zijn. Bij het leren van taal bijvoorbeeld. Tijdens de oefeningen hoor ik vaak: ‘ik weet het nog niet’. Met andere woorden: ‘Dat heb ik nog niet geleerd. Dat komt nog, want ik moet nog zoveel leren’.

Mooi vind ik dat. Zei ík het maar wat vaker. Je kent het wel. Iemand vraagt je iets maar je hebt het antwoord niet meteen. Je denkt je een kriek, worstelt je in een antwoord om juist niet te hoeven zeggen: ‘Ik weet het (nog) niet’.

Taal leren

Een intrinsieke motivatie om klanken, woorden, zinnen te leren is er bij kinderen bijna altijd. Veel of maar een beetje, het is er. Willen weten hoe de dingen heten. Ik vind het dan leuk om de woorden uit te leggen of ze uit te beelden. ‘Wat is dat eigenlijk, een buiging?’. ’Wacht, ik laat het je zien’.

Uitbeelden

Met een jongen van vijf oefen ik met een methode waarbij hij aan de hand van pictogrammen zinnen leert vormen. Een beetje saai maar om het leuk te maken verzon hij dat het grappig is om de zinnen uit te beelden. We lezen ‘De jongen valt’. Er volgt een enthousiaste clownsact waarbij de clown onhandig uitglijdt. ‘De jongen slaapt’. Snurkgeluiden vullen de kamer. ‘Hij zit sinds een week op theatercursus’, zegt zijn moeder.

Het allermooiste vind ik de woorden die kinderen zelf bedenken. Voor ons grote mensen is dat moeilijk, omdat in onze hoofden de meeste begrippen al bestaan. Wij kennen de meeste dagelijkse woorden wel. Kinderen nog niet.

Bijzondere doe-het-zelf-woorden houd ik in een boekje bij. Laatst weer eentje gevonden. Bij een plaatje van een kam en mijn vraag: ‘Wat is dat?’ zei een jongen: ‘Een harenbezem? Ik weet het nog niet’.

Geef een reactie op dit artikel

Lotte Endendijk

Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Het coachplan: een kant en klare oplossing voor pedagogische groei?

Heb jij het coachplan al kant en klaar? Of ervaar je veel te weinig tijd om met plezier een goed ...
Lees meer
Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Vrij spel. Het beste bewegingsprogramma?

Kinderen zijn gemaakt om te bewegen. Dat is bijna iedereen wel met elkaar eens. Maar hoe krijg je kinderen aan ...
Lees meer
Kinderbrein in beweging!

Kinderbrein in beweging!

Zomaar een dinsdagmiddag in maart op een school in Den Haag. Als ik de peuterspeelzaal binnenkom, is de huishoek omgebouwd ...
Lees meer
Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Hoe krijg je ze toch aan het lezen?

Het is niet altijd gemakkelijk om kinderen warm te maken voor lezen. Kinderen die moeite met taal hebben bijvoorbeeld, waarvoor ...
Lees meer

Andere berichten

Magische magneten

Magische magneten

Zoals je misschien al weet werk ik als Leraar Engels in China. Harstikke leuk, maar het gaat nog weleens mis ...
Lees meer
Hoe Kindstart zo'n mooie beurs voor de kinderopvang werd. Een korte historie.

Hoe Kindstart zo’n mooie beurs voor de kinderopvang werd. Een korte historie.

Toen enige jaren geleden een grote beurs in de Brabanthallen tot een einde kwam, omdat er crisis was, omdat het ...
Lees meer
Dubbele Petten

Dubbele Petten

En nu jij!!! verzorgt trainingen en cursussen voor de kinderopvang en is ontstaan door een samenwerkingsverband tussen Jacqueline Perotti en ...
Lees meer
'Tikkie jij bent m'

‘Tikkie jij bent m’

'Tikkie, jij bent 'm', en hij rent hard weg. Ik ren als een monster achter hem aan. Hij lacht zo ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]