Leg een bloemkool in de kring en voor je het weet ben je met kinderen aan het filosoferen. Zoals deze kleuters.

Met een groepje van tien kleuters zat ik in de kring. Ik legde de bloemkool in het midden van de kring op een mooie pilaar. Toen stelde ik de volgende vraag: stel dat deze bloemkool kan praten, wat zou je hem dan willen vragen?

‘Niet!’ roept Daan meteen. ‘Hij kan niet praten!’
‘Nee, niet echt, we doen alsof. Dus stel hij kan antwoord geven op de vragen die je stelt, wat zou je dan willen weten? Wat zou je hem dan willen vragen?’ herhaal ik.

De vragen vliegen de bloemkool al snel rond de oren.

‘Waarom bestaat een bloemkool?’
‘Waarom is een bloemkool wit?’
‘Waarom zit er schil om de bloemkool?’
‘Wat is dat zachte?’
‘Waarom bestaat er eigenlijk bloemkool?’
‘Waarom hij een beetje zo ruw is…’
‘Waarom kun je bloemkool opeten?’
‘Wat zit er allemaal in jou?’
‘Waarom lijkt bloemkool zoveel op broccoli?’
‘Waarom lijken de witte stippen wel een beetje op popcorn?’
‘Waarom is bloemkool zo koud?’
‘Omdat hij dood is!’ roept Sara.

Bloemkool, leef jij?

‘Leeft de bloemkool niet meer dan?’ vraag ik.
‘Nee, want hij heeft geen ogen, geen oren en geen benen en geen armen.’
Dat heeft een boom ook niet. Leeft een boom dan ook niet?
‘Jawel, die leeft want hij groeit! Een boom groeit dus hij leeft.’
Oké dus als je groeit dan leef je.
‘Ja, want hij beweegt en dan leef je.’

‘En groeit de bloemkool?’
‘Ja!’
Nu ook nog?
‘Eh nee nee, nu niet meer.’
‘Omdat hij niet meer aan een steeltje zit.’
‘Hij leeft nog wel want hij is nog niet opgegeten.’

Wat als we de bloemkool vergeten?

‘Aha, dus jij denkt dat hij pas dood is als hij helemaal is opgegeten?’
‘Ja, want dan zie je hem ook nooit meer terug.’
En als niemand hem opeet en we laten hem hier het hele schooljaar lang liggen. Hoe zou hij er dan uitzien als de zomervakantie begint?
‘Heel dik!’
Hoezo dik?
‘Nee, ik weet hoe die er dan uit ziet!’ roept Julian ineens uit.
Nou?
‘Helemaal verrot.’ Hij kijkt er triomfantelijk bij. ‘Net als een appel.’

‘Ah ja, dan gaat hij rotten. En zou hij dan op een dag helemaal weg zijn denk je?’
‘Nee, dan is hij gewoon een beetje te verrot om op te eten en dan is hij niet echt lekker meer.’
‘Blijft de bloemkool eeuwig bestaan dan?’
‘Bacteriën gaan hem dan opeten.’
‘Ja, en dan is hij helemaal dood.’

En zo kun je dus spelenderwijs een filosofisch gesprek met kleuters voeren. Ontzettend goed voor hun woordenschat en persoonsvorming. Dat blijkt ook uit onderzoek.

Als je het leuk lijkt om zulke gesprekken te voeren dan kun je ter inspiratie hier meer filosofische gesprekken met kleuters teruglezen. Ook vind je op mijn site diverse prentenboeken die je kunt gebruiken om een filosofisch gesprek met kleuters te voeren.

 

Fabien van der Ham

Filosofiejuf Fabien van der Ham wil dat er meer gefilosofeerd wordt met kinderen omdat het een ontzettend leuke manier is om met kinderen in gesprek te gaan. Maar ook omdat het zo goed is voor de taalontwikkeling en de persoonvorming. Filosoferen klinkt moeilijk en vaak wordt gedacht dat het niet geschikt is voor kinderen, maar dat is onzin. Iedereen kan het, zelfs als je pas drie jaar bent! In deze blogs laat Fabien zien hoe je kinderen op een laagdrempelige manier aan het filosoferen krijgt.

Bekijk mijn website
Bekijk alle berichten

Filosofiejuf Fabien van der Ham wil dat er meer gefilosofeerd wordt met kinderen omdat het een ontzettend leuke manier is om met kinderen in gesprek te gaan. Maar ook omdat het zo goed is voor de taalontwikkeling en de persoonvorming. Filosoferen klinkt moeilijk en vaak wordt gedacht dat het niet geschikt is voor kinderen, maar dat is onzin. Iedereen kan het, zelfs als je pas drie jaar bent! In deze blogs laat Fabien zien hoe je kinderen op een laagdrempelige manier aan het filosoferen krijgt.

Gerelateerde berichten

Het sneeuwt! liedje en spelletjes

Het sneeuwt! liedje en spelletjes

Brrrrr, wat zijn het koude dagen geweest! Om nog even in de winter-stemming te blijven, heb ik vandaag een filmpje gemaakt met ...
Lees meer
Op een bijzondere manier in gesprek met kinderen: "Ik heb soms niet genoeg taal"

Op een bijzondere manier in gesprek met kinderen: “Ik heb soms niet genoeg taal”

Wie is de baas van taal? Ik hoef de vraag uit de Praatprikkels alleen maar te stellen en de kinderen (ongeveer ...
Lees meer
Sinterklaas en de val van de surprise

Sinterklaas en de val van de surprise

Sinterklaas komt er weer aan en ik zie op Facebook allerlei surprises voorbij komen. Trots schrijven de ouders hoe leuk ...
Lees meer
5 praktische tips voor het toepassen van babymassage op je babygroep

5 praktische tips voor het toepassen van babymassage op je babygroep

Babymassage is ontzettend fijn voor de baby’s op je babygroep. Een goede voorbereiding is echter gewenst en zal ervoor zorgen ...
Lees meer

Andere berichten

Risico of avontuur?

Risico of avontuur?

De laatste tijd wordt er steeds meer geschreven over risicovol buitenspel. Maar de term risico is natuurlijk beladen. Het heeft ...
Lees meer
Het ondersteunen van avontuurlijk spel

Het ondersteunen van avontuurlijk spel

Dat risico’s nemen goed is voor kinderen, daar worden steeds meer mensen zich van bewust. Maar hoe kun je dit ...
Lees meer
Avontuurlijk buitenspel Materialen en spelaanleidingen

Avontuurlijk buitenspel Materialen en spelaanleidingen

Avontuurlijk buitenspel vereist natuurlijk bepaalde materialen en een goed ingerichte buitenruimte. Maar het mooie is: Dit hoeft helemaal niet heel ...
Lees meer
Rust, reinheid, regelmaat. Ouderwetse of eigentijdse opvoeding?

Rust, reinheid, regelmaat. Ouderwetse of eigentijdse opvoeding?

In de jaren 50 en 60 waren de drie R-en rust, reinheid en regelmaat de basisregels voor de opvoeding. Wie ...
Lees meer