Als logopedist verbeter je de uitspraak van kinderen maar ook de taal als dat nodig is. Je oefent met zinnen bouwen en probeert de woordenschat te vergroten. Dat laatste vind ik het lastigste, ongrijpbaar. Want waar begin je? En wat werkt? Hoe geef je een jong kind nieuwe woorden mee? Misschien wil je zelf aan de woordenschat van de kinderen in je groep werken. Hierbij daarom wat effectieve tips en trucs.

Een gestructureerde aanpak is belangrijk. Wanneer je van tevoren bedenkt welke woorden je wilt aanleren, heb je een leidraad en hoef je niet af te dwalen. Bedenk scenario’s of rollenspellen, zoals samen thee inschenken, boodschappen doen, pannenkoeken bakken of dieren voeren. Kies vijf tot tien woorden die bij het thema horen en die je tijdens het rollenspel kunt aanbieden. Kinderen rond drie jaar bied je vier a vijf woorden aan, kinderen vanaf vijf jaar per keer zo’n tien woorden.

Bied de woorden rustig en met nadruk aan. Gebruik ondersteunende gebaren (inschenken, aaien, snuffelen en ga zo maar door) en concreet materiaal zodat de kinderen kunnen zien, ervaren, voelen, proeven en ruiken. Pas dan blijven de nieuwe woorden echt hangen. Sluit met je thema’s aan bij de context van het kind, zoals de komst van een broertje of zus of de seizoenen.

Maak de woorden visueel met een woordparachute. In een woordparachute kies je een centraal woord waaraan je verwante woorden hangt. Zo kun je onder het centrale woord ‘voertuig’ plaatjes van de begrippen auto, trein, bus, fiets en vliegtuig hangen.

Globaal kan je woordenschatplan er zo uitzien:

  • de kinderen motiveren en de aandacht trekken;
  • dan de betekenis van de nieuwe woorden uitleggen;
  • de nieuwe woorden daarna tenminste zeven keer herhalen;
  • tijdens volgende activiteiten controleren of de woorden zijn blijven hangen.

Probeer het maar eens, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Geef een reactie op dit artikel

Lotte Endendijk

Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

Heel simpel bewegend oefenen met spreken 

Heel simpel bewegend oefenen met spreken 

Ook in de logopedie gebruiken we beweging om de taal en spraak van kinderen te verbeteren. Het gaat dan minder ...
Lees meer
Kleine Koningsspelen | www.confrineds.nl

Kleine Koningsspelen organiseren. Hoe dan? Lees onze inspiratietips.

Bepaal je doel Wat wil je bereiken? Bepaal van te voren een duidelijk doel. Zorg dat dit terugkomt in al ...
Lees meer
Kleine Koningsspelen www.confriends.nl

Kleine Koningspelen! Natuurlijk doen de kinderen van 0 tot 4 jaar mee.

Op vrijdag 12 april 2019 vieren we alweer voor de zevende keer de Koningsspelen, een landelijke sportdag voor scholieren van ...
Lees meer
Ode aan de invaller

Ode aan de invaller

Vorige week mocht ik ineens weer eens invallen op een andere locatie dan mijn 'vaste' stekkie. Wat ik als ontzettend ...
Lees meer

Andere berichten

De grootste fabeltjes in kinderopvangland!

De grootste fabeltjes in kinderopvangland!

Regelmatig kom ik bij klanten die quasi verbaasd zeggen; ‘maar dat moet toch?’ of ‘dat mag toch niet?’. Zo kom ...
Lees meer
Kom op voor Kinderopvang, teken de petitie

Kom op voor Kinderopvang, teken de petitie

Kwaliteit moet in de kinderopvang voorop staan. Om die reden is de Wet Innovatie & Kwaliteit Kinderopvang (IKK) ingevoerd. Een ...
Lees meer
Vertrouwen als kernwaarde

Vertrouwen als kernwaarde

Ik zit in een overleg met Dagmar, begonnen als pedagogisch medewerker nu beleidsmedewerker en pedagogisch coach binnen Wijs!. Zij is ...
Lees meer
Gezocht: deelnemers voor de training "Oog voor Interactie" regio Breda

Gezocht: deelnemers voor de training “Oog voor Interactie” regio Breda

Voor een kinderopvangorganisatie in de regio Breda ben ik op zoek naar pedagogisch medewerkers van (een) andere kinderopvangorganisaties om mee te ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]