Als logopedist verbeter je de uitspraak van kinderen maar ook de taal als dat nodig is. Je oefent met zinnen bouwen en probeert de woordenschat te vergroten. Dat laatste vind ik het lastigste, ongrijpbaar. Want waar begin je? En wat werkt? Hoe geef je een jong kind nieuwe woorden mee? Misschien wil je zelf aan de woordenschat van de kinderen in je groep werken. Hierbij daarom wat effectieve tips en trucs.

Een gestructureerde aanpak is belangrijk. Wanneer je van tevoren bedenkt welke woorden je wilt aanleren, heb je een leidraad en hoef je niet af te dwalen. Bedenk scenario’s of rollenspellen, zoals samen thee inschenken, boodschappen doen, pannenkoeken bakken of dieren voeren. Kies vijf tot tien woorden die bij het thema horen en die je tijdens het rollenspel kunt aanbieden. Kinderen rond drie jaar bied je vier a vijf woorden aan, kinderen vanaf vijf jaar per keer zo’n tien woorden.

Bied de woorden rustig en met nadruk aan. Gebruik ondersteunende gebaren (inschenken, aaien, snuffelen en ga zo maar door) en concreet materiaal zodat de kinderen kunnen zien, ervaren, voelen, proeven en ruiken. Pas dan blijven de nieuwe woorden echt hangen. Sluit met je thema’s aan bij de context van het kind, zoals de komst van een broertje of zus of de seizoenen.

Maak de woorden visueel met een woordparachute. In een woordparachute kies je een centraal woord waaraan je verwante woorden hangt. Zo kun je onder het centrale woord ‘voertuig’ plaatjes van de begrippen auto, trein, bus, fiets en vliegtuig hangen.

Globaal kan je woordenschatplan er zo uitzien:

  • de kinderen motiveren en de aandacht trekken;
  • dan de betekenis van de nieuwe woorden uitleggen;
  • de nieuwe woorden daarna tenminste zeven keer herhalen;
  • tijdens volgende activiteiten controleren of de woorden zijn blijven hangen.

Probeer het maar eens, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Geef een reactie op dit artikel

Lotte Endendijk

Ik ben Lotte Endendijk en werk als all-round logopedist én freelance tekstschrijver. Ik woon en werk in Tilburg, in een wijk met veel jonge gezinnen met allerlei achtergronden.

Bekijk alle berichten

Ontvang direct een e-mail zodra er een nieuw bericht wordt geplaatst door deze auteur.

Gerelateerde berichten

De wereld ontdekken en begrijpen

De wereld ontdekken en begrijpen

Als ouder wil je je kind de beste ontwikkelingskansen geven. Dat je kind gezien wordt en er aandacht voor hem ...
Lees meer
Spelenderwijs Ontwikkelen?!

Spelenderwijs Ontwikkelen?!

Spelenderwijs 0ntwikkelen Deze term hoor je steeds vaker. "Oh, maar dat doe ik al!" Dat klinkt er vaak achteraan. De ...
Lees meer
Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Groene uitdagingen zoeken met de inspectie kinderopvang

Met schrik vernemen we bij de Inspectie Kinderopvang (GGD Amsterdam) dat sommige eigenaren en pedagogisch medewerkers van kinderdagverblijven de inspectie ...
Lees meer
Beurstip: NOT

Beurstip: NOT

Volgende week vindt van 22 t/m 26 januari de grootste onderwijsbeurs van Nederland weer plaats in de jaarbeurs Utrecht.  De Nationale ...
Lees meer

Andere berichten

Lappendeken van kinderopvang

Lappendeken van kinderopvang

De telefoon rinkelt. Een toekomstige moeder zoekt opvang voor een kindje van 3 maanden voor 1 dag (deel) per week ...
Lees meer
Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Spelen, leren en oefenen met Praattoppers van de Filosofiejuf!

Vandaag geen recensie over een boek, maar iets anders… Werk jij ook met groepen? Waarbij de communicatie misschien niet altijd ...
Lees meer
De kracht van beeld

De kracht van beeld

Het begint met: Wat vreemd mijn stem zo te horen, ik klink zoals mijn moeder. Nou de volgende keer let ...
Lees meer
Versterk de creatieve ontwikkeling van kinderen.

Versterk de creatieve ontwikkeling van kinderen.

Met mijn benen in de zon en mijn laptop op schoot ben ik mijn toekomstplannen aan het uitwerken. Twee jaar ...
Lees meer
[getsocial app="follow_bar"]