PEDAGOGIEK KINDEROPVANG

Wil jij ook je collega’s in de kinderopvang inspireren met je blog(s) over pedagogiek en/of de ontwikkeling van kinderen? Meld je je dan aan als blogger.
(Je bent trouwens ook welkom als blogger als je zelf niet in de kinderopvang werkt!)

5 manieren om motoriek te stimuleren met openeindmateriaal

5 manieren om motoriek te stimuleren met openeindmateriaal

Op veel kinderdagverblijven zie ik tegenwoordig bakken vol kosteloos materiaal en dagelijkse gebruiksvoorwerpen, ook wel ‘openeindmateriaal’ genoemd. Geweldig! Openeindmateriaal is gratis en prikkelt de fantasie. Dat het de inventiviteit stimuleert is natuurlijk super, maar je kunt het ook inzetten om de motoriek te ontwikkelen. Ik geef je hier 5 tips voor: Leg om de fijne motoriek te stimuleren eens klein ...
Wie zit er nu in de nee-fase?

Wie zit er nu in de nee-fase?

Tweejarigen hebben de meest geweldige ideeën. Waarop onze eerste reactie vaak begint met het zeggen van ‘nee’. Wie zit er eigenlijk in de ‘nee-fase’? Ik ben twee en heb een idee Marit is een meisje van ruim twee jaar. Zij gaat met plezier twee dagen per week naar de opvang. Waar Heleen, als mentor, zich over haar ontfermt. Op de ...
Bijna ModderDag - hoe is deze dag eigenlijk ontstaan?

Bijna ModderDag – hoe is deze dag eigenlijk ontstaan?

Eind deze maand, op 29 juni om precies te zijn, is het weer ModderDag! Hebben jullie er ook zo'n zin in?! Op veel kinderopvangorganisaties vieren ze zelfs een ModderWeek. Hoe is deze internationale dag eigenlijk ontstaan? Ik zocht het op: Spelen in de modder  Het idee van International Mud Day ontstond in 2009 op het World Forum for Early Childhood ...
Dans- en beweeglessen om pedagogisch handelen te versterken

Dans- en beweeglessen om pedagogisch handelen te versterken

Met kinderen werken en inspelen op hun behoeftes. Dat is wat pedagogisch medewerkers dagelijks doen. Wat een dankbare taak en wat een mooi vak! Maar er zijn ook kwetsbare elementen. Ondanks de ondersteuning van pedagogisch coaches, is het voor pedagogisch medewerkers niet gemakkelijk om uit hun comfortzone te stappen. De handvatten die de coaches aanreiken, kunnen ook als negatieve kritiek ...
Kijk gratis terug: online talk 'risicovol spel'

Kijk gratis terug: online talk ‘risicovol spel’

PPINK (Beroepsvereniging voor Pedagogisch Professionals in de Kinderopvang) en BOinK (Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang) organiseerden afgelopen donderdag een online talk over risicovol spel in de kinderopvang. Een actueel onderwerp, waar we ook op dit inspiratieplatform veel aandacht aan besteden. Je kunt de talk nog t/m donderdag 3 juni terugzien. Zeina Bassa  van VeiligheidNL vertelde over het belang van ...
Welke sport op de sport-bso?

Welke sport op de sport-bso?

Super dat er steeds meer sport-bso’s zijn. Fijne plekken waar kinderen niet alleen verstoppertje doen en knutselen, maar ook kennis maken met verschillende sporten. Als pedagogisch medewerker zie je welke kinderen gek zijn op balsporten en wie er uitblinkt in hardlopen. Je ziet welke kinderen heel fanatiek zijn en welke kinderen minder. Maar hoe komt het nu dat het ene ...
Rekenprikkels en taal stimuleren? Verrijk het buitenspel!

Rekenprikkels en taal stimuleren? Verrijk het buitenspel!

Wat hebben jonge kinderen nodig om zich optimaal te ontwikkelen? Jou! Jij bent de persoon die een verschil kan maken tussen spel in een lage flow en spel in een hoge flow. Ik vertel je in dit blog graag wat dit is, en hoe je de rekenprikkels en taal stimuleert door het buitenspel verrijken.  Graden van betrokkenheid Spel in lage ...
modderkeuken

Hoe verrijk je het doen-alsof-spel van jonge kinderen?

Jonge kinderen ontwikkelen zich door te spelen. Vanaf een jaar of 2 is dat bijna altijd doen-alsof-spel (fantasiespel/rollenspel). Dreumesen, peuters en kleuters imiteren situaties en mensen, en ontwikkelen daarmee onder andere hun taal en hun denkvermogen. Als pedagogisch medewerker kun je aan die ontwikkeling bijdragen door aan te sluiten bij dit spel. Wetenschappers onderzochten samen met pedagogisch professionals in de ...
Moederdagcadeau - wel of niet en in welke vorm?

Moederdagcadeau – wel of niet en in welke vorm?

Moederdag-dilemma. In jullie pedagogisch beleidsplan staat dat je aansluit bij het ontwikkelingsniveau van de kinderen en/of dat je kindvolgend werkt. Wat betekent dat voor Moederdag op jouw kinderdagverblijf, peutergroep of gastgezin? Je knutselt geen moedercadeautje, omdat je helemaal uitgaat van het initiatief van de kinderen. Je knutselt wel een Moederdagcadeautje, omdat je weet dat de ouders daar vast op rekenen ...
Waarom gebaren? Je geeft kinderen taal in handen!

Waarom gebaren? Je geeft kinderen taal in handen!

‘De lampen van de bus gaan aan en uit. Aan en uit. Aan en uit. De lampen van de bus gaan aan en uit, als de bus gaat rijden.’ Op de gang in het kinderdagverblijf hoor je ze vanuit de achterste groepsruimte zingen. Juf Jantien is pedagogisch medewerker van de peutergroep en zingt met een groepje kinderen het liedje: ‘De ...